مردم دماوند خواستار انتقال کشتارگاه به خارج از شهر شدند

تعدادی از مردم و مسوولان شهرستان دماوند با اظهار نگرانی نسبت به احتمال شیوع بیماریها ،خواستار انتقال کشتارگاه به خارج از شهر شدند.

koshtargah

این افراد افزودند:چندی است که این کشتارگاه خون های ناشی از کشتار دام ها را به بیرون از این محل و سپس به خیابانهای اصلی شهر هدایت می کند.

این افراد از مسوولان خواستند برای جلوگیری از مشکلات بهداشتی اقدام به انتقال کشتارگاه به خارج از شهر کنند.

بوی نامطبوع و آزار دهنده این کشتارگاه که درمجاورت دانشگاه آزاد اسلامی واقع شده است نگرانی را دوچندان کرده است .

کشتارگاه سنتی دماوند که تا چند سال پیش در خارج شهر قرار داشت، به دلیل توسعه شهر، اکنون در میانه شهر واقع شده و به رغم تلاش های بسیاری که از سوی مسوولان این شهرستان برای تعطیلی آن صورت گرفته همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

برخی از مسوولان نداشتن کشتارگاه جایگزین دراین شهرستان را ازجمله دلایل فعالیت این کشتارگاه ذکر کردند.

تعدد حفاری های انجام شده در حواشی کشتارگاه برای جمع آوری فاضلاب بیانگر تلاش شهرداری برای متوقف نشدن کار کشتار دام و ادامه فعالیت این کشتارگاه است .

امام جمعه شهر دماوند با اشاره به مشکلات فعالیت کشتارگاه در بافت شهری گفت:فعالیت این کشتارگاه سلامت مردم را تهدید می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ˈمحمد علاالدینیˈ افزود: باید با انتقال کشتارگاه به خارج از شهر رضایت مردم تامین شود.

شهردار دماوند نیز گفت: اطراف کشتارگاه دماوند به دلیل احداث چاه های متعدد به باتلاق تبدیل شده است .

ˈمرتضی همتیˈ تصریح کرد شهرداری در سالهای گذشته جلسات و مکاتبات بسیاری برای جانمایی و احداث کشتارگاه حداقل نیمه صنعتی در منطقه را صورت داده است، ولی رفع این مشکل نیازمند همکاری جمعی مدیران و مسوولان شهری است.

وی اظهار داشت کشتارگاه نه فقط هیچ منافعی برای شهرداری ندارد، بلکه شهرداری ماهیانه دو برابر درآمد کشتارگاه از اعتبار شهرداری برای این محل هزینه می کند.

شهردار دماوند تصریح کرد وجود کشتارگاه در این محدوده به دلیل قرار گرفتن در بافت شهری، ایستگاه آتش نشانی، دانشگاه آزاد و ستاد برف روبی شهر به معضلی برای مردم، دانشجویان و نهاد های خدمتگزار تبدیل شده است و باید در کوتاهترین زمان ممکن به مکانی دیگر منتقل شود.

فرماندار شهرستان دماوند نیز در این باره گفت: براساس ضوابط جدید، احداث کشتارگاه به بخش خصوصی واگذار شده است و باتوجه به تعداد کشتار دام احداث کشتارگاه صنعتی دراین شهرستان مقرون به صرفه نیست .

ˈعلیرضا قاسمی فرزادˈ افزود: در سالهای گذشته متقاضیانی برای احداث کشتارگاه داشتیم و حتی زمین و امکانات نیز در اختیار آنان قرار داده شد که به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی اقدامی صورت نگرفت .

وی تامین نیازهای شهروندان به گوشت قرمز بهداشتی را از عوامل ضرورت ادامه کار کنونی کشتارگاه سنتی دماوند عنوان کرد و افزود: شهرداری به لحاظ شکلی و محیطی در صدد رفع مشکلات کشتارگاه است و احداث سپتیک نیز به عنوان نخستین گام برای رفع همین مشکلات است .

وی اظهارداشت در آینده نزدیک نیز سردخانه ای برای نگهداری 24 ساعت بعد از کشتار (جمود نعشی) احداث می کند.

فرماندار دماوند درخصوص جاری شدن خون درخیابان کشتارگاه افزود:برای رفع سریع این معضل با شهرداری مذاکره خواهد شد.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان دماوند نیز یکی از دغدغه های خود را مشکلات کشتارگاه دماوند عنوان کرد.

ˈمحمدتقی عباسیˈ افزود: سالها است مردم دماوند شاهد جاری شدن خون آبه و بوی نامطبوع ازاین کشتارگاه هستند.

وی با اشاره به تصدی چند ماه خود در این اداره تصریح کرد: در این مدت بنا به ضرورت اصلاح و جلوگیری از آلودگی محیط چند جلسه اضطراری با فرماندار برای رفع این مشکل صورت گرفته است .

رییس اداره دامپزشکی شهرستان دماوند با تقدیر از همکاری شهرداری دماوند در تعامل با این اداره افزود: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مراحل اجرای سپتیک کشتارگاه با پیشرفت فیزیکی حدود 80 درصد در حال اتمام است و تحقق این امر نویدی برای شهروندان است که با تصفیه پسماندهای کشتارگاه از استشمام بوی نامطبوع و آلودگی های ناشی از آن رهایی یابند.

وی از پیگیری مداوم رسیدگی به وضعیت کشتارگاه خبر داد و گفت: تا دوماه آینده این طرح تکمیل می شود.

یک مسوول دراداره محیط زیست شهرستان دماوند گفت:این موضوع در این اداره در دست بررسی است و اخطار لازم به شهرداری برای رفع این مشکل داده شده است .

کشتارگاه دماوند بیش از 30 سال پیش در این مکان که در آن زمان خارج از محیط مسکونی و شهری بود احداث شد، ولی به واسطه توسعه شهری اینک در منطقه شهری و در کنار موسسه آموزشی و دانشگاه واقع شده است و مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا