عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند خبر داد؛

امکان اثرگذاری هارپ بر روی زمین لرزه وجود ندارد/ گسل مشاء مسبب بسیاری از زمین لرزه‌های چند ماهه اخیر در منطقه دماوند است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با بیان اینکه امکان اثرگذاری هارپ بر روی زمین لرزه وجود ندارد، گفت: گسل مشاء مسبب بسیاری از زمین لرزه‌های چند ماه اخیر در شهرستان دماوند است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، هادی طبسی در نشست عمومی پاسخ به سؤالات و ابهامات در مورد زلزله‌های ایران و دماوند با هدف اطلاع‌رسانی و آماده‌سازی اهالی شهرستان دماوند در برابر زمین‌لرزه احتمالی برگزار شده بود، درباره ساختمان زمین، چگونگی شکل‌گیری زمین‌لرزه، انواع گسل، چگونگی حرکت گسل‌ها و زمان فعال شدن آنها، وضعیت لرزه‌خیزی ایران و پراکندگی و نحوه حرکت گسل‌های ایران سخن گفت.

وی افزود: ساختمان زمین از ۳ بخش اصلی تشکیل شده که تا عمق ۵۰۰ الی ۷۰۰ کیلومتری در دگرشکلی‌های سطح زمین اثر گذارند؛ حرکت بخش‌های سخت سطح زمین بر روی سست کره در اعماق زمین و به دنبال آن شکل‌گیری شکستگی و گسل‌ها منجر به رخداد زمین‌لرزه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند اضافه کرد: پوسته ایران با توجه به محدود شدن از سوی سه جهت نیروی تکتونیکی که نیروی منتج از ورقه عربی پویاتر است حدود ۲۲ میلی‌متر در سال کوتاه می‌شود و این کوتاه شدگی میلی‌متری باعث رخداد زمین‌لرزه در نقاط مختلف ایران می‌شود.

طبسی درباره شهرهای تهران و دماوند گفت: منطقه تهران و دماوند تحت تأثیر گسل مهم و اصلی مشاء- فشم است که از نزدیکی لواسان دو شاخه شده و شاخه‌ای از آن گسل شمال تهران در مرز کوه و دشت تهران را می‌سازد و این گسل به همراه گسل‌های شمال و جنوب ری و کهریزک و حدود ۶۰ گسل کوچک دیگر که در دشت تهران قرار گرفته وضعیت خطرناکی را از دیدگاه لرزه‌ای برای این شهر ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: گسل مشاء در شمال شهر دماوند نیز مسبب بسیاری از زمین لرزه‌هایی است که در این منطقه رخ داده و در چند ماه اخیر نیز احساس شده است؛ این گسل آخرین بار سال ۱۸۳۰ میلادی شهرهای دماوند، شمیرانات و تهران را ویران کرده و بر اساس مطالعات زمین لرزه‌های تاریخی دوره بازگشت زمین لرزه بالای ۷ ریشتر در طول این گسل ۲۰۰ سال است.

استاد زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند درباره راه‌های مقابله با زلزله گفت: با توجه به لرزه‌خیز بودن منطقه دماوند توصیه می‌شود همه اعضای خانواده از نحوه پناه گیری و محل‌های امن در سطح شهر و خانه اطلاع داشته باشند و در جلسات خانوادگی هماهنگی‌ها بین افراد انجام شود علاوه بر اینکه تهیه کیف کمک‌های اولیه و نیازهای حیاتی برای هر خانواده ضروری است و باید در مکانی امن قرار داده شود و لازم است بدانیم زمین لرزه با بزرگی مختلف در بیشتر نقاط ایران رخ می‌دهد و یک رخداد کاملاً طبیعی است و برای کاهش تلفات جانی و مالی باید از قبل آمادگی کسب کرد و سازه‌های ایمن ساخته شود و این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

لازم به ذکر است در این سخنرانی که با هدف اطلاع‌رسانی و آماده‌سازی اهالی شهرستان دماوند در برابر زمین لرزه احتمالی برگزار شده بود به سؤالات گوناگونی پاسخ داده شد و ابهامات زیادی که در زمینه زلزله‌های دو ماه گذشته در فضاهای مجازی و برخی کانال‌ها و سایت‌های غیرعلمی با اهداف مختلف منتشر شده بود، مطرح و بررسی شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا