رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند:

حدود 7 درصد از اراضی کشاورزی استان تهران را باغات شهرستان دماوند تشکیل می‌دهند/ 80 درصد از محصولات باغی دماوند ارزش صادراتی دارند

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با بیان اینکه حدود 7 درصد از اراضی کشاورزی استان تهران را باغات شهرستان دماوند تشکیل می‌دهند، گفت: 80 درصد از محصولات باغی دماوند ارزش صادراتی دارند.

به گزارش  پایگاه خبری تارود دماوند، حسین اردلانی در هفتمین نشست شورای اسلامی شهرستان دماوند با حضور مسئولان اظهار داشت: کل مساحت اراضی شهرستان دماوند حدود 200 هزار هکتار است که از این رقم حدود 17 هزار هکتار اراضی زراعی و کشاورزی است و از این مقدار نیز حدود 4500 هکتار به صورت آیش است.

وی افزود: سطح زیر کشت اراضی زراعی 12 هزار و 500 هکتار است که 9200 هکتار از آن باغاتی همچون سیب، گردو، هلو و سایر محصولات را شامل می‌شود، یعنی حدود 7 درصد از اراضی کشاورزی استان تهران را باغات شهرستان دماوند تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: اراضی زراعی و کشاورزی در شهرستان دماوند محدود هستند اما شهرستان ری و ورامین سه برابر دماوند دارای اراضی زراعی و باغی هستند این در حالی است که تولید محصولات باغی و زراعی در دماوند با این دو شهرستان برابر است.

وی ادامه داد: سالانه 343 هزار تن محصولات باغی، زراعی و وابسته به آن در دماوند تولید می‌شود و 6 درصد میزان تولید محصولات کشاورزی استان تهران مربوط به شهرستان دماوند است.

اردلانی تصریح کرد: به علت برخورداری از شرایط مناسب و باغات مستعد و منابع آبی در دماوند ، در بخش‌هایی همچون مراتع رتبه اول استانی را دارند، همچنین در تولید سیب استان با متوسط سالانه 220 هزار تن تولید رتبه اول استان را داریم.

*متوسط عملکرد تولید محصولات باغی و کشاورزی در شهرستان دماوند 35 تن در هکتار است

وی بیان کرد: متوسط عملکرد تولید در شهرستان دماوند 35 تن در هکتار است یعنی حدود 1.5 برابر کشوری میباشد که اغلب با کیفیت هستند و 80 درصد از محصولات باغی ارزش صادراتی دارند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: در شهرستان دماوند بیش از 20 نوع سیب تولید می‌شود که 14 رقم تجاری است و باتوجه به ارزش صادارتی بالا، این طرح با مشکلات موجود محقق نمی‌شود. سالانه 4.5 میلیون تن تولید کشوری است که 1.5 میلیون تن مصرف داخلی دارد و مابقی باید صادر یا فرآوری شوند.

*وجود 185 واحد دامداری در سطح شهرستان دماوند وجود دارد/ سالانه حدود 11700 تن گوشت قرمز و مرغ در شهرستان دماوند تولید می‌شود

اردلانی با اشاره به حوزه دامداری عنوان کرد: در سطح شهرستان دماوند 185 واحد دامداری وجود دارد که از این تعداد 110 مورد فعال هستند، در سال گذشته با اقدامات انجام شده توسط مسئولان شهرستان و بهره‌برداران 20 واحد غیرفعال نیز فعال شدند.

وی افزود: سالانه حدود 700 تن گوشت قرمز، 34 هزار تن شیر، 11 هزار تن گوشت مرغ توسط 34 واحد فعال مرغداری، 2500 تن تخم مرغ در شهرستان دماوند تولید می‌شود.

*13 واحد در بخش تولید و پرورش ماهی در دماوند فعال هستند

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند ادامه داد: 13 واحد در بخش تولید و پرورش ماهی در دماوند فعال هستند که سالانه 1400 تن تولید دارند، در زمینه گلخانه نیز 45 واحد در شهرستان فعال می‌باشند، 3 واحد پرورش قارچ نیز سالانه حدود 1300 تن تولید دارند.

*تولید سالانه 630 تن عسل در صنعت زنبورداری شهرستان دماوند است

اردلانی تصریح کرد: یکی از افتخارات شهرستان دماوند در صنعت زنبورداری با تولید سالانه 630 تن عسل است که از این حیث یک برند هستیم و مقام اول استان را کسب کرده‌ایم.

*12 واحد تولیدی با مجوز صنایع تبدیلی در شهرک‌های صنعتی دماوند فعال هستند

وی بیان کرد: در صنایع تبدیلی نیز دو شهرک صنعتی شامل شهرک صنعتی شماره 1 آیینه ورزان و دیگری واحد شماره 2 در جاده وادان است، فعالیت واحدها در جاده وادان هنوز شروع نشده است اما 12 واحد مجوز صنایع تبدیلی فعال هستند و بیش از 200 هزار تن در این بخش فعالیت دارد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: این شهرستان در بخش کشاروزی همواره زبانزد بوده است و در استان تهران به عنوان قطب تولیدات کشاورزی شناخته می‌شود.

*توزیع 20 هزار اصله نهال اصلاح شده در بین باغات شهرستان دماوند/ توزیع 430 تن سهمیه کود یارانه‌ای در شهرستان دماوند

اردلانی با اشاره به عملکرد 6 ماهه جهاد کشاورزی شهرستان دماوند اظهار کرد: امسال در واحد باغبانی حدود 20 هزار اصله نهال اصلاح شده بین باغات شهرستان توزیع شد، در این شهرستان 7 واحد تولید نهال‌های اصلاح شده فعالیت می‌کنند که در استان تهران و کشور استفاده می‌شوند و حتی صادرات به کشورهای حاشیه‌ای همچون ارمنستان و ترکمنستان دارد.

وی افزود: امسال حدود هزار تن سهمیه کود یارانه دار داشتیم که تا کنون حدود 430 تن از آن در سطح شهرستان توزیع شده است و مابقی طی 6 ماه دوم توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: در زراعت به دلیل ارزش افزوده اراضی و نهاده‌ها و سموم بخش تولید به حاشیه کشانده شده است و ضمن تلاش‌ها برای رفع مشکلات در این زمینه، انجام فعالیت‌های کشاورزی به حاشیه رفته است.

*540 دستگاه تراکتور در سطح شهرستان دماوند وجود دارد/ 330 مورد از تراکتورها پلاک گذاری شده‌اند

اردلانی با بیان اینکه در سطح شهرستان دماوند 540 دستگاه تراکتور وجود دارد تصریح کرد: طبق قانون تراکتورها حتما باید پلاک گذاری شوند و سوخت از این طریق توزیع شود، اطلاعرسانی در این خصوص انجام شده است و 330 مورد از تراکتورها پلاک گذاری شده‌اند.

*در بخش کشاورزی شهرستان دماوند بیشترین مشکل مربوط به ساخت و سازها می‌شود

وی بیان کرد: در بخش کشاورزی بیشترین مشکل مربوط به ساخت و سازها می‌شود، در این رابطه قانونی در سال 74 مصوب شد و سال 85 اصلاح شد، اما نمی‌توان یک نسخه را برای کل کشور نوشت چراکه شهرستان دماوند یک منطقه خاص است و با توجه به خرد شدن اراضی کشاورزی مشکلاتی برای دماوند ایجاد شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: باید برای دماوند تجدید نظر شود، نیاز است که برای دیوارکشی اراضی باغی بیش از 1500 متر و مثمر 5 ساله به بالا درخواست دیوارکشی شود، در خصوص فنس نیز با رایزنی‌های انجام شده اراضی بالای 3000 متر که به صورت مشاعی هستند درخواست فنس بدهند.

*کشت گیاهان دارویی در دماوند کم ‌آب‌بر یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی است

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی کم ‌آب‌بر یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی است و از این موضوع استقبال می‌کنیم، در همه موارد همچون زرشک و زعفران حمایت و یارانه داده می‌شود.

اردلانی افزود: در زمینه گلخانه نیز دولت حمایت می‌کند و سیاست آن افزایش کشت گلخانه‌ای است، افراد می‌توانند برای بیش از 3000 متر مساحت، درخواست کشت گلخانه‌ای دهند.

وی ادامه داد: صدور مجوز کشت گلخانه‌ای توسط سازمان نظام مهندسی صورت می‌گیرد و استعلاماتی که قبلا در این زمینه دست و پا گیر بودند حذف شده‌اند و ظرف دو هفته مجوز لازم داده می‌شود، برای مساحت کمتر از 3000 متر در داخل محدوده شهر یا روستا می‌توان درخواست کشت گلخانه‌ای داد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند تصریح کرد: دیوارکشی اتاقک فیلتراسیون، استخر، دامداری و موارد دیگر مربوط به بخش کشاورزی انجام می‌شود و نیاز است استعلاماتی صورت گیرد اما اهمیت موضوع بالاست.

*باید امکانات جهاد کشاورزی دماوند از لحاظ نیرو و یگان حفاظت تجهیز شود

اردلانی بیان کرد: شهرستان دماوند به علت وسعت اراضی محدودیت نیروی انسانی برای گشت زنی دارد، 3 دستگاه خودرو گشت باید کل شهرستان را رصد کند اما هدف ما پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز است.

وی گفت: باید امکانات جهاد کشاورزی از لحاظ نیرو و یگان حفاظت تجهیز شود تا از شروع هر گونه ساخت و ساز جلوگیری شود اما به علت کمبود اعتبارات هنوز موفق نشده‌ایم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند بیان کرد: تا زمانی که قانون اصلاح نشود مجبوریم قوانین قبلی در خصوص مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز را اجرا کنیم و دستگاه قضا اجرای قوانین را دنبال می‌کند.

اردلانی افزود: پلاک گلاهک با 750 هکتار مساحت در سال 42 واگذاری شد و مشکلاتی داشته است که 24 هکتار از آن زراعی، 170 هکتار واگذاری و مابقی اراضی دولتی است.

وی ادامه داد: طی تفاهمنامه‌ای در سال 98 بین راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی، قائم مقامی اراضی پلاک 11 را به راه و شهرسازی واگذار کردند مگر در مواردی که ما پاسخگو باشیم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند تصریح کرد: افرادی که مجوز تغییر کاربری می‌گیرند فقط از طریق کمیسیون تبصره ماده 1 می‌توانند درخواست دهند و باید در این کمیسیون مراحل را پیگیری کنند.

اردلانی بیان کرد: درخواست واگذاری سوله‌ها به تهران ارسال شده است، اموال منقول و غیرمنقول در جهاد کشاورزی تعیین تکلیف می‌شوند.

وی گفت: در آبسرد دو سوله وجود دارد، در مدیریت جهاد کشاورزی سوله ها در اختیار صندوق توسعه بخش کشاورزی و سامانه دامداران هستند، یک دستگاه میوه خشک‌کنی نیز تهیه شده که با کمک امور بانوان فرمانداری در دست هماهنگی است و سوله ها برای این فعالیت‌ها در اختیار قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا