همه مواد غذایی دوشنبه بازار استاندارد نیست

farmandari damavandجلسه کارگروه بهداشت و سلامت شهرستان دماوند با موضوع بررسی وضعیت بهداشتی محصولات عرضه شده در دوشنبه بازار دماوند، بررسی وضعیت سلامت آب شرب شهرستان و رسیدگی به موضوع کشتارگاه دام دماوند برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، فرماندار شهرستان دماوند در این جلسه پیرامون موضوع عرضه مواد غذایی در دوشنبه بازار گفت: به گزارش شبکه بهداشت در برخی موارد مواد غذایی غیر استاندارد در این بازار عرضه می گردد که نیازمند رسیدگی است چراکه حفظ سلامت مردم در اولویت است.

وی افزود: چون در قرار داد شهرداری دماوند با برگزار کننده دوشنبه بازار رعایت موارد بهداشتی عنوان شده پس این کارگزار موظف به رعایت آن می باشد. همچنین لازم است اکیپ بازرسی متشکل از شبکه بهداشت، شهرداری و نماینده تعزیرات با حضور در محل این بازار از نزدیک موارد را مورد بررسی قرار دهند و اگر مشکلی وجود داشت توسط این اکیپ برخورد قانونی صورت گیرد.

محمودی فرد با طرح موضوع بررسی وضعیت سلامت و بهداشت آب شرب منطقه بیان داشت: طبق گزارشهای کارشناسان شبکه بهداشت در مناطقی که زیر پوشش آبفای شهری و روستایی قرار دارد مشکلی وجود ندارد زیرا کلرزنی ها به موقع و طبق استاندارد انجام می شود .

فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: اما در مناطقی که تأمین و توزیع آب شرب توسط آبفای روستایی انجام نمی پذیرد مشکل وجود دارد و این موضوع باید به سرعت رفع گردد.

وی تصریح کرد: برای حل این مشکل باید تولی گری تأمین و توزیع آب شرب را از شورای روستاها گرفت و آبفای روستایی وظیفه دارد تا با هماهنگی و برنامه ریزی این مشکل را برطرف نماید

نماینده عالی دولت در شهرستان از آبفای روستایی خواست با اولویت بندی روستاها، روستاهایی که مخزن آب و شبکه آبرسانی دارند را در فاز اول تحویل بگیرد و در مرحله بعدی با تأمین اعتبار در بودجه سال 93 مشکل آب آشامیدنی روستاها را برطرف نماید

فرماندار شهرستان دماوند موضوع کشتارگاه دام در دماوند و رودهن را موضوعی کهنه عنوان کرد و افزود: چندین سال است که موضوع کشتارگاه دماوند در جلسات مختلف مطرح می شود و تصمیماتی پیرامون آن اتخاذ می گردد

وی اظهار داشت: اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که مشکلات عدیده آن همچنان پابرجا است و راه حل آن نیز ورود سرمایه گذار بخش خصوصی است که البته باید با حمایت همه جانبه روبرو شود

محمودی فرد در ادامه گفت: این پروژه باید به صورت مرحله به مرحله انجام شود و با توجه به تکمیل مسکن مهر شهرستانهای دماوند، پردیس و فیروزکوه احداث یک کشتارگاه صنعتی می تواند در مدت زمان معین سودآوری خوبی داشته باشد

قابل ذکر است در این جلسه برخی مشکلات کشتارگاه دماوند همچون تأمین آب و بارکد گذاری گوشت تولیدی مطرح و شهرداری دماوند موظف به رفع موارد فوق شد.

*پوشش بهداشتی فرآورده‌‏های دامی در دماوند

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دماوند، پوشش بهداشتی فرآورده‌‏های دامی را را از اولویت‌‏های کاری این شبکه اعلام کرد.

محمدتقی عباسی ‏نسیمی  اظهار داشت: پوشش بهداشتی و خدمات‏‌رسانی فرآورده‌‏های دامی مراکز عرضه گوشت، مرغ، ماهی و رستوران ‏ها و چلوکبابی‏‌های هشت شهر دماوند، گیلاوند، آبسرد، کیلان، آبعلی، پردیس، رودهن، بومهن و روستاهای زیرمجموعه این شهرها بر عهده شبکه دامپزشکی شهرستان دماوند است.

وی با بیان اینکه بازرسی تمام این واحدها وقت زیادی می‏‌برد، افزود: با این وجود، تاکنون موردی از عرضه گوشت غیرمجاز یا فاسد در این مناطق نداشته‌‏ایم.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دماوند در عین حال از معرفی چند مورد به دادگاه به دلیل تخلف و پلمپ چند واحد به دلیل ارائه گوشت غیرمجاز خبر داد.

عباسی‏ نسیمی با اشاره به فعالیت مراکز بزرگ بسته‌‏بندی در شهرستان دماوند تصریح کرد: در این مراکز، تمام گوشت وارداتی و داخلی منطقه نظارت و بسته‌‏بندی می‏‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دماوند به وجود حدود 200 واحد عرضه کننده مواد پروتئینی در منطقه اشاره کرد و افزود: وظیفه اصلی ما مبارزه با بیماری‏‌های مشترک بین انسان و دام است که در این زمینه، سه کشتارگاه دام و طیور در منطقه زیر نظر نیروهای مستقر به صورت مداوم کنترل می‏‌شوند.

عباسی ‏نسیمی تصریح کرد: 80 واحد مرغداری فعال، چند مرکز بزرگ پرورش ماهی، بالغ بر 90 واحد پرورش طیور که قطب پرورش منطقه را تشکیل می‏‌دهند و 45 هزار کلونی زنبور عسل را در منطقه از نظر بهداشت دامی و بیماری‏های مشترک بین انسان و دام پوشش می‌‏دهیم.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دماوند در خصوص سامان‏دهی کشتارگاه‌‏های منطقه بیان کرد: در زمینه جلوگیری از فاسد شدن گوشت در کشتارگاه‌‏ها، طرحی ارائه شده است که باید یا متولی خصوصی یا شهرداری‏‌ها با توجه به اینکه بهداشت منطقه به خطر می‏‌افتد، وارد عمل شده و کشتارگاه‌‏ها را به سردخانه‏‌های پیشرفته مجهز کنند.

عباسی ‏نسیمی افزود: در یک سال گذشته، کشتارگاه دماوند به سردخانه مجهز شد و در کشتارگاه رودهن نیز طرح نشان‏‌دار کردن دام اقتصادی انجام شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا