كشته شدن سه دانشجو، آغاز فعالیت سیاسی دانشجویان

حضور معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند جلسه کمیسون دانشجویی با محورین 16آذر، روز دانشجو برگزار شد.

ali mohammad moaiedi

به گزارش تارود، علی محمد مؤیدی زاده معاون محترم سیاسی و انتظامی فرماندار در ابتدا به سیر تاریخی شکل گیری 16 آذر پرداخت و گفت : از جمله جریان‌هایی كه پس از كودتای 28 مرداد 1332 در مقابل دیكتاتوری نظامی وابسته به آمریكا در ایران شكل گرفت، جنبش دانشجویی بود که اوج فعالیت های این جنبش، در دوران مبارزه برای ملی شدن صنعت نفت و سقوط رضا شاه ، سال‌‌های پس از كودتای 28 مرداد 1332و دوران انقلاب 57 به وقوع پیوست .

وی افزود: از مقاطع مهم جنبش دانشجویی، تهاجم به دانشگاه تهران در روز دوشنبه 16 آذر 1332 و كشته شدن سه دانشجوی دانشكده فنی است كه نقطة عطفی در تاریخ فعالیت‌های سیاسی دانشجویان علیه استبداد بود.

مویدی زاده اظهار داشت: پس از كودتای 28مرداد و سقوط دولت دكتر مصدق با همكاری آمریكا و انگلیس و بر سر کار آمدن زاهدی ، كشور عملاً به سمت وابستگی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی به غرب سوق داده شد

معاون سیاسی انتظامی فرماندار دماوند بیان داشت: پس از بازگشایی دانشگاه تهران در مهرماه 1332 كه همزمان با شروع دادگاه فرمایشی دكتر مصدق، شایگان و مهندس احمد رضوی بود، جنب و جوش زیادی در میان دانشجویان برای فعالیت‌های سیاسی پدید آمد. نخستین حركت عملی در این زمینه تظاهرات 16 آذر 1332 به نشانه اعتراض به محاكمه این سه تن بود ؛ در روز 14 آذر 1332 با ورود «دنیس رایت» كاردار جدید سفارت انگلیس به ایران دانشجویان دانشگاه تهران تظاهرات پر شوری علیه رژیم كودتا و مقاصد آن بر پا كردند كه در روز 15 آذرماه این تظاهرات به خارج از دانشگاه كشیده شد و ماموران انتظامی در زد و خورد با دانشجویان، شماری را مجروح و گروهی را دستگیر و زندانی كردند.

وی خاطرنشان ساخت: مجموعه این رویدادها و اعتراضات رژیم را بر آن داشت كه در آستانة ورود نیكسون معاون وقت رئیس جمهوری آمریكا به تهران، اقتدار خود را به آنها نشان دهد تا ورود نیكسون در كمال آرامش برگزار شود. از این رو در یك اقدام كم سابقه در روز 16 آذر 1332، نیروهای لشكر 2 رزمی به دانشگاه تهران اعزام شدند و به دانشكده‌ها حمله كردند و سه تن از دانشجویان را به شهادت رسانده و 27 نفر دیگر دستگیر و عده زیادی مجروح شدند و به این صورت حادثه 16 آذر 1332 پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان « روز دانشجو » در تاریخ ایران گنجانده شد .

مویدی زاده در ادامه با اشاره سخنان جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم در مراسم بازگشائی دانشگاه بیان کرد : رشد و بالندگی سیاسی در دانشگاه ها یکی از سرمایه های بزرگ کشور است و باید سعی شود تا تشکل ها و فعالیتهای دانشجوئی افزایش یابد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا