دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند:

کشاورزان منطقه دماوند با مشکل تامین سوخت مواجه‌اند/ سوخت مورد نیاز بهره‌بردارن بخش کشاورزی از طریق قاچاق تامین می‌شود

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند با بیان اینکه بهره‌برداران بخش کشاورزی با مشکل تامین سوخت مواجه‌اند، گفت: سوخت مورد نیاز بهره‌بردارن بخش کشاورزی از طریق قاچاق تامین می‌شود.

حسین غیبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: امسال از اوایل فصل سرما در پاییز نتوانستیم حتی یک لیتر سوخت به کشاورزی یا بهره‌بردار تخصیص دهیم و شرکت نفت علت آن را مشکل در سایت شرکت عنوان می‌کند.

وی افزود: این موضوع کشاورزان را با مشکل جدی روبرو کرده است و آنها سوختی که قیمت دولتی آن لیتری 150 تومان است را تا 1500 تومان به صورت آزاد و غیرمجاز تهیه می‌کنند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند بیان کرد: در خصوص این مشکل با فرمانداری، شرکت نفت، جهاد کشاورزی استان و شهرستان دماوند مکاتباتی انجام داده‌ایم، اما تا امروز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، این مشکل در بخش کشاورزی حاد شده است.

غیبی گفت: در حوزه گازوئیل نیز همین مشکل وجود دارد گرچه حاد نیست، اما در نفت سفید حتی یک لیتر نیز تخصیص داده نشده است؛ در برخی مناطق از برق استفاده می‌شود و در نقاطی که برق یا گاز نیست کشاورزان از سوخت غیرمجاز استفاده می‌کنند و تا 2000 تومان نیز خریده می‌شود.

وی ادامه داد: ایران جزو کشورهای اول و دوم در منابع نفتی است و چرا نباید کشاورزان به نفت دسترسی نداشته باشند؟ اگر سوخت واقعاً وجود ندارد، چرا در استان‌های همجوار وجود دارد و به صورت قاچاق وارد شده و چند برابر قیمت توزیع می‌شود؟

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند تصریح کرد: برای کشاورزان تنها چیزی که به آن یارانه تعلق می‌گرفت سوخت و مقداری کود بود که آن هم جزو گلایه‌های ما به دولت و دولتمردان شده است.

غیبی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته تا 60 درصد از هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی را یارانه می‌دهند، اما این رقم در ایران کمتر از 10 درصد است.

وی افزود: کشاورزی دیگر به صرفه نیست، زیرا یارانه‌ها قطع شده و در دوره‌های قبل نیز یارانه کود و سم و دیگر موارد صفر شده است و تنها مقدار بسیار کمی یارانه برای کود شیمیایی داده می‌شود که آن هم برای آب و خاک مضر است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند عنوان کرد: امسال نتوانستیم نفت سفید حتی به خانه‌های کارگری، باغات و دامداری‌ها بدهیم، در سوخت گازوئیل نیز مشکلاتی ایجاد شده و باید حتماً تراکتورها پلاک گذاری شوند که پروسه آن هم سخت است و درصد بالایی از کشاورزان پیگیر آن نمی‌شوند.

غیبی در خصوص میزان سهمیه سوخت برای کشاورزان تصریح کرد: سال‌های گذشته برای هر تراکتور در هر سه فصل کاشت، داشت و برداشت 2000 لیتر سوخت تخصیص می‌دادیم که مجموعاً 6000 لیتر در سال می‌شد.

وی اضافه کرد: گرمایش باغی بر مبنای متراژ خانه کارگری محاسبه می‌شد و حداقل ماهانه بین 500 تا 600 لیتر را شامل می‌شد که این سهمیه نیز امسال قطع شده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند گفت: برخی از باغداران سوخت را به جای 150 تومان 1500 تا 2000 تومان خریداری می‌کنند، سوخت قاچاق از استان‌های همجوار و بیشتر از مازندران وارد می‌شود.

غیبی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر حدود 4000 بهره‌بردار فعال تحت پوشش نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا