فرمانده پلیس راه شرق استان تهران:
شرق استان تهران رتبه دوم تصادفات موتورسیکلت را به خود اختصاص داده است/ کاهش 9 درصدی تصادفات فوتی حوزه شرق استان تهران طی 7 ماه امسالفرمانده پلیس راه شرق استان تهران گفت: شهرستانهای شرق استان تهران رتبه دوم تصادفات موتورسیکلت سواران را به خود اختصاص داده است.
به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، سرهنگ ایرج کهریزی با بیان اینکه هفته ایمنی از 24 آبان آغاز و تا 30 آبان ادامه دارد، اظهار داشت: تصادفات رانندگی یکی از دغدغههای مسئولان است.
وی افزود: در سال 84 که در کشور تنها 10 میلیون وسیله نقلیه وجود داشت حدود 27 هزار و 760 نفر در کشور فوتی ناشی از تصادفات را شاهد بودیم، با اقدامات مناسب سازمانهای دخیل در امر ترافیک در پایان سال 98 این رقم به 16 هزار و 947 نفر کاهش یافته است و حدود 11 هزار فوتی در این چند سال کاهش داشتهایم.
فرمانده پلیس راه شرق استان تهران گفت: حتی یک فوتی نیز برایمان زیاد است اما روزانه حدود 47 نفر در کشور بر اثر تصادفات رانندگی فوت میکنند که برابر با هر ساعت 2 فوتی است، همچنین سالانه چند صد هزار نفر در تصادفات مصدوم میشوند بنابراین خسران مادی و معنوی در کشور زیاد است.
کهریزی ادامه داد: مهمترین راهکار کاهش تصادفات، فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ ترافیک است که با همت اداره کل راهداری انجام شده است، البته عوامل مختلف دیگری همچون زیرساختهای جادهای، ایمنی خودروها و… در تصادفات دخیل هستند اما مهمترین عامل همان عامل انسانی است.
وی تصریح کرد: اگر همه مولفههای دخیل در امر ترافیک و تصادفات همچون خودور، راه و وسیله نقلیه ایمن باشند اما رفتار صحیح رانندگی نداشته باشیم هیچ توفیقی در رانندگی نخواهیم داشت.
فرمانده پلیس راه شرق استان تهران بیان کرد: با بررسیهای کارشناسانه مشخص شد که علت فوت 63 درصد از راکبان موتورسوار در تصادفات ضربه وارده به سر و ضربه مغزی است، بنابراین نقش کلاه امینی در کاهش تلفات تصادفات بسیار حائز اهمیت است.
کهریزی گفت: در شهرستانهای شرق استان تهران تصادفات موتورسیکلت سواران رتبه دوم بعد از سواری را به خود اختصاص دادهاند و آمار بسیار بالاست، اگر راکب و ترک نشین هر دو از کلاه استفاده کنند 40 درصد تصادفات و فوتی و 70 درصد مصدومیت در موتورسیکلت سواران کاهش مییابد.
وی عنوان کرد: تصادفات ناشی از تخلف است و هر تصادفی که اتفاق میافتد زاییده یک تخلف رانندگی است، در سطح کشور 4 دلیل بیشترین علت تصادفات را به خود اختصاص دادهاند که اولین مورد عدم توجه به جلو در حین رانندگی است و شامل استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، سیگار کشیدن و… میباشد. متاسفانه استفاده از تلفن همراه بسیاری از هموطنان را به کام مرگ کشانده است.
فرمانده پلیس راه شرق استان تهران عنوان کرد: دومین علت تصادفات خستگی و خواب آلودگی راننده است، تاکید همیشگی پلیس راه این بوده که در هر جایی که راننده احساس خستگی و خواب آلودگی کرد حتما 20 دقیقه استراحت کنند.
کهریزی ادامه داد: سومین علت تصادفات در کشور سرعت غیرمجاز است که عمق تخلفات به شمار میرود یعنی مادر تخلفات رانندگی سرعت غیرمجاز میباشد، اگر سرعت مطمئنه را رعایت کنیم و شرایط رانندگی و جاده و خودرو را بسنجیم از بروز بسیاری از تصادفات جلوگیری کردهایم.
وی تصریح کرد: در اکثر محورهای استان شاهد بارش رحمت الهی و نیز شاهد بروز حوادث هستیم چرا که بسیاری از هموطنان سرعت مطمئنه را لحاظ نمیکنند.
فرمانده پلیس راه شرق استان تهران بیان کرد: نکته مهم دیگر سبقت غیرمجاز به ویژه در محورهای دو طرفه است که تر و خشک باهم میسوزند، در این محورها حتما باید از منتها الیه سمت راست حرکت شود و سبقت انجام نگیرد.
کهریزی گفت: در جایی که سبقت مجاز است باید ضوابط باز هم رعایت شود، گرچه ممکن است خط کشی مقطع باشد اما در صورتی که ماشین از روبرو بیاید، باز هم سبقت ممنوع است، بسیاری از حوادث رخ به رخ ناشی از این باور غلط است.
وی تصریح کرد: به طور کلی استفاده از کلاه ایمنی نقش بی بدیلی در کاهش تلفات در تصادفات دارد.
*کاهش 45 درصدی تصادفات جرحی در حوزه شرق استان تهران
کهریزی افزود: طی 7 ماه امسال در حوزه شرق استان تهران شاهد کاهش 9 درصدی تصادفات فوتی بودهایم، همچنین در این مدت تصادفات جرحی 45 درصد کاهش داشتهاند.
وی ادامه داد: طرح ارتقای ایمنی راکبین موتورسیکلت سوار در شهرستانهای شرق استان تهران آغاز کردهایم و این طرح در شهرستانهای جنوبی انجام شده است.
کهریزی تصریح کرد: تا امروز حدود 250 عدد کلاه ایمنی به صورت رایگان با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان تهران به هموطنان تقدیم شد تا علاوه بر فرهنگ سازی شاهد کاهش تصادفات فوتی موتورسیکلت سواران باشیم.
انتهای پیام/