تولیدکننده نباید دغدغه تامین نقدینگی را داشته باشد/ وجود ۶۰۰ هزار واحد تولیدی کوچک در کشور/ تمهیدات اتاق اصناف ایران برای صادرات کالا تولیدکنندگان اندیشیده شده است

نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران گفت: تولیدکننده نباید دغدغه تامین نقدینگی را داشته باشد بر همین اساس به تازگی در اتاق اصناف تمهیداتی اندیشیده ایم تا تولیدکنندگان به راحتی بتوانند برای صادرات کالای خود کمک بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تارود، قاسم نوده فراهانی نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران در همایش بزرگ‌ صنف و صنعت به‌ مناسبت دهه تولید و تجارت در شهرستان دماوند با اشاره به اینکه یک سوم جمعیت کشور را اصناف تشکیل می‌دهد، گفت: در حال حاضر ۴۰۰ اتاق اصناف و ۷ هزار و ۶۰۰ اتاق اصناف و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد صنفی وجود دارد. از زمان انقلاب این مجموعه بدون هیچ ادعا و توقعی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیت قدم‌های بسیار موثری برداشته‌اند و هیچگاه توقعی نداشته‌اند که درجه یا ترفیعی را کسب کنند اما دوستان ما در ارگان‌های مختلف که مسئولیتی برعهده داشته‌اند همواره امتیازاتی برای آن‌ها درنظر گرفته می‌شد.

وی ادامه داد: در جریانات و یا موارد دیگری که در کشور اتفاق می افتد اصناف هیچگاه منتظر ابلاغیه و تبصره و … نمی‌ماند و همواره در کمک رسانی پیشتاز بوده و حتی در به ثمر نشستن انقلاب نقش مهمی داشته است و اینکه به فرموده امام خمینی «اصناف و بازاریان بازوان ستبر انقلاب هستند» بر مبنای عملکرد بزرگان اصناف و اصنافیان امروز بوده است.

نوده فراهانی با اشاره به شعار سال جاری « سال تولید و مشارکت مردم» گفت: اگر به مردم اعتماد کنیم، کار را به مردم واگذار کنیم و دولت کنترل کننده و نظارت کننده باشد وضع ما بهتر خواهد شد. در هیج جای دنیا دولتها تاجر نیستند، هر جایی که دولتها در کار تجارت و کسب و کار وارد شود موجب رانت می‌شود. اگر تاجری بخواهد کالایی را وارد کند سعی می‌کند که بهترین کالا را با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت وارد کند تا بتواند با رقبای خود رقابت کند. تفاوت آن با وجود دخالت دولت این است که وزیر به معاون و معاون هم به معاونش دستور می‌دهد و به این ترتیب سلسله مراتبی طی می‌شود. این در صورتی است که آن کاسب یا تاجر خود به بازارخود شناخت دارد و می‌داند که چه چیزی وارد و یا تولید کند که هم رضایت مصرف‌کننده داخلی را کسب کند و هم برای صادرات خود حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به وجود ۶۰۰ هزار واحد تولیدی کوچک در کشور گفت: اگر اینها در تولید به ۸۰ درصد ظرفیت تولید خود برسند حتی یک نفر بیکار در کشور وجود نخواهند داشت. اما اکنون تولیدکننده ما زمانی می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد که با وام‌های ۲۳ درصدی بانکی روبه‌رو نباشد. این درحالی است که بسیاری از تولیدکنندگان ما اکنون به دلایل سود بالای وام‌های بانکی به واسطه گری مشغول شده‌اند.

نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران تحریم‌ها را تلنگری به تولیدکنندگان دانست و گفت: تحریم‌ها موجب شد تا تولیدکنندگان داخلی به تولید خود توجه کنند، اگر امروز ایران را با ۱۰ سال قبل مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که در زمینه تولید بسیار پیشرفت کرده ایم و اکنون خود به صادرکننده تبدیل شده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه تولید و توزیع دو مقوله جدا هستند، ادامه داد: تولیدکننده نباید به دنبال تامین نقدینگی باشد و این توزیع کننده است که باید کالا را بفروشد و نقدینگی را برای تولید تامین کند. برای مثال تولید کنندگان چینی هرگز به دنبال فروش کالای تولیدی خود نیستند و این توزیع‌کننده است که کالای آنها را در بازارهای جهانی به فروش می‌رساند. بر همین اساس به تازگی در اتاق اصناف تمهیداتی اندیشیده‌ایم تا تولیدکنندگان به راحتی بتوانند برای صادرات کالای خود کمک بگیرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا