توضیحات رئیس شورای اسلامی شهر کیلان در رابطه با پیگیری طرح مرمت و بازسازی قلعه تاریخی محله کوهان

بنابر لزوم حفظ بنای تاریخی قلعه کوهان و نظر به آسیب وارد شده به سیما و منظر شهری در شرایط فعلی همچنین استعداد بالای بروز حوادث در صورت ریزش دیوارها، موضوع مرمت و بازسازی بنای قلعه از حدود دو سال قبل در دستور کار و پیگیری شورای اسلامی شهر قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تارود، طرح موضوع در جلسات رسمی شورا، برگزاری جلسات متعدد با ادارات مختلف، تنظیم و ارسال ۴ شماره نامه برای فرمانداری ۵ مکاتبه با اداره میراث فرهنگی ۹ مکاتبه با شهرداری، تصویب لایحه مالی مربوطه و… بخشی از اقدامات شورای اسلامی در این رابطه می باشد.

پس از تبدیل لایحه مالی به مصوبه و طی روند قانونی ماده ۱۱۰ شهرداری‌ها در بیش از یکسال و نیم قبل به مرحله‌ای رسیدیم که اداره گردشگری هر گونه اقدام را منوط به ارائه طرح از سوی خویش دانست و این امر باعث معطلی کار شد.

با توجه به حساسیت‌های موجود و مکاتبات صورت گرفته، از بنای قلعه با اختصاص زمان لازم توسط فرماندار محترم و تیم همراه به صورت میدانی بازدید به عمل آمد اما متاسفانه به مرحله اجرایی وارد نشدیم که شاید تغییرات مدیریتی و عدم اشراف مدیران جدید به مصوبه و اقدامات و پیگیری‌های قبلی یکی از عوامل نرسیدن این پروژه مرمتی به فاز اجرایی باشد.

با عنایت به قرار داشتن دراولویت‌های مدیریت شهری و پیگیری‌های مردمی، موضوع از مدتی قبل مجدداً در دستور کار قرار گرفت و با نصب بنرهای اطلاع رسانی از سوی شهرداری، بازدیدهای مشترک سه گانه و پیگیری کار با برگزاری جلسات و دیدارها مجدداً آغاز شد.

خوشبختانه مهندس افضلی رئیس محترم اداره میراث فرهنگی با پشتکار و جدیتی خاص مسائل حیطه کاری خود را دنبال نموده و در کلیه اموری که متولی کار هستند؛ به طرق مختلف و با مساعدت لازم همراهی دارند. بلاتکلیفی موضوع مالکیتی این قلعه هم تا کنون به عنوان یکی از موانع مطرح بوده که در این زمینه، هم دو سال قبل و هم اخیراً که بنر‌های اطلاع‌رسانی در محل نصب شده‌اند شخصی تحت عنوان وکیل مالک مراجعه نموده و بنا بر آخرین اطلاعاتی که داریم در این مراجعه‌ها علیرغم درخواست، اسناد مالکیت قابل توجهی از سوی ایشان ارائه نشده است.

امیدواریم با تعامل سازنده‌ای که مابین مدیریت شهری کیلان و اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان وجود دارد هر چه زودتر شاهد آغاز فاز اجرایی مرمت و بازسازی این بنای ارزشمند باشیم.

شایان ذکر اینکه به جز موضوع بازسازی قلعه کوهان موارد دیگری هم مابین مدیریت شهری کیلان و اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان دماوند مطرح و در دست مطالعه، بررسی و امکان سنجی می باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا