تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز شهرستان دماوند در حریم رودخانه یکی از تدابیر لازم برای پیشگیری از بحران است

مدیرکل امور روستایی استانداری تهران گفت: تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه و آزادسازی اراضی یکی از تدابیر لازم برای پیشگیری از بحران است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، روز یکشنبه جلسه بررسی مشکلات روستاهای آسیب دیده ناشی از سیل شهرستان دماوند، به ریاست رضا طاهرخانی فرماندار شهرستان دماوند و با حضور موسوی مدیرکل روستایی استانداری تهران سلیمانی بخشدار مرکزی، امیری بخشدار رودهن، معاون مدیرکل، روسای ادارات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، بنیادمسکن انقلاب اسلامی، روسای شورا و دهیاران روستاهای خسارت دیده در سالن جلسات شهید رجایی فرمانداری شهرستان دماوند برگزار شد.

موسوی، مدیرکل امور روستایی استانداری تهران در این نشست اظهار داشت: مردم تا حد امکان پای کار هستند اما نمی‌توان کوتاهی‌های دستگاه‌ها در اجرای وظایف را نادیده گرفت، مدیران محلی اعم از شورا و دهیاری موظف هستند شرایط لحظه به لحظه روستاها و رودخانه‌ها را رصد کنند.

وی افزود: یکی از 48 وظیفه دهیار موضوع بحران و پیش بینی‌های لازم است، تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه و آزادسازی اراضی یکی از تدابیر لازم برای پیشگیری از بحران است کما اینکه شهروندان بسیاری را در سیل‌های اخیر از دست دادیم لذا مسئولان امر باید با جدیت پای کار باشند.

مدیرکل امور روستایی استانداری تهران بیان کرد: قانون درآمدهای پایدار و هزینه برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به تصویب مجلس رسیده و به دولت ابلاغ خواهد شد، یعنی از این به بعد می‌توانیم در کمیته برنامه ریزی از محل تملک دارایی‌ برای روستاهای دماوند اعتبار در نظر بگیریم. این گام بزرگ در دولت برداشته شده و به زودی اجرایی می‌شود.

موسوی ادامه داد: جهاد کشاورزی هرچه زودتر به دغدغه‌های مردم رسیدگی کند، دهیاران از اکنون تدابیر لازم را در خصوص بارندگی‌های پاییزه داشته باشند و مشکلات مطرح شده پیگیری می‌شوند.

وی تصریح کرد: در شهرستان‌هایی همچون دماوند و فیروزکوه خوش نشین‌ها نیز ساکنند که برخی از آنها از خسارات بی‌خبر هستند و باید حتما اطلاع رسانی صورت گیرد تا در مسئله سیل و بحران کمک کنند و پای کار باشند.

*دستگاه‌ها خود را موظف به پیگیری مطالبات و خسارت مردم سیل زده بدانند

رضا طاهرخانی فرماندار شهرستان دماوند در جلسه بررسی مشکلات روستاهای سیل زده شهرستان دماوند، با اشاره به اجرای طرحهای مقابله با سیل در شهرستان گفت: امروز مهمترین مسئله شهرستان اجرای طرحهای مقابله با سیل شامل جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ها، ایجاد سیل بند در مناطق بالا دست رودخانه ها و مسیل ها است.

وی افزود: جبران خسارات ناشی از سیل و اتخاذ تدابیر و تمهیدات برای پیشگیری از بروز خسارت جانی و مالی در حوادث طبیعی از وظایف مهم دستگاههای مرتبط در این زمینه است.

طاهرخانی با اشاره به عزم دولت مردمی آیت آلله رئیسی نسبت به تعیین و تکلیف هر چه سریعتر مسائل و مشکلات بوجود آمده ناشی از سیل افزود: مسئولان دستگاه‌های متولی خود را موظف به پیگیری مطالبات مردم مناطق درگیر سیل بدانند و با کار جهادی مداوم در جهت تحقق آن اقدام کنند.

فرماندار شهرستان دماوند با قدردانی از اقدامات به موقع اعضای ستاد مدیریت بحران، نیروهای امدادی، دستگاههای خدمات رسان، گروههای جهادی، مردمی، نیرو های سپاه و بسیج، گفت: با اطلاع رسانی به موقع و اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم و برگزاری جلسات ستاد مدیریت بحران جهت هماهنگی نیروها شاهد کمترین خسارت جانی در شهرستان دماوند بودیم و در سریعترین زمان ممکن نیز اثرات ناشی از سیل در روستاها و مناطق شهری سیل زده پاکسازی شد.

لازم به ذکر است در این جلسه ادارات متولی و دهیاران روستاهای درگیر سیل، گزارشی از آخرین برآورد خسارات وارده در حوزه های مختلف را جهت اقدامات بعدی ارائه نمودند.

انتهاي پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا