ملاک نامشخص داس دولت در درو کردن یارانه‌ها/یارانه ۳ هزار و ۲۷۶ میلیارد تومانی 6 میلیون ایرانی در جیب دولت

image367483نگرانی از حذف یارانه اقشار کم در آمد از یک سو و همچنین مشخص نبودن ساز و کار حذف از سوی دیگر باعث سردرگمی اقشار مختلف شده است و سیاست های مبهم دولت در این زمینه را نشان می دهد.
به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، چهارشنبه هفته گذشته، یارانه نقدی آبان ماه به همان میزان قبلی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب سرپرستان خانواده واریز شد اما این ماه نیز طبق روال قبلی دولت یازدهم، عده ای از یارانه بگیران حذف شدند.

طی ثبت نام مجدد یارانه بگیران در سامانه دولت، از همان ابتدا قرار شد دولت افرادی که نیازمند یارانه نبودند را از لیست یارانه بگیران حذف کند اما در چند ماه ابتدایی این اتفاق نیفتاد.

در همین حال، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت چندی قبل با اعلام این مطلب درباره پرداخت یکسان یارانه به همه گروه ها گفته است: پُردرآمدها در کنار نیازمندان یارانه بگیرند، گواراتر از این است که یارانه نیازمندان حذف شود! و شاید این موضوع دلیل اصلی عدم حذف یارانه پر در آمد ها در جامعه بود.

پس از آن هر ماه بخشی از یارانه بگیران حذف می شوند اما هنوز هم با گذشت دو سال مشخص نیست ملاک دولت از حذف یارانه این افراد چیست؟

در حالی که از ابتدا اعلام شد که وضعیت اشتغال، خودرو، معاملات و دارایی تمامی اعضای خانواده ملاک حذف یارانه بگیران بوده است، تا کنون مشخص شده است که تعدادی از کارگران، کارمندان جزء در برخی از ادارات، صاحبان مشاغل آزاد و … جزء لیست حذف یارانه قرار داشته اند.

چندی پیش علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یادداشتی با اعلام حذف تعدادی از پر درآمد ها از دریافت یارانه از این عملکرد دولت با عنوان تصمیم شجاعانه و کار صادقانه یاد کرد.

طی ماه گذشته نیز بخشی از خبرنگاران و کارگران نیز مشمول حذف یارانه شده اند و این موضوع نشان داد که ملاک مشخصی برای حذف یارانه افراد وجود ندارد.

حذف یارانه برخی کارگران و اقشار کم در آمد طی ماه های گذشته این نگرانی را به وجود آورده که در ماه‌های آینده یارانه برخی گروه های دیگر نیز حذف شود، در حالی که بیشتر این افراد از اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه هستند و قبل از آنها بسیاری هستند که درآمدهای بسیار بالا دارند و باید یارانه آنها قطع شود.

در همین حال، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه من مسئول دادن یارانه نیستم بلکه مسئول حذف یارانه ام، گفته است: یارانه ها به موقع پرداخت می شود و جای نگرانی نیست و ما هم حذف بخشی از یارانه بگیرها را آرام و به موقع انجام می دهیم و هر ماه از یارانه بگیرها کاسته می شود.

چندی پیش از احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی سئوال شد که آیا تا پایان سال ۳ میلیون نفر دیگر از دریافت یارانه نقدی حذف می‌شوند؟ که وی در پاسخ گفته است: این موضوع در بودجه آمده و کار بسیار سختی است ولی به نحوی در حال اجرای این تکلیف هستیم که حقوق افراد تضییع نشود.

میدری در پاسخ به این پرسش که منابع آزاد شده از محل حذف یارانه نقدی ۳ میلیون ایرانی در کدام بخش‌ها هزینه خواهد شد؟ اظهارداشته است: تاکنون منابع زیادی آزاد نشده ولی قرار بوده است این منابع به کسری بودجه دولت کمک کند.

از طرف دیگر اعتبار آزادشده از محل حذف یارانه نقدی ۳ میلیون ایرانی ماهانه ۱۳۶ میلیارد و ۵۰۰ تومان و در سال یکهزار و ۶۳۸ میلیارد تومان می‌شود؛ با حذف ۶ میلیون ایرانی از لیست یارانه بگیران تا پایان امسال، دولت درآمدی بالغ بر بیش از ۲۷۳ میلیارد تومان به صورت ماهیانه و بیش از ۳ هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان در سال کسب خواهد کرد.

نگرانی از حذف یارانه اقشار کم در آمد از یک سو و همچنین مشخص نبودن ساز و کار حذف از سوی دیگر باعث سردرگمی اقشار مختلف شده است و سیاست های مبهم دولت در این زمینه را نشان می دهد.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا