تخصیص ۱۰۰ کنتور هوشمند، برای کنترل مصرف آب چاه‌های کشاورزی در دماوند /منطقه‌ای مانند تیزکوه، مستعد برای احداث کارخانه آب معدنی است

رئیس اداره امور منابع آب شهرستان دماوند گفت: استان تهران به عنوان چهارمین استان در حال اجرای سامانه « ساماب» است و شهرستان دماوند، به عنوان پایلوت در اجرای این سامانه انتخاب گردیده است.far-man-1

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، در جلسه‌ای با محوریت حفاظت و مدیریت منابع آب با حضور برخی مسئولان در محل فرمانداری شهرستان دماوند، پیشنهاداتی مطرح گردیده و برخی به تصویب رسید.
حمید رضا حسینی با بیان این پیشنهادات اظهار کرد: یکی از سیاست‌های وزارت نیرو، نصب کنتورهای هوشمند به عنوان طرحی ملی و تعادل‌بخش می‌باشد.
وی با اعلام تخصیص 100 کنتور هوشمند در شهرستان دماوند، خواستار اولویت‌سنجی در نصب این کنتورهای رایگان بر اساس لیست‌های مشخص شده بر روی چاه‌های کشاورزی شد.
رئیس اداره امور منابع آب شهرستان دماوند با اشاره به ورود سامانه ساماب به عنوان سامانه ملی آب ایران، این طرح را مفید عنوان نموده و خاطر نشان کرد: بر این اساس، کلیه پرونده‌های مربوط به چاه‌های مجاز به صورت اینترنتی وارد سامانه شده و به این ترتیب علاوه بر عدم مراجعه متقاضیان به اداره امور آب، از احتمال هرگونه دخل و تصرف در پرونده ها جلوگیری می‌شود.
حسینی از اجرای سامانه ساماب در سه استان کشور خبر داد و تاکید کرد: استان تهران به عنوان چهارمین استان در حال اجرای این سامانه است و شهرستان دماوند، به عنوان پایلوت در اجرای این سامانه انتخاب گردیده است.
وی با اشاره به ورود 162 پرونده به این سامانه در شهرستان، علاوه بر درخواست همکاری از جانب پیشخوان‌های دولت، آن را طرحی در راستای بررسی بهتر کارشناسان و اطلاع‌رسانی از طریق پیامک به شهروندان در جهت آگاهی از مراحل پرونده دانست.
رئیس اداره امور منابع آب شهرستان دماوند در این نشست، خواستار بررسی و ساماندهی حریم آب‌های سطحی پیش از اجرای عملیات و لزوم هماهنگی سایر ادارات با اداره امورآب در این خصوص بود.
حسینی با بیان لزوم ضرورت استفاده از آب بر اساس اولویت‌بندی تاکید کرد: مصارف شرب، صنعت و کشاورزی به ترتیب در اولویت بهره‌مندی از آب قرار دارند و لذا در منطقه‌ای مانند تیزکوه، با وجود آب مناسبی که می‌تواند به عنوان آب معدنی مورد استفاده قرار گیرد، با استفاده از چاه تخصیص یافته، باید جلوی مصارف غیر شرب را گرفت.
وی همکاری و هماهنگی مسئولان شهرستان و کشاورزان در این خصوص را بسیار مهم تلقی کرد و خواستار تصمیم‌گیری مناسبی در این خصوص شد.
رئیس اداره امور منابع آب شهرستان دماوند با اعلام شناسایی و پر کردن چاه‌های غیر مجاز در سطح شهرستان، روند حفر آن‌ها را نزولی خواند.
حسینی گفت: روند حفر چاه‌های غیر مجاز از سال 90 تا 93 صعودی و چشم‌گیر بوده است؛ اما از سال 93، این روند سیر توقف و نزولی به خود گرفته است که یکی از دلایل آن می‌تواند کاهش ساخت و ساز در سطح شهرستان باشد.
وی همچنین استفاده از کنتورهای هوشمند را در کاهش استفاده از منابع آب بسیار موثر دانسته و اظهار کرد: نصب و استفاده از این کنتورها در سال 93، هفت عدد بوده است در حالی که در سال جاری، تا به حال 36 کنتور هوشمند در سطح شهرستان نصب گردیده و این امر گامی در راستای مصرف بهینه آب می‌باشد.جلسه حفاظت آب

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا