جلوگیری از آغاز زود هنگام ورود دام به مراتع ییلاقی شهرستان دماوند/ ۳۰۰ رأس دام غیرمجاز از مراتع دماوند توسط ماموران یگان حفاظت اخراج شدند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند با اشاره به جلوگیری از آغاز زود هنگام ورود دام به مراتع ییلاقی این شهرستان گفت: ۳۰۰ رأس دام غیرمجاز از مراتع شهرستان دماوند توسط ماموران یگان حفاظت اخراج شدند.

به گزارش پایگاه خبری تارود، حسن شکری اظهار کرد: معمولا در فصل خردادماه و اواخر اردیبهشت‌ماه مراتع سطح شهرستان دماوند برای عشایر و دامداران باز شده و ورود دام‌ها مجاز می‌شود، برخی از مراتع فقط در تابستان و برخی در بهار و پاییز باز هستند و از شهریورماه یا مهرماه دام‌ها باید از مرتع خارج شده و در زمستان نباید وارد مراتع شوند.

وی افزود: در شهرستان دماوند ۱۰۰ مرتع وجود دارد که تار و هویر مهم‌ترین آنها هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند بیان کرد: در حال حاضر بیش از حد ظرفیت دام در مراتع وارد می‌شود که دلایل اقتصادی دارد.

شکری ادامه داد: رویش گیاهی در مراتع شهرستان دماوند به علت بارندگی و رطوبت زیاد و خاک مساعد همچنین هوای کوهستانی خوب است.

وی تصریح کرد: پروانه چرای دام در هر 100 مرتع صادر شده است، در حال حاضر به 700 دامدار پروانه بهره‌برداری از مراتع داده شده است و حدود 700 هزار راس دام در سطح شهرستان دماوند وجود دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند در خصوص طرح‌های مرتع‌داری عنوان داشت: سازمان جنگل‌های کشور ابلاغ کرده است که تا پایان مردادماه باید عوارض تمدید مجوز چرای دام پرداخت شود در غیر این صورت تمامی پروانه‌های چرا باطل می‌شوند.

شکری گفت: دامداران بهره‌بردار دولت هستند و با این طرح‌ها دامداران مراقبت بیشتری از مراتع می‌کنند و مانع از تصرفات به اراضی می‌شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا