با حضور «محمود انوشه» استاد برجسته روانشناسی کشور صورت گرفت؛

برگزاری سمینار تخصصی دانشجو، تلاش، آرامش، موفقیت در دانشگاه آزاد دماوند+تصاویر

با حضور «محمود انوشه» استاد برجسته روانشناسی کشور سمینار تخصصی دانشجو، تلاش، آرامش، موفقیت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، محمود انوشه استاد صاحب نام کشور در زمینه علم روانشناسی، برای چهارمین بار میهمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند بود و مباحث مربوط به ازدواج، موفقیت و مواد مخدر را برای دانشجویان توضیح داد.

وی در ابتدای سخنان خود به هرگزهای زندگی اشاره و آدرس موفقیت و شکست را عنوان و اظهار کرد: جاده موفقیت هرگز سر راست نیست در این جاده ماشینی به نام اراده وجود دارد که راننده‌اش عقلانیت است و فرمانی به نام بصیرت دارد.

استاد برجسته روانشناسی کشور سپس به بیان رموز موفقیت پرداخت و گفت: صلح با طبیعت و بندگان خدا، خلوص نیت، بصیرت و شناخت راه درست، حفظ نشاط، داشتن امید، توکل به خدا و قضاوت صحیح از جمله رموز موفقیت هستند.

انوشه افزود: اینها را به ما یاد ندادند و اگر ابتدای مدرسه به ما یاد می‌دادن بسیاری از مشکلات امروز حل بود، به ما یاد ندادند که اگر کسی می‌خندد لزوماً بی غم نیست و اگر کسی درس نخوانده لزوماً احمق نیست اگر کسی بنز سوار می‌شود دزد نیست اگر کسی آرایش تند می‌کند لزوماً بدکاره نیست اگر کسی معلول است لزوماً ناتوان نیست و…

وی در ادامه گفت: به ما یاد ندادند اگر کسی فقیر است لزوماً گدا نیست اگر کسی سکوت می‌کند لال نیست اگر ساده می‌پوشد امل نیست؛ یاد ندادند اگر کسی با ما دست می‌دهد حتماً رفیق نیست اگر کسی عیب می‌گوید حتماً دشمن نیست اگر کسی گریه می‌کند لزوماً افسرده نیست.

استاد برجسته روانشناسی کشور همچنین از مدیریت، کنترل و سرکوب به عنوان ابزارهای کارآمد برای کنترل احساسات و استفاده از فکر نام برد که در موفقیت‌های مختلف تأثیر گذارند، نام برد.

انوشه اضافه کرد: به ما یاد نداند اگر کسی رییس است لزوماً مدیر نیست گرچه اکنون معنای مدیر نیز در کشور ما تغییر کرده است.

وی عنوان کرد: شاید مهمترین باور یک عمر من این است که اگر کسی از تو کمک خواست بدان که پیش از تو از خدا کمک خواسته و خدای سبحان آدرس تو را به او داده است، پس ردش نکن.

استاد برجسته روانشناسی کشور ادامه داد: برای مدتی طولانی از کسی متنفر نباشید زیرا این تنفر در وجودتان تبدیل به نقطه ضعف شما می‌شود یاد بگیرید که او را از دایره توجهتان خارج کنید.

انوشه در ادامه سخنان خود گفت: همه فراموش می‌کنند که برایشان چکار کردید اما عمیقاً یادشان می‌ماند که با آنها چه کردید، این خصلت همه مردم است.

به گفته این ایشان دو چیز شما را معرفی می‌کند یکی صبرتان وقتی که هیچ چیز ندارید، و دیگری نحوه رفتارتان است وقتی که همه چیز دارید.

استاد برجسته روانشناسی کشور بیان کرد: آدم‌ها معمولاً چیزهایی را از دست می‌دهند که از داشتنش مطمئن هستند،‌ آدم‌ها به اندازه کمبودهایشان دیگران را آزار می‌دهند، ما در جهانی زندگی می‌کنیم که نمی‌توانیم عشق ورزیمان را آشکار کنیم اما مجازیم که در روز روشن خشونت را تمرین کنیم.

انوشه تشریح کرد: هر یک از ما در روابطمان در دیگری تصویری از خود ارائه می‌دهیم که به مذاق دیگری بسازد و آن دیگری نیز تصویری از خود به ما ارائه می‌دهد که به ذائقه ما بسازد ما انسان‌ها همدیگر را به میزانی که احساس می‌کنیم می‌شناسیم نه به اندازه واقعیت یکدیگر لذا بحران طلاق و مشاجره و مناظره از زمانی آغاز می‌شود که هر دو نفر تکه‌هایی از واقعیت آنچه هستیم را به دیگری نشان می‌دهد. واقعیات پشت تصاویر پنهانند.

وی افزود: تو زمانی بزرگ شده‌ای که دیگر از هیچ چیز تعجب نکنی،‌ زندگی مثل یک اسکناس است که با آن چیزهای مختلف را می‌توان خرید اما فقط یک بار می‌توانید آن را خرج کنید.

استاد برجسته روانشناسی کشور بیان کرد: زندگی زناشویی پانتومیم نیست که همسر باید حدس بزند مشکل چیست، بیش از 80 درصد مشکلات زناشویی ناشی از حرف نزدن آشکار در خصوص مشکلات است.

انوشه ادامه داد: تنها چیزی که در جهان المثنی ندارد اعتماد است، شرایط پیرامونت مهم نیست مهم این است که در درونت چه داری و چه چیز هستی.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین ابزارهای زندگی لبخند و سکوت است، لبخند حلال مشکلات است و سکوت پیش‌گیرنده بسیاری از مشکلات است.

به گفته استاد برجسته روانشناسی کشور قبول حقیقت از بیان حقیقت بسیار سخت‌تر است، فوراً درد و بدبختی کسی را باور نکنید، منتظر حمله کسی باشید که به او زیادی محبت کرده‌اید.

انوشه عنوان خاطرنشان کرد: انسان دو نیمه است نیمی از او خفته در نور است و نیم دیگر بیدار در تاریکی است نیمه خفته در نور قبل از تولد است و نیمه بیدار در تاریکی از بعد تولد است این تو هستی که با آگاهی باید تاریکی را روشن کنی.

استاد برجسته روانشناسی کشور در ادامه گفت: طبق آیات قرآن برای اینکه انسان با خودش به وحدت برسد باید 4 صلح را پشت سر بگذارد که شامل صلح با طبیعت، صلح با مردم، صلح با خودت و صلح با خدا هستند.

انوشه گفت: برای رسیدن به وحدت با انسان روی زمین باید ابتدا در خودش به وحدت برسد در غیر اینصورت با هیچ انسانی به وحدت نمی‌رسد؛ به قول مولانا برای پشت سر گذاشتن چهار صلح باید چهار دیوار علاقه، عناد، عقیده و عادت را باید فرو بریزد که برای این هدف باید با نادانی، ناتوانی، نگرانی و نیازمندی مقابله کرد که در این صورت دیگر فرصتی برای قضاوت و پیله کردن به دیگران باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه اولین و مهمترین هرگز در زندگی این است که هرگز در موقعیتی که خود در آن نبوده‌اید کسی را قضاوت نکنید، بیان کرد: هرگز برای خالی کردن خودتان دیگری را لبریز نکنید، هرگز هیچ حادثه اداری یا سازمانی در آن اداره یا سازمان برای کسی تحلیل نکنید، هرگز برای سنجش عمق یک رودخانه با هر دو پا وارد رودخانه نشو برای سنجش عمر جریان سیاسی یا غیره وارد آن نشو، بدون اطلاع قبلی وارد خانه کسی نشوید، هرگز در حضور نفر سوم کسی را نصیحت نکنید، هرگز فرصت کم را با سرعت زیاد جبران نکنید، هرگز با مشت گره کرده نمی‌توان با کسی دست داد، هرگز با انگشت کثیف به عیوب دیگران اشاره نکنید، هرگز برای کودکان اسباب‌بازی جنگی نبرید، هرگز تا پایان انجام کاری از موفقیت در مورد آن با هیچ کسی صحبت نکنید.

استاد برجسته روانشناسی کشور تاکید کرد: هرگز در مورد همسر کسی اظهار مثبت یا منفی نکنید، هرگز در یک زمان دنبال دو خرگوش نروید، هرگز از رودخانه‌ای که خشک شده به خاطر گذشته‌اش سپاسگزاری نمی‌شود، هرگز دریای آرام از کسی ناخدای قهرمان نمی‌سازد، هرگز نگذار آگاهی از عیب‌هایت تو را بترساند، هرگز با انسان بی‌حیا بحث و جدل نکن چون چیزی برای از دست دادن ندارد، سه نفر را در زندگی فراموش نکن کسی که در سختی‌ها یاری کرده، کسی که در سختی‌ها رهایت کرده و کسی که در سختی‌ها گرفتارترت کرده است.

انوشه ادامه داد: هرگز نگرانی امروز مشکل فردای تو را حل نمی‌کند فقط شادی امروزت را از بین می‌برد، هرگز از کسی بت نساز زیرا کوچک‌ترین اشتباه او بزرگترین آسیب را به دیواره باورت میزند، هرگز به فرزندت نگو در سن تو که بودم چنین و چنان بودم، هرگز به دختری که دو بار قاطعانه پاسخ رد داده امید ازدواج موفق نداشته باش،

وی تصریح کرد: بزرگراه توکل، بلوار آرامش، خیابان صبوری، میدان عمل، مجتمع انگیزه، واحد پشتکار، پلاک 114 منزل صداقت آدرس موفقیت است و آدرس شکست بزرگراه بدبینی، بلوار حقارت، خیابان توهم، میدان شعار، بن بست چه کنم، مجتمع یاس، واحد بیکاری، طبقه زیرزمین منزل فلاکت است.

استاد برجسته روانشناسی کشور انتخاب رشته اگر اشتباه باشد را می‌توان جبران کرد اما انتخاب شغل و انتخاب همسر را نمی‌توان به راحتی برگشت و از ابتدا شروع کرد زیرا بخش وسیعی از عمر خود را از دست داده‌اید؛ انتخاب همسر بیش از بقیه عمر وقتتان را به خودش اختصاص می‌دهد، دختران بدانند با ایجاد رابطه جنسی با یک پسر پایداری احتمال ازدواج به شدت از بین می‌رود.

انوشه افزود: 99 درصد آقایان از ازدواج با دختر سهل‌الوصول و دختر بسیارصعب‌الوصول گریزان هستند، از رفت و آمد افراطی با خانواده‌ها تا قبل از بله گفتن و عقد رسمی بپرهیزید تمام پیامک‌ها از هفت شب تا هفت صبح ممنوع است زیرا فقط شیطان پایگاه زده است.

وی ادامه داد: برای ازدواج و شناخت همسر باید فرد بلوغ عقلی، جسمی، جنسی، عاطفی و شناختی را پشت سر گذاشته باشد، خودش را خوب بشناسد و تا حدودی نیز معشوق را بشناسد، از روی نادانی و نگرانی اقدام به ازدواج نکرده باشد،تفاوت‌های خود و معشوق را بشناسد و بپذیرد، معشوق را همانگونه که هست بخواهد، ضمن استقلال در اخلاق و رفتارش از تکیه دادن به معشوق لذت ببرد، اگرچه با معشوق در اوج است اما بدون او نیز ته دره نباشد، نقش بازی نکند، از روی ترحم و تحمیل و نیاز جنسی و کمبودهای درونی ازدواج نکنید.

استاد برجسته روانشناسی کشور  در پایان عنوان کرد: از ازدواج با انسان افسرده، شکاک و کسی که دائم دستور می‌دهد و با خانواده‌اش سر جنگ دارد، رفیق باز و خسیس است و دائم از مسائل جنسی صحبت می‌کند و نیز از کسی که تابع مادرش است باید بپرهیزید.

لازم به ذکر است این سمینار علمی به همت حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی و با همکاری کانون دانشجویی جمعیت هلال‌احمر دانشگاه برگزار و با استقبال پر شور دانشگاهیان همراه شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا