گلایه عشایر ایل‌راه سمنان، ورامین و ایوانکی از پلمپ چاه آب/ تلاش برای ترک اراضی 95 ساله توسط عشایر

عشایر از چاه آبی که دام‌های عشایر ییلاق در مسیر ایل راه از سمنان، ورامین و ایوانکی سیراب می‌شدند، توسط امور آب پلمپ گردیده است، ابراز گلایه می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، عشایری می‌گوید: کارمند شرکت کیخسرو هستم و با هجبر یزدانی کار می‌کردم. هجبر مرده است؛ ولی من همچنان مشغول کار در زمین‌های کشاورزی و باغداری خود هستم و دامدار نیز می‌باشم.

همسرش ادامه می‌دهد: سه نسل قبل از ما در این مزارع کار می‌کردند و ما پشت چهارم و پنجم هستیم که مشغول به کار هستیم؛ متأسفانه آب را بر روی ما بستند و درختان مادر حال خشک شدن می‌باشند.

وی ابراز گلایه می‌کند: چرا به ما مجوز بهره‌برداری از چاه و سند مالکیت اراضی که ۹۵ سال در آن کشت و کارکردیم را نمی‌دهند.

یکی دیگر از دامدار آن منطقه می‌گوید: باغات ما دو سال است که آب نخوردند و در حال خشک شدن می‌باشند و امسال ما گندم نداریم؛ چون کاملاً تمام محصول گندم ما خشک شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: پدر پدربزرگ‌های ما در این اراضی مشغول کشت و کار و دام‌پروری بودند ما در این اراضی گندم، جو، عدس و نخود می‌کاشتیم و برداشت خوبی داشتیم.

یکی دیگر از عشایر که دام خود را برای خوردن آب به آن منطقه آورده بود گفت: اینجا مسیر تردد احشام از ورامین، ایوانکی و سمنان …. است و تمام احشام به مدت یک هفته میهمان ما در این مکان بودند و از این چاه به‌عنوان آبشخور برای دام استفاده می‌شد و بعد از یک هفته استراحت روانه ییلاق می‌شدند؛ ولی امسال با پلمپ چاه آب برای دام نداشتیم و آب موردنیاز توسط تانکر تهیه و در اختیار احشام قرار گرفت.

یکی دیگر از عشایر ادامه می‌دهد: ما را تهدید می‌کنند که چرا شکایت می‌کنید و چرا مکان و تحویل نمی‌دهید و تلاش می‌کنند ما وادار به ترک این اراضی کنند؛ قبل از انقلاب مجوز دامپروری دریافت کردم و بعد از انقلاب نیز همین‌طور بعدازاینکه ما تصمیم گرفتیم کار را از سنتی به صنعتی تبدیل کنیم ادعای مالکیت می‌کنند و علیرغم هزینه بالایی که برای وکیل پرداخت کرده‌ایم ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

وی تاکید می‌کند: آیا سزاوار است بعد از ۹۵ سال کار و زحمت و تلاش ما را از اراضی خود بیرون کنند چاه ما را پلمپ کردند و آب را بر روی دام ما بستند که ما مهاجرت کنیم؛ چرا به ما مجوز نمی‌دهید و به افرادی که اراضی اطراف را تصرف کرده‌اند اجازه حفر چاه می‌دهید.

این عشایر درخواست می‌کنند تا مشکلاتشان به گوش مسئولان رسانده شود تا آن را رفع نمایند. آب را بر روی احشام ما باز کنند تا در سال حمایت از رونق تولید، شاهد نابودی کشاورزی، باغداری و دامداری نباشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا