رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند:

حمام تاریخی روستای آیینه‌ورزان دماوند با همت دهیاری به یک مرکز فرهنگی تبدیل می‌شود/ فاز اول مجتمع گردشگری دروازه ملل در شهر کیلان به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند با بیان اینکه حمام تاریخی روستای آیینه‌ورزان با همت دهیاری به یک مرکز فرهنگی تبدیل می‌شود، گفت: فاز اول مجتمع گردشگری دروازه ملل در شهر کیلان به بهره‌برداری می‌رسد.

شهرام شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: در حوزه مرمت آثار تاریخی شهرستان دماوند منابع اعتباری کم بوده است و اداره کل استان نیز تاکنون موفق به اخذ اعتبارات نشده است.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حوزه مرمت دست یاری دراز کردند، دهیاری روستای آیینه‌ورزان طرح مرمت حمام تاریخی را ارائه کرد که مراحل اخذ مجوز و آواربرداری و پاکسازی در حال پیگیری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند ادامه داد: در این طرح یک مرکز فرهنگی ایجاد می‌شود و مکان به یک فضای سنتی و رستوران یا فضای فرهنگی تبدیل می‌شود، معماری سنتی در این طرح دیده شده است هرچند بخشی از حمام تاریخی روستای آیینه ورزان به صورت مدرن اجرا شده است.

شریفی با اشاره به مرمت امامزاده عبدالله عبیدالله در محله درویش عنوان کرد: مقرر شده است شهرداری دماوند هزینه‌های بازسازی و مرمت این مکان را تقبل کند و امید است کار زودتر به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: پیش‌دستی شهرداری دماوند می‌تواند الگوی خوبی در زمینه مرمت آثار تاریخی باشد، شهرداری آبسرد نیز اقداماتی انجام داده و به دنبال اخذ مجوزهایی است، اگر با منابع شهرستانی پیش برویم می‌توانیم برخی بناهای تاریخی را مرمت و ساماندهی کنیم.

*اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند از لحاظ اعتباری با مشکل مواجه است/  مرمت حمام و امامزاده عبدالله عبیدالله نیز محله درویش با همت شهرداری دماوند

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: این اداره از لحاظ اعتباری با مشکل مواجه است، طبق توافقاتی دهیاری‌ها و شهرداری‌ها اماکن تاریخی را در دست بگیرند و مرمت و نگهداری آنها را اجرایی کنند.

شریفی تصریح کرد: مرمت حمام محله درویش در دست شهرداری دماوند است که با توجه به اینکه شهرداری مالکیت آن را دارد، پیمانکار براساس طرح مرمت قبلی مشخص شده و امیدواریم پروژه به سرعت پیش برود و همزمان مرمت گنبد امامزاده عبدالله عبیدالله نیز شروع شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چند مجتمع اقامتی و گردشگری در شهرستان دماوند آماده افتتاح هستند، گفت: 4 طرح تقریباً آماده بهره‌برداری هستند که یکی از آنها بومگردی خانگی در یکی از محلات دماوند است که به صورت آزمایشی به گردشگران خدمات ارائه می‌دهد.

*پیگیری جهت برگزاری جشنواره عسل، سیب و گردو در دماوند/ بومگردی روستای سیدآباد دماوند حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند تصریح کرد: یک بومگردی در محله قاضی تقریباً تکمیل شده است و منتظر پاسخ استعلامات شهرداری هستیم، فاز اول مجتمع گردشگری دروازه ملل در شهر کیلان نیز تا 15 آبان‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد و علاوه‌بر این بومگردی روستای سیدآباد حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

شریفی ادامه داد: به دنبال برگزاری یک جشنواره هستیم که با همکاری شهرستان مخصوصاً اداره جهاد کشاورزی صورت خواهد گرفت، جشنواره عسل، سیب و گردو با توجه به شرایط باغداران اقدام مثبتی در کمک به باغداران خواهد بود.

وی گفت: باید از توان و پتانسیل‌های شهرستان دماوند در راستای بهبود وضعیت کشاورزی بهره برد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا