معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند:

یک پنجم واحدهای مسکونی مسکن مهر گیلاوند هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده است/ مسکن مهر با گذشت ۱۰ سال از زمان تاسیس هنوز با مشکلات متعددی مواجه است

معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند با بیان اینکه یک پنجم واحدهای مسکن مهر گیلاوند هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده است، گفت: مسکن مهر با گذشت ۱۰ سال از زمان تاسیس هنوز با مشکلات متعددی مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، علی شیوا در نشست بازآفرینی شهری و شورای مسکن شهرستان دماوند با حضور جمعی از مسئولان در سالن جلسات فرمانداری اظهار کرد: از شروع پروژه مسکن مهر در شهرستان دماوند حدود 10 سال یا بیشتر می‌گذرد، اما همچنان مشکلات کلونی‌های شهری ایجاد شده مردم را تحت تأثیر قرار داده و این مشکلات کماکان ادامه دارد.

وی افزود: علاوه بر مشکلات کاری موجود، مشکلات ناشی از استهلاک طبیعی ساختمان‌ها نیز اضافه شده است و به نظر می‌رسد برخی از این مسائل با توجه و تلاش تعاونی‌ها قابل حل باشد.

معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند ادامه داد: موضوع دیگری که بیشتر از مشکلات عادی و نواقص ساختمانی به چشم می‌آید، مشکلات ناشی از عدم رعایت ملزومات شهر پایدار در طراحی و اجرای واحدهای مسکن مهر باشد.

شیوا عنوان کرد: یکی از شاخصه‌های شهر خوب، فراهم کردن امکانات است، شاخصه دوم یک شهر خوب مؤلفه امنیت است که شامل امنیت انتظامی، اجتماعی، اقتصادی و… می‌باشد، وقتی این دو شاخصه در یک مجموعه رعایت شود به مردم آن شهر حس تعلق می‌دهد.

وی ادامه داد: با بروز حس تعلق در حوزه‌های شهری می‌توان به این نتیجه رسید که مجموعه‌ای که ساخته شده است، یک مجموعه خوب و مناسب برای مردم است.

معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند گفت: وقتی حس تعلق در یک مجموعه شهری وجود داشته باشد، ساکنان آن خلاق بار می‌آیند و همچون اثری هنری به چشم می‌آید.

شیوا تصریح کرد: مجموعه‌هایی که ما دست‌اندرکاران ساخت مسکن مهر به عنوان یک محله شهری جدید ساخته‌ایم، چندان با شاخصه‌های مذکور تطابق ندارند، به نظر نمی‌رسد کسی از ساکنان به مجموعه‌های مسکن مهر تعلق خاطر داشته باشد.

وی افزود: اگر ایراداتی در مسکن مهر وجود دارد به شاخصه‌های فیزیکی اولیه‌ای مربوط است که در توانمان بوده است.

معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند بیان کرد: در باب ایجاد شهر پایدار و بازآفرینی پایدار شهرها ضمن اینکه درگیر بافت‌های قدیمی هستیم، درگیر بافت‌های جدیدی نیز شده‌ایم که خودمان در ناپایدارترین شکل ممکن ایجاد کرده‌ایم.

شیوا ادامه داد: تمام تلاش و هدف ما این است که مجموعه مسکن مهر را همانند سایر محلات شهری به سمت پایداری شهری نزدیک کنیم و در این میان ایجاد اصول اولیه امنیت شهری و امکانات ضرورت دارد.

*شهرداری‌ها غایبان اصلی جلسات رسیدگی به مشکلات مسکن مهر هستند

وی با بیان اینکه برخی از مسئولان شهرداری‌ها غایب اصلی جلسات رسیدگی به مشکلات مسکن مهر هستند، گفت: می‌طلبد مسئولان ذی‌ربط و جدیداً شهرداری‌ها به عنوان اصلی‌ترین متولیان ایجاد پایداری شهری نقش آفرینی کنند، زمان این است که توجه بیشتر و جدی‌تری به این موضوعات شود.

معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند گفت: مشکلات مسکن مهر در چند بخش تعریف می‌شود، برخی ناشی از عدم تحویل واحدهای مسکونی است؛ یعنی متقاضی سال‌هاست پول پرداخت کرده اما هنوز بعد از 10 سال واحد مسکونی خود را تحویل نگرفته است.

*اغلب مشکلات مسکن مهر ناشی از اشکال قرارداد تعهدات بین پیمانکار و تعاونی‌ها است/ محوطه‌سازی بین بلوک‌های مسکن مهر گیلاوند برعهده تعاونی‌ها می‌باشد

شیوا بیان کرد: اغلب مشکلات در این حوزه ناشی از اشکال قرارداد بین پیمانکار و تعاونی‌ها بوده است و به تعهدات عمل نشده است، بخشی از مشکلات مسکن مهر که قابل توجه است این است که یک پنجم واحدهای مسکن مهر هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده است.

وی افزود: بخش دیگر مشکلات این است که واحدهای تحویل داده شده دارای ایرادات فنی است، محوطه‌سازی نشدن بین بلوک‌ها از دیگر مشکلات است که تعاونی‌ها باید از اعضا مبالغی را دریافت می‌کردند و آن را اجرا می‌کردند.

معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند تصریح کرد: بخشی دیگری از مشکلات ناشی از نارضایتی از آماده‌سازی کلی سایت است که در ابتدا بر عهده راه و شهرسازی بوده و با تفاهمنامه ای به شهرداری‌ها واگذار شده است، حداقل در مسکن مهر دماوند و مهرآباد این اتفاق را شاهد هستیم و گلایه‌مندی فرمانداری در خصوص کم کاری شهرداری‌ها در زمینه مسکن مهر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا