در نخستین نشست شورای سالمندان شهرستان دماوند مطرح شد؛

۹ درصد جمعیت سالمندی در شهرستان دماوند وجود دارد/ تأسیس بنیاد فرزانگان در دماوند با گذشت حدود یکسال به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است/ اکثر مسئولان با تأسیس مرکز شبانه‌روزی سالمندان در دماوند مخالف‌اند

در نخستین نشست شورای سالمندان شهرستان دماوند نسبت به بی‌توجهی نسبت به عدم تأسیس بنیاد فرزانگان  با گذشت حدود یکسال وعده گلایه شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، فاطمه حاجی خانزدای، رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند در نخستین نشست شورای سالمندان شهرستان دماوند با حضور جمعی از مسئولان در ساان جلسات فرمانداری اظهار کرد: انتظار می‌رود همه ادارات در کنار بهزیستی باشند و حتی از آنها کمک‌های تخصصی را خواستاریم.

وی افزود: بحث برنامه‌ریزی سالمندان موضوعی تخصصی است و اقدامات تعریف شده براساس استانداردهای جهانی باید در بهزیستی انجام شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند گفت: اداره بهزیستی متشکل از چهار معاونت توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری و مشارکت‌ها است که تمام فعالیت‌های حوزه سالمندان زیرمجموعه حوزه توانبخشی است.

حاجی خانزدای عنوان کرد: سازمان بهزیستی 161 فعالیت را ارائه می‌کند که امور مرتبط با سالمندان و بنیاد فرزانگان یکی از آنها را شامل می‌شود که این موضوع کاملاً تخصصی است.

طاهره بهاری، معاون امور توان‌بخشی اداره بهزیستی شهرستان دماوند در ادامه این نشست در خصوص اهمیت این موضوع و اقدامات لازم اظهار کرد: بنیاد فرزانگان یک سال و نیم است که در جلسات مطرح می‌شود اما متأسفانه تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

وی افزود: متولی این قضیه در شورای ساماندهی سالمندان و دبیری جلسه بر عهده اداره بهزیستی است اما صفر تا صد موضوع مربوط به بهزیستی نیست و همکاری همه ادارات را می‌طلبد.

معاون امور توان‌بخشی اداره بهزیستی شهرستان دماوند ادامه داد: اهمیت شورای ساماندهی سالمندان در حد شورای مناسب‌سازی است که قطعاً باید هر سه ماه یک‌بار جلسه مربوطه در هر شهرستانی تشکیل و مصوبات آنکه لازم‌الاجرا هستند، پیگیری شود.

بهاری بیان کرد: سه مصوبه در جلسات قبل وجود داشت که جمع‌بندی شدند تا وقت ادارات گرفته نشود، اما در رابطه با یک موضوع که خاص و سخت هم نبود هیچ جوابی به دبیرخانه ستاد بهزیستی داده نشد که جای تأسف دارد.

بهاری ادامه داد: دستورالعمل‌ها در اختیار همه قرار گرفته شد و مقرر بود که نقطه نظرات در رابطه با بنیاد فرزانگان به دبیرخانه ارائه شود اما هیچ جوابی از ادارات نگرفتیم.

وی اضافه کرد: احتمالاً ادارات فراخوان به تمام سالمندان شهرستان دماوند جهت حضور در پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی برای خدمات‌رسانی را اعلام کرده‌اند، اما نتیجه‌ای از سوی شبکه بهداشت ارائه نشد.

معاون امور توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان دماوند با بیان اینکه سالمندی جزو لاینفک زندگی همه است، گفت: جوانانی هستند که احساس پیری می‌کنند و برعکس سالمندانی نیز هستند که احساس پیری نمی‌کنند، مشخص است که جامعه در این مهم نقش دارد.

*راه‌اندازی بنیاد فرزانگان نیاز به اتاق و مجموعه‌ای از افراد متخصص دارد/ اکثر مسئولان با تأسیس مرکز شبانه‌روزی سالمندان در دماوند مخالف‌اند

بهاری بیان کرد: برای راه‌اندازی بنیاد فرزانگان نیاز به مکان و مجموعه‌ای از افراد موفق داریم که از طریق ادارات معرفی می‌شوند، طی جلسات آموزشی اهمیت بنیاد تشریح می‌شود تا در این دورهمی از تجربیات سالمندان و بازنشستگان استفاده و به جوانان منتقل شود.

وی افزود: سالمندان نباید خود را در خانه ناتوان ببینند،‌ برخی سالمندان بهتر از یک جوان در جامعه حاضر شده و فعالیت می‌کند، چرا باید آنها را به خانه سالمندان فرستاد کما اینکه شما همیشه از تأسیس مجلس سالمندان مخالفت کرده‌اید.

بهاری اظهار کرد: از آنجا که در شهرستان دماوند اکثر مسئولان با تأسیس مرکز شبانه‌روزی سالمندان مخالف‌اند، بهتر است که حداقل این مرکز را در نوبت روزانه راه‌اندازی کنیم تا خدمات پزشکی، مشاوره و مددکاری، فیزیوتراپی، پرستاری، تغذیه و … را دریافت کنند.

معاون امور توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان دماوند ادامه داد: در مرکز موجود کلینیک روزانه سالمندان تأسیس شده است اما تعداد بسیار اندکی مراجعه کرده‌اند و هنوز نتوانسته است فعالیت خود را به درستی شروع کند،‌ ادارات می‌توانند افراد را به این مرکز معرفی کنند تا آنها از این مرکز بهره ببرند.

وی در رابطه با شهر دوستدار سالمند گفت: منظور از این طرح این است که محیطی برای سالمند تعبیه شود و امکانات آموزشی، پزشکی، درمانی، تفریحی و هر آنچه که سالمند به آن نیاز دارد یکجا فراهم باشد، نباید امکانات در یک مجموعه گسترده باشد که سالمند احساس خستگی کند از این رو شهرداری باید کمک کننده باشد.

بهاری بیان کرد: شورای ساماندهی سالمندان در کنار شورای مناسب‌سازی قرار دارد و مناسب‌سازی معابر و اماکن و سالمندان از هم جدا شدنی نیستند و پای شهرداری و شورای شهر به وسط می‌آید از این رو نیاز است فضا و امکانات به گونه‌ای متناسب با توانمندی سالمندان فراهم شود.

وی افزود: سالمندی بیماری‌های مختلف و معلولیت را به همراه دارد و اهمیت دادن به موضوع و پیگیری این امور حتماً ما را به نتیجه‌های مثبتی می‌رساند.

*برگزاری جشنواره های تابستانی و رفاهی موقتی چندان تاثیری در فرهنگ ورزش ندارد/ کارمندان بازنشسته جایگاهی مناسبی برای اوقات فراغت خود در شهرستان دماوند ندارند

در ادامه این نشست معاون اداره ورزش و جوانان شهرستان دماوند اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های تابستانی و رفاهی موقتی چندان تأثیری در فرهنگ ورزش ندارد، این بسترسازی باید از درون فرمانداری ایجاد شود و با هماهنگی‌ها از فضاهای موجود در پارک شهرها برای سالمندان استفاده شود.

یزدیانی بیان کرد: در اداره ورزش خدمات خوبی در بخش بازنشستگان ارائه می‌شود، اماکن ورزشی و آب درمانی مورد استفاده سالمندان است و از تخفیف برخوردارند، اما گستردگی این اقدام را باید بیشتر کنیم تا استفاده مفید از امکانات کلی‌تر شود.

وی افزود: در زمینه مذکور کارمندان بازنشسته جایگاهی در شهرستان ندارند و باید مورد توجه قرار گیرند، استفاده از ورزشکاران قدیمی در کنار مربیان نیز موجب دلگرمی و بازخوردهای مثبت می‌شود.

*۹ درصد جمعیت سالمندی در شهرستان دماوند وجود دارد/ معضل چاقی شکمی در منطقه دماوند شیوع زیادی دارد

نسیم طاهری، کارشناس واحد سلامت سالمندان شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند در این نشست اظهار کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند اظهار کرد: از بدو تولد یعنی از صفر روزگی تا 120 سالگی یک فرد خدمات مختلفی را ارائه می‌کند که شامل مادران باردار، کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان است.

وی افزود: گروه سنی 30 تا 59 سال میانسال و گروه سنی 60 سال به بالا را سالمندان در نظر می‌گیریم و از گروه سنی 30 سال به بالا تمامی خدمات رایگان هستند که براساس آمار موجود ۹ درصد جمعیت سالمندی در شهرستان دماوند وجود دارد.

کارشناس واحد سلامت سالمندان شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند ادامه داد: کنترل فشار خون، کنترل قند، وزن و دور کمر از جمله اقدامات رایگان بهداشت هستند، چاقی شکمی در منطقه دماوند شیوع زیادی دارد و خطرناک است از این رو سلامتی افراد از این حیث پیگیری می‌شود.

طاهری گفت: ضمن این اقدامات افرادی که مشکل دارند به کارشناس تغذیه ارجاع داده می‌شوند و یک ماه بعد یا سه ماه بعد پیگیری شده و توسط پزشک بررسی می‌شوند.

وی افزود: آزمایشات رایگان قند و چربی نیز انجام می‌شود که در صورت وجود مشکل آزمایشات دیگر توسط پزشک درخواست می‌شود، پزشکان خدمات رایگان ارائه می‌دهند و چون بیماران به آنها ارجاع داده می‌شوند ویزیت پزشکی نیز رایگان می‌شود.

کارشناس واحد سلامت سالمندان شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند اضافه کرد: بررسی سرطان روده بزرگ در گروه سنی 50 تا 70 سال در تمامی مراکز و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت نیز صورت می‌گیرد و بررسی سرطان پستان و دهانه رحم در بانوان نیز از دیگر خدمات است که با هزینه‌ای بسیار محدود صورت می‌گیرد.

طاهری ادامه داد: بررسی سرطان پستان به صورت یک بار در سال به طور رایگان برای تمامی افراد بالای 30 سال انجام می‌شود.

وی بیان کرد: برای گروه سنی کودکان نیز خدمات رایگان واکسیناسیون، کنترل قد و وزن و رشد و ارائه مکمل‌ها ارائه می‌شود.

کارشناس واحد سلامت سالمندان شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند تصریح کرد: خدماتی که در مراکز بهداشتی و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود همیشه رایگان و در طول سال ارائه می‌شود و ساعت کاری کارمندان از ساعت هشت تا 14 است.

طاهری گفت: شبکه بهداشت دماوند از سوی معاونت بهداشتی تهران جزو شبکه‌های نمونه معرفی شده که ممکن است بسیاری خدمات دیگر به آن اضافه شود.

*کمپین فشار خون برای افراد 30 سال به بالا به طور رایگان در مراکز مختلف در حال اجراست

کارشناس واحد سلامت سالمندان شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند بیان کرد: کمپین فشار خون برای افراد 30 سال به بالا به طور رایگان در مراکز مختلف در حال اجراست تا افرادی دارای فشار خون بالا شناسایی شوند، زیرا فشار خون جزو بیماری‌های نهفته است.

طاهری عنوان کرد: بهترین روش اندازه گیری فشار خون دستگاه‌های جیوه‌ای هستند و موارد مشکل در دقت دستگاه‌های دیجیتال گزارش خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا