فرماندار شهرستان دماوند خبر داد؛

کلنگ پروژه شبکه فاضلاب شهر دماوند تا هفته دولت به زمین می‌خورد/ برآورد هزینه 700 میلیارد تومانی در راستای اجرای پروژه شبکه فاضلاب دماوند

فرماندار شهرستان دماوند از کلنگ‌زنی پروژه شبکه فاضلاب حداکثر تا هفته دولت خبر داد گفت: برآورد هزینه 700 میلیارد تومانی در راستای اجرای پروژه شبکه فاضلاب دماوند است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند مجید صفری فرماندار شهرستان دماوند در نشست بررسی اجرای طرح فاضلاب شهرهای شهرستان دماوند اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در این شهرستان موضوع فاضلاب است که جزو مصوبات کمیته برنامه ریزی است و باید در سال جاری تعیین تکلیف شود.

وی افزود: در این خصوص کارگروه ویژه‌ای ایجاد شد و حداکثر در هفته دولت کلنگ این پروژه به زمین می‌خورد.

فرماندار شهرستان دماوند از نهایی شدن بحث شبکه و خطوط انتقال خبر داد و بیان کرد: در بحث تصفیه‌خانه به روش‌های مختلف از طریق شهرداری‌ها و سرمایه‌گذاران تعیین تکلیف می‌کنیم و خوشبختانه به نتایج خوبی رسیدیم که ظرف 15 روز آینده سهم شهرداری‌ها در میزان مشارکت در تصفیه‌خانه‌ها مشخص شود.

صفری ادامه داد: دستگاه‌های خدمات رسان مکلف‌اند طرح فاضلاب را به‌عنوان اولویت تلقی کنند و با آبفای شهری و روستایی همکاری لازم را برای اجرای این طرح داشته باشند؛ مدت طرح مذکور طرح سه ساله است که امیدواریم تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد.

وی اذعان داشت: طرح تصفیه‌خانه به‌صورت شهرستانی است، که سه تصفیه‌خانه در محدوده شهرستان قرار دارد و یک تصفیه‌خانه مشترک آبعلی و رودهن نیز در پردیس در حال طراحی است.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: طول شبکه در رودهن و آبعلی به‌صورت یکپارچه و در دماوند، آبسرد و کیلان به صورت مجزا است؛ برآورد هزینه شبکه فاضلاب دماوند بیش از 700 میلیارد تومان است که مجموعاً طرح به سه فاز تقسیم شده تا بتوانیم از فرصت‌های داخلی و سرمایه‌گذاری شهرستانی استفاده کنیم.

صفری عنوان کرد: نقاطی مانند مشاء را در اطراف شهرستان وجود دارد که حدس می‌زنیم طی سه سال آینده جزو مناطق شهری باشند و این موارد به شهرداری‌ها ابلاغ شده است که جزو فاضلاب اصلی قرار گیرد.

******

در ادامه غلامرضا ذبیحی، رئیس شورای اسلامی شهر دماوند اظهار کرد: بخشی از این مجموعه باید به‌صورت حاکمیتی انجام شود اما شهرداری به‌عنوان متولی آینده باغ‌های مردم نیست.

وی افزود: اگر شهرداری به‌عنوان خریدار آب باشد ظرف مدت مشخصی امکان‌پذیر است اما در آینده مردم باید با تانکر از مراء به بالای شهر منتقل کنند که بسیار هزینه‌بر خواهد بود و به نظر می‌رسد باید اشتغال در جمع‌آوری چوب خشک داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر دماوند ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که حفاری این مجموعه حدود 28 میلیارد و تصفیه‌خانه 70 میلیارد هزینه در بر خواهد داشت، شورای اسلامی در گذشته پدیده فاضلاب را به‌شرط بازگشت آب استیصالی به اول شهر تصویب کرد.

ذبیحی بیان کرد: چهار هزار هکتار فضای سبز متعلق به مردم که بخشی متعلق به شهرداری است نیاز به آب در تابستان دارد و انتقال با تانکر مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی گفت: نظر ما بهره‌مندی از آب به میزان مشارکت در ساخت و یا در صورت پرداخت صفر تا صد تصفیه‌خانه توسط شهرداری، تعلق آب به این نهاد است.

همچنین محمد رفیعی طباطبایی، شهردار آبسرد اظهار کرد: با توجه به مطالعات انجام‌شده بهره‌برداری از آب در این شهر ضروری است، اما در انتقال آن با توجه به موقعیت توپوگرافی منطقه ابهام داریم، ما می‌توانیم برآوردی از میزان حفاری‌ها داشته و بر اساس عوارضی که شهرداری طلبکار می‌شود در این پروژه مشارکت کنیم.

وی افزود: در حریم شهر نیز انشعاباتی واگذارشده که باید طبق قانون شبکه فاضلاب تهیه شود، با توجه به پراکندگی ساخت‌وسازها شبکه‌گذاری در این خصوص هزینه قابل‌توجهی در بر دارد.

شهردار آبسرد ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که باید برای شهر آبسرد تصفیه خانه‌ای با ظرفیت بیشتر در نظر گرفته شود، در حال حاضر واحد عمران و درآمد در حال محاسبه میزان عوارض حفاری برای انجام این پروژه است.

طباطبایی گفت: نظر ما بر این است که بر اساس میزان پروژه‌ای که بالغ‌بر 60 میلیارد تومان بوده مشارکت کنیم و به‌این‌ترتیب از مجموعه آب تحویل بگیریم.

گفتنی است که بندهای مطرح‌شده برای نشست بعدی شامل برگزاری نشست با شهرداری‌های دماوند، آبسرد و کیلان در طول هفته آتی در خصوص مشارکت شهرداری‌ها و سهم آنها در ساخت تصفیه‌خانه‌ها، مشخص کردن مناطقی که در طرح تفصیلی آینده قرار دارد و اعلام آن به اداره آب و فاضلاب، اطلاع‌رسانی مسیرها به ادارات خدمات رسان و اعلام نتیجه بازدید از آبسرد و کیلان می‌باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا