رئیس اداره محیط زیست دماوند:

وجود گونه‌های کمیاب جانوری پلنگ و گربه پالاس در دماوند/ بهره‌برداری از ایستگاه سنجش آلودگی هوا در دماوند/ تلاش در جهت ایجاد یک محیط‌بانی در منطقه غار رودافشان

رئیس اداره محیط زیست دماوند از وجود گونه‌های کمیاب جانوری پلنگ و گربه پالاس در این شهرستان خبر داد و گفت: بهره‌برداری از ایستگاه سنجش آلودگی هوا در دماوند و ایجاد یک محیط‌بانی در منطقه غار رودافشان در دستور کار است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، محمد فریدی با اشاره به اراضی تحت حفاظت اداره محیط زیست در این شهرستان اظهار کرد: این مناطق شامل غار رودافشان به مساحت سه هکتار، منطقه شکار ممنوع کوه سفید به مساحت 120 هزار هکتار منطقه تار و و هویر به مساحت 750 هکتار است.

وی افزود: در واقع می‌توان گفت که حدود نیمی از وسعت شهرستان دماوند تحت مدیریت اداره محیط زیست قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست دماوند ادامه داد: این شهرستان جزوی از زیست‌بوم دامنه‌های جنوبی البرز است و گونه‌های خاص، کمیاب و ارزشمند جانوری مانند پلنگ، گربه پالاس، کل و بز، قوچ و میش، افعی البرزی و پرندگان شکاری ارزشمند در آن وجود دارد؛ همچنین گونه‌های گیاهی سرو کوهی، آویشن، باریجه و گون نیز در آن یافت می‌شود.

*براساس احتمالات کمتر از 10 قلاده پلنگ و گربه پالاس در دماوند وجود دارد/ تعداد گونه‌های جانوری قوچ و میش در دماوند به 2000 رأس رسیده است

فریدی در خصوص وجود پلنگ و گربه پالاس در دماوند بیان کرد: از آنجایی که پلنگ حیوانی بسیار منزوی است و مطالعات جامعی در کشور در این خصوص انجام نشده، اما با این وجود به نظر می‌رسد که کمتر از 10 قلاده و به عبارتی حدود 6 پلنگ در دماوند وجود داشته باشد؛ در خصوص تعداد گربه پالاس نیز به نظر می‌رسد که همین تعداد قلاده وجود دارد.

وی در خصوص اقدامات محیط زیست در راستای احیای زیستگاه‌ها و افزایش حیات وحش در دماوند گفت: همکاران ما در گذشته موضوع حفاظت از گونه‌های جانوری را مورد توجه قرار دادند و ما نیز موظف به حفظ آنها به عنوان سرمایه‌های مهم هستیم، به طوری که پیش از این حدود 300 رأس قوچ و میش و کل و بز در دماوند وجود داشت، در حالی که امروز این تعداد به دو هزار رأس رسیده است.

رئیس اداره محیط زیست دماوند از ایجاد محیط‌بانی‌ در مناطق کوه سفید و تار و هویر خبر داد و عنوان کرد: ما در صدد ایجاد یک محیط‌بانی در منطقه غار رودافشان هستیم، علاوه بر این، احداث ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیز از دیگر اقداماتی است که با همکاری شهرداری دماوند در روزهای آینده شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

*تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی برای خوش‌نشینی از عوامل تهدیدکننده محیط زیست در دماوند/ منطقه شکار ممنوع کوه سفید از نظر جاذبه‌های زیستی بی‌نظیر و بکر است

فریدی از معادن، تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی کشاورزی، باغ‌ها و مراتع و تبدیل آن به ویلا برای خوش‌نشینی به عنوان عوامل تهدیدکننده محیط زیست در دماوند نام برد و خاطرنشان کرد: ساخت ویلاها معمولا حفر چاه‌ غیرمجاز را نیز به دنبال خواهد داشت که این امر تهدیدی برای سفره‌های آب زیرزمینی به شمار می‌رود.

وی در خصوص موضوع معادن تصریح کرد: منطقه شکار ممنوع کوه سفید از نظر جاذبه‌های زیستی از جمله مناطق بی‌نظیر و بکر است و می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند، در حالی که در سال 90 تصویب قانون عدم استعلام از اداره محیط زیست در خصوص صدور مجوز معادن، موجب تهدید حیات وحش و گونه‌های گیاهی شده است.

*واحدهای صنعتی آلاینده در دماوند شامل معادن و کارگاه‌های پراکنده ریخته‌گری است

رئیس اداره محیط زیست دماوند تأکید کرد: متأسفانه این معادن بیشتر سنگ لاشه است و بازده اقتصادی کمی دارد، در حالی که با فعالیت آنها منطقه‌ای که به عنوان بانک ژن گیاهی و جانوری محسوب شده و به جذب گردشگر کمک می‌کند را از بین می‌بریم.

فریدی عنوان کرد: واحدهای صنعتی آلاینده در دماوند شامل معادن و کارگاه‌های پراکنده ریخته‌گری است و فاضلاب واحدهای خدماتی و ویلاها نیز از دیگر موضوعات آلاینده محیط زیست به شمار می‌رود؛ علاوه بر این عدم سیستم تصفیه فاضلاب در دماوند، رودهن و آبعلی از موضوعات حایز اهمیت است که خوشبختانه عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

وی در خصوص مرکز دفن پسماند گندک گفت: ما هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، اما با این وجود پیشگام شهرستان‌های استان تهران هستیم؛ این شرکت پسماند دارای مجوزهای قانونی از سازمان محیط زیست است و دفن زباله به صورت بهداشتی در آن صورت می‌گیرد و حوضچه جمع‌آوری شیرآبه نیز در آن ایجاد شده است.

*دستگیری 6 شکارچی غیرمجاز در دماوند از مهرماه سال 97

رئیس اداره محیط زیست دماوند اشاره‌ای نیز به موارد دستگیری شکارچیان در این شهرستان داشت و اظهار داشت: خوشبختانه به دلیل رشد فرهنگ محیط زیستی در بین مردم، شاهد کاهش چشم‌گیر آمار شکار در سال‌های اخیر در کل کشور بودیم و شکار حیات وحش به عنوان ضد ارزش تلقی می‌شود.

فریدی ادامه داد: از مهرماه سال 97، تعداد 6 مورد دستگیری شکارچی در دماوند شامل شکار غاز، مرغابی، کبک و گوسفند وحشی انجام شد که در این راستا، تعدادی مهمات غیرمجاز شامل تور، قلاب و حدود صد تیر فشنگ غیرمجاز کشف گردید؛ علاوه بر این ما شاهد دو مورد خرید و فروش حیوانات در دماوند بودیم که این امر جرم تلقی می‌شود.

وی اشاره‌ای به قانون محدودیت شعاع 120 کیلومتری شهر تهران داشت و تصریح کرد: بر اساس این قانون، نباید صنایع جدیدی در این محدوده بارگزاری شود؛ ظرفیت استان تهران با توجه به جمعیت فراوان تکمیل است و اراضی کشاورزی، هوا و آب پاسخگوی مردم نیست.

*برای ایجاد اشتغال در حوزه‌های گردشگری و کشاورزی محدودیتی نداریم

رئیس اداره محیط زیست دماوند تأکید کرد: قرارگیری همه سرمایه‌های کشور در یک استان، ضمن صدمه زدن از نظر توان زیستی، موجب عدم توازن توسعه در سایر نقاط کشور می‌شود.

فریدی بیان کرد: ممکن است دلخوری‌هایی از سازمان محیط زیست در خصوص مخالفت با ایجاد کارخانه وجود داشته باشد، در حالی که ما مخالف اشتغال نیستیم، اما راه‌های دیگری برای ایجاد اشتغال در دماوند در حوزه‌هایی مانند گردشگری، باغداری، دامداری و کشاورزی وجود دارد و ما محدودیتی در این خصوص نداریم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا