رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند:

41 هزار نفر از جمعیت دماوند بالای 30 سال هستند/ حدود 10 هزار نفر از مردم دماوند مبتلا به فشار خون بالا می‌باشند/ جمعیت ثبت شده در سامانه سیب دماوند 101 هزار نفر است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند با بیان اینکه 41 هزار نفر از جمعیت دماوند بالای 30 سال هستند گفت: خطر فشار خون بالا 25 درصد از افراد بالای 30 را تهدید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، حسن خیرخواه در نشست بسیج ملی کنترل فشار خون بالا شهرستان دماوند با حضور جمعی از مسئولان در سالن جلسات فرمانداری اظهار کرد: وزارت بهداشت و درمان چهار طرح در دستور کار دارد که در راستای سلامت و پیشگیری در سطح کشور اجرا خواهند شد.

وی افزود: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا اولین طرح است، طرح زندگی سالم، تغذیه سالم و طرح کنترل وزن مناسب و دیابتی از جمله طرح‌های مذکور هستند.

*بیماری فشار خون معروف به مرگ خاموش است/ تنها کمتر از 20 درصد افراد با فشار خون بالا کنترل مناسب دارویی دارند

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند با اشاره به طرح ملی کنترل فشار خون گفت: بیماری فشار خون معروف به مرگ خاموش است و تنها کمتر از 20 درصد افراد با فشار خون بالا کنترل مناسب دارویی دارند، برخی از مبتلایان کنترل دارویی مناسبی ندارند یا داروهای خود را مصرف نمی‌کنند یا از فشار خون بالای خود اطلاع ندارند.

خیرخواه گفت: جمعیت ثبت شده در سامانه سیب شهرستان دماوند که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند به 101 هزار نفر می‌رسد، اما طبق آمار نفوس و مسکن در حال حاضر 150 هزار نفر ساکن شهر هستند که از این تعداد بیش از 50 هزار نفر بالای 30 سال سن دارند.

*25 درصد افراد بالای 30 سال مبتلا به فشار خون هستند

وی ادامه داد: در این طول طرح فشار خون 50 درصد از این جمعیت کنترل می‌شود، 25 درصد افراد بالای 30 سال مبتلا به فشار خون هستند و اغلب از آن اطلاع ندارند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند اضافه کرد: نیاز است در این طرح افرادی که فشار خون بالا دارند شناسایی شوند و نیز افرادی که اطلاع دارند اما کنترل دارویی مناسبی ندارند مورد توجه قرار گیرند.

خیرخواه گفت: عامل اصلی سکته‌های مغزی و قلبی، فشار خون بالاست و بسیاری از بیماران دیالیزی به سبب فشار خون بالا بیمار شده‌اند و با مشکلات از دست دادن کلیه مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه می‌طلبد همکاری خوب بین بخشی و برون بخشی در سطح شهرستان همزمان با کشور داشته باشیم، بیان کرد: این طرح از 27 اردیبهشت امسال تا 15 تیرماه امسال به طور رایگان اجرا می‌شود و شامل دو مرحله است که مرحله اول اطلاع رسانی از 27 اردیبهشت تا 15 خردادماه را در بر می‌گیرد.

*فشار خون حداقل 50 درصد از کل جمعیت بالای 30 سال شهرستان دماوند کنترل می‌شود

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند گفت: امیدواریم تا 15 تیرماه فشار خون حداقل 50 درصد از کل جمعیت بالای 30 سال شهرستان دماوند را کنترل کنیم، برای این موضوع مهم در شبکه بهداشت و درمان هفت گروه متشکل از سه کارشناس آماده شده‌اند و در اماکن پرتردد همچون محلات، ادارات، محوطه بیمارستان و… این طرح را اجرا می‌کنند.

خیرخواه بیان کرد: خود مراقبتی مورد مغفول واقع شده و سبک زندگی و استرس روزمره بر سلامت مردم تأثیر گذاشته است از این رو این طرح برای آگاهی بخشی نیز هدف‌گذاری شده است و اطلاع رسانی کامل باید در سطح ادارات به عمل آید.

وی ادامه داد: در اجرای طرح کنترل فشار خون بالا شهرداری‌ها، هلال‌احمر و دیگر ارگان‌های مربوطه در کنار ما هستند و تمام کنترل‌ها به صورت آنلاین وارد سیستم می‌شود تا مراقبت‌های بعدی انجام شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند گفت: در کل کشور 25 از درصد جمعیت بالای 30 دچار فشار خون بالا هستند و جمعیت بالای 30 سال شهرستان دماوند 41 هزار نفر ثبت شده‌اند که خطر فشار خون بالا 25 درصد از آنها را تهدید می‌کند و  حدود 10 هزار نفر از مردم دماوند مبتلا به فشار خون بالا هستند.

وی بیان کرد: اگر فشار خون بالا در بیمار شناسایی شد به پزشک ارجاع داده شود که این مرحله دارای هزینه است، این طرح تنها برای شناسایی این افراد و انگیزه و تلنگری است تا برای اندازه گیری فشار خون خود مراجعه کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند اضافه کرد: قرار است چهار طرح در سطح کشور انجام شود، تعداد افراد کم نیست و شناسایی بسیار مهم است، دیابت هزینه بر است و در مرحله بعد کنترل دیابت انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در اجرای این برنامه‌ها آموزش سبک زندگی و تحرک بدنی نیز ضمن کنترل فشار خون صورت می‌گیرد، نیاز است مراجعه کنندگان کد ملی خود را ارائه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا