معاون سیاسی و انتظامی شهرستان دماوند:

مهارت‌های افراد سالمند در شهرستان دماوند باید به نسل جدید منتقل شود/ برخی افراد سالمند شهرستان دماوند در زمینه‌های علمی و ورزشی از مفاخر هستند

معاون سیاسی و انتظامی شهرستان دماوند با بیان اینکه مهارت‌های افراد سالمند باید به نسل جدید منتقل شود، گفت: برخی افراد سالمند شهرستان دماوند در زمینه‌های علمی و ورزشی از مفاخر هستند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند شاهرخ جهانشاهی نشست شورای سالمندان در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان با حضور جمعی از مسئولان اظهار کرد: با توجه به اهمیت بحث سالمندی و شرایط موجود، بر اساس آمار هرچه پیش می‌رویم بر تعداد سالمندان افزوده می‌شود، ازاین‌رو باید برنامه‌ریزی لازم در جهت تعداد سالمندان و خدمات‌رسانی به آنها صورت گیرد.

وی افزود: دستگاه‌های متولی در زمینه‌های بهداشت و درمان، مناسب‌سازی زیرساخت‌های شهری و پیاده‌روها، اوقات فراغت و در نظر گرفتن محلی برای سالمندان تا بتوانند متناسب با شرایط جسمی از امکانات ورزشی استفاده کنند مسئول‌اند.

معاون سیاسی و انتظامی شهرستان دماوند ادامه داد: سالمندان به‌عنوان ذخایر و بعضاً مفاخر ما در این شهرستان هستند؛ بسیاری در زمینه‌های علمی، ورزشی و سایر موارد به‌عنوان مفاخر هستند که نباید به‌راحتی از کنار آنها گذشت؛ بلکه باید از مهارت‌ها و توانمندی‌های این افراد استفاده کنیم و تجارب ارزشمند آنها را به نسل جدید انتقال دهیم.

جهانشاهی بیان کرد: برخی از مهارت افراد سالمند در شهرستان دماوند مختص به همین شهرستان است و ازاین‌رو باید به نسل جدید منتقل شود، زیرا با توجه به افزایش سن و عدم توانایی به‌مرور از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: در راستای تکریم سالمندان ادارات، نهادها و دستگاه‌های مختلف باید برنامه‌ای داشته باشند تا وقتی سالمندی به دستگاه اداری مراجعه می‌کند برخورد مناسبی با او داشته باشند و دستگاه‌های خدمات رسان مانند بانک‌ها، شهرداری‌ها و اداره ثبت باید پیش‌بینی خاصی برای این افراد داشته باشند.

معاون سیاسی و انتظامی شهرستان دماوند گفت: با توجه به مشکلات اخیر شاهد کمبودهایی در راستای نگهداری برخی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیمارانی که مشکلات جسمی دارند هستیم و ازاین‌رو از افراد خیر تقاضا داریم که به این موضوع توجه کنند تا بتوانیم مایحتاج این افراد تهیه و خدمات بهتری به آنها ارائه شود.

*9 درصد از جمعیت شهرستان دماوند را سالمندان تشکیل می‌دهند

همچنین در ادامه حسین بی‌نیاز، رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند اظهار داشت: با توجه به آمار جمعیتی در این شهرستان، 9 درصد از جمعیت و به عبارتی برابر با یک هزار و 740 نفر را سالمندان 60 سال به بالا تشکیل می‌دهند که از این تعداد 6 هزار و 92 نفر مرد و پنج هزار و 648 نفر زن هستند.

وی افزود: منابع علمی نشان می‌دهد که شهرستان دماوند در بحث شاخص سالمندی در مرز میان‌سالی قرار دارد؛ از طرفی به دلیل اینکه در سال‌های آتی در کشور شیب تندی را به سمت پیری طی می‌کنیم، باید فرصت‌هایی برای توانمندی بیشتر سالمندان در خانواده ایجاد شود و در اجتماع نقش پررنگ‌تری داشته باشند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند ادامه داد: در آموزه‌های دینی ما و همچنین در قانون اساسی تأکید بسیاری در خصوص افراد پیر و سالخورده شده است؛ علاوه بر این در برنامه سوم توسعه به بعد نیز بر این موضوع تأکید شده است و ما باید در راستای حفظ و استقلال فردی و کرامت افراد در جامعه اقدام کنیم.
بی‌نیاز بیان کرد: کمیته تخصصی دیگری نیز به نام کمیته مناسب‌سازی در شهرستان دماوند وجود دارد که در تمامی نشست‌ها به موضوع مناسب‌سازی معابر سطح شهر تأکید شده است، زیرا این شهرستان ازنظر جغرافیایی منطقه‌ای کوهستانی است و مناطق ناهموار زیادی دارد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه مقرر گردید شهرداری‌ها بر اساس الزامات قانونی محیطی برای سالمندان، معلولان و جانبازان ایجاد کنند تا بتوانند از آن استفاده کنند؛ علاوه بر این بحث خودروی مناسب‌سازی شده از دیگر موارد مهمی است که مطرح گردید تا مورد پیگیری قرار گیرد.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند تصریح کرد: ما اعتقاد داریم با توجه به اینکه 9 درصد از جمعیت این شهرستان را سالمندان تشکیل می‌دهند، نیازمند محیطی برای تعامل با یکدیگر هستند تا علاوه بر این مسائل بهداشتی و آموزشی آنها مورد پیگیری قرار گیرد؛ ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود فضای سبز و یا پارکی در این خصوص ایجاد شوند تا این افراد با آرامش اوقات خود را سپری کنند.

*تشکیل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در شهرستان دماوند

همچنین ابوذر نادری، رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند در این نشست اظهار کرد: احترام به بزرگ‌ترها باید مانند دهه‌های پیشین در این شهرستان پررنگ شود و این موضوع «بی‌ادبی» که فرزندان ما بیاموزند که محلی برای نگهداری والدین آنها وجود دارد رخ نخواهد داد.
وی بنا به فرمایش پیامبر گرامی اسلام مبنی بر اینکه «هرکس به ریش و موی سپیدی بی‌احترامی کند به من بی‌احترامی کرده است» گفت: متأسفانه گاها این بی‌احترامی‌ها در ادارات دیده می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند ادامه داد: خانه سالمندان در این شهرستان راه‌اندازی نمی‌شود تا بی‌ادبی به فرزندان ما آموخته نشود، با توجه به آمار خانه سالمندانی که به‌صورت غیرمجاز در شهرستان دماوند فعالیت می‌کند و اجازه فعالیت آن از سوی معاونت سیاسی و فرماندار صادر نشده است، افرادی که در خانه سالمندان نگهداری می‌شوند مدت‌زمان کمی در آنجا زندگی می‌کند.

نادری تصریح کرد: پارک‌ها، پیاده‌روها و معابر باید مناسب‌سازی شود و این امر تکلیف قانونی شهرداری است؛ تجمع سالمند در ادارات و بانک‌ها به دلیل کوتاهی و عدم ایجاد پارک و محل مناسبی برای این افراد است.
وی از تشکیل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در شهرستان دماوند خبر داد و گفت: در راستای تکریم استادان، هنرمندان برجسته و ورزشکاران پیشکسوت در شورای فرهنگ عمومی موضوعی تحت عنوان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی رقم خورد و مصوب گردید.
رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: در مرکز هر استان تنها یک انجمن تشکیل می‌شود اما خوشبختانه نگاه ویژه‌ای به این شهرستان شده و مهدی محقق، رئیس این انجمن اجازه افتتاح شعبه‌ای در دماوند را دادند تا با هماهنگی لازم با فرماندار و امام‌جمعه این شهرستان محقق شود.
نادری تأکید کرد: این موضوع نیازمند این است که با حضور این استاد فرهیخته در شهرستان دماوند صورت‌جلسه مکتوب شود و در این صورت معلمان بازنشسته، پیشکسوتان ورزش و اساتید می‌توانند تجربیات خود را در اختیار افراد دیگر بگذارند و هیچ‌وقت سرخورده و افسرده نشوند.

وی بیان کرد: متأسفانه در خصوص مناسب‌سازی معابر تنها به صحبت اکتفا شده و این موضوع اجرایی نگردیده است؛ اما پیاده‌روهایی که در سال جاری مدنظر عمران هر شهر قرار می‌گیرد باید در نظرگیری اختلاف سطح‌ها و مناسب‌سازی صورت گیرد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند اذعان داشت: در خصوص صدور کارت ملی هوشمند با توجه به تعداد معلول موجود در این شهرستان می‌توان با تجهیزات و اقدامی برای این افراد تسهیل صورت گیرد و شهرداری‌ها و بخشداری‌ها در این خصوص مساعدت کنند تا ناخواسته حقوق این افراد در جهت ارائه خدمت تضییع نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا