تحقق اعطای تسهیلات وام خوداشتغالی به ۹۵ مددجوی کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان دماوند

رئیس کمیته امداد خمینی(ره) شهرستان دماوند از تحقق اعطای تسهیلات وام خوداشتغالی به ۹۵ مددجوی کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان دماوند خبر داد.

شهناز اکبری در گفت‌وگو با در گفت‌وگو با خبرنگار  پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: ارائه تسهیلات اشتغالزایی و مشاغل خانگی در سه بخش صورت می‌گیرد، یک بخش شامل آقایانی است که شغلی را ایجاد می‌کنند و ضمن دریافت مغازه و پرداخت اجاره آن حتما باید سربازی رفته باشند، بیمه این افراد باید اختیاری بوده یا اصلا بیمه نداشته باشند که در این صورت می‌توانند به کمیته امداد مراجعه کرده و برای ایجاد شغل تسهیلات دریافت کنند.

وی افزود: افراد مذکور بعد از دریافت مجوزهای لازم و ارائه به کمیته امداد می‌توانند در سامانه سها ثبت نام کنند، اما در حال حاضر تا دهک پنجم ثبت‌نام انجام می‌شود و در زمانی که اعلام خواهد شد تا دهک دهم نیز ثبت نام صورت خواهد گرفت.

رئیس کمیته امداد خمینی(ره) شهرستان دماوند گفت: آقایانی که سرپرست خانواده یا مجرد بوده و به دنبال ایجاد شغل هستند تا دهک پنجم می‌توانند برای دریافت وام ثبت نام کنند اما دهک‌های پنجم به بالاتر هنوز مجوز ندارند، دهک‌های بالاتر فعلا می‌توانند نام نویسی کرده و به محض باز شدن سامانه ثبت نام کنند.

اکبری ادامه داد: در بخش بانوان نیز بانوان سرپرست خانوار می‌توانند در صورت داشتن مدرک فنی حرفه‌ای مانند خیاطی و آرایشگری و… ایجاد اشتغال کنند، اگر کار آنها تولیدی باشد و برای چند نفر دیگر اشتغالزایی ایجاد کنند تا سقف 300 میلیون تومان تسهیلات می‌گیرند اما اگر تولیدی نباشد و فقط خود یا دو نفر دیگر در کنارش کار کنند، می‌توانند از تسهیلات 100 الی 150 میلیون تومانی استفاده کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: سود تسهیلات 4 درصد است و بعد از اینکه پرونده تشکیل شد برای تعیین شعبه معرفی می‌شوند، این پروسه 28 تا 30 روز به طول می‌انجامد و بعد از اینکه تعیین شعبه صورت گرفت به بانک عامل معرفی می‌شوند.

وی بیان داشت: خوشبختانه بانک‌های عامل بسیار مشتری مدار بوده و همسو با کمیته امداد خمینی(ره) حرکت می‌کنند و از عملکرد آنها رضایت داریم.

رئیس کمیته امداد خمینی(ره) شهرستان دماوند گفت: ضامن این تسهیلات حتما باید دو کارمند باشد، شرط دو ضامن برای این هست که ممکن است یک ضامن 5 ضمانت دیگر نیز داشته باشد بنابراین وقتی ظرفیت ضمانت پر شده باشد نیاز است که یک ضامن دیگر نیز باشد تا بتوانند یکدیگر را همپوشانی کنند.

اکبری عنوان داشت: در حال حاضر برخی از بانک‌ها در کنار یک ضامن کارمند، یک کاسب معتبر را نیز قبول می‌کنند که این اقدام بانک‌ها قابل تقدیر است.

وی افزود: در زمینه اشتغال در گذشته نمی‌توانستیم به خانمی که همسرش مشغول به کار است وام بدهیم اما اکنون شرایط به گونه‌ای شده که می‌توانیم به بانوانی که همسر شاغل دارند و می‌خواهند خود نیز اشتغالی ایجاد کنند تسهیلات ‌دهیم.

رئیس کمیته امداد خمینی(ره) شهرستان دماوند ادامه داد: زنان سرپرست خانواده و یا زنانی که همسر دارند و دارای مشاغل خانگی هستند می‌توانند در سایت مشاغل خانگی ثبت نام کنند و طبق این شغل از وام 50 میلیون تومانی مشاغل خانگی بهره مند شوند.

اکبری با بیان اینکه در کنار این اقدامات برای خانواده‌های مددجو و نیز غیرمددجو دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم، تصریح کرد: طرح راهبری شغلی به این منظور اجرا می‌شود که در این قالب جلسات سبدبافی به طور رایگان برای بانوان برگزار می‌شود و بعد از 5 جلسه و آزمون و اخذ مدرک از کمیته امداد، مبلغ 20 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به فرد داده می‌شود تا بتواند باخرید وسایل کار در منزل و کنار خانواده‌اش شغل ایجاد کند.

وی بیان داشت: ما می‌توانیم برای هنرجویان سبدبافی بازار شغلی ایجاد کنیم و یا خودشان بازار فروش را در اطراف و استان تهران ایجاد کنند.

رئیس کمیته امداد خمینی(ره) شهرستان دماوند گفت: در حال حاضر 270 نفر از اقشار مختلف در سطح شهرستان دماوند جهت دریافت وام خوداشتغالی ثبت نام کرده‌اند که 95 نفر توانسته‌اند تسهیلات خود را دریافت کنند و مابقی در مرحله تعیین شعبه و پروسه بردن ضامن به بانک و دریافت وام‌های مذکور هستند.

اکبری بیان داشت: وام‌های 300 میلیون تومانی برای شغل‌هایی مانند پرورش ماهی، دام و طیور، تاکسیرانی و خرید تاکسی با 20 درصد آورده خود فرد پرداخت می‌شود.

وی افزود: در بخش تاکسی‌های فرسوده تعدادی سهمیه به کمیته امداد داده شد که در این راستا به شهرداری‌های دماوند، آبسرد و کیلان اعلام سهمیه کردیم تا در بخش تاکسی‌های فرسوده اقدام کنند؛ البته این مهم شرایط خاصی دارد که باید حتما با شهرداری و بخش حمل و نقل پیگیری شود.

رئیس کمیته امداد خمینی(ره) شهرستان دماوند ادامه داد: در بخش تولیدی شامل پوشاک، فلزات، مصنوعات چوبی، اسباب بازی و… که چند نفر به کار گرفته شده و بیمه شده‌اند وام 300 میلیون تومانی داده می‌شود.

اکبری تصریح کرد: کمیته امداد و وام اشتغال در کنار خانواده‌ها است یعنی این وام‌ها در کنار مبالغی که خود افراد برای شغلشان در نظر می‌گیرند قابلیت ایجاد شغل دارند، در گزارشاتی که داده می‌شود برخی افراد به این مبالغ اعتراض می‌کنند لذا تاکید می‌کنیم که کمیته امداد در کنار خانواده‌هاست تا بتوانند با آورده خود فعالیتی را ایجاد کنند.

وی بیان داشت: در اشتغال نیز فرد باید یک آورده‌ای داشته باشد و با کمک کمیته امداد از وام 4 درصد استفاده کند و بتواند شغلی ایجاد کند.

رئیس کمیته امداد خمینی(ره) شهرستان دماوند تاکید کرد: در حال حاضر افرادی که می‌خواهند از وام استفاده کنند حتما باید تا دهک پنجم بوده و بیمه آنها اختیاری باشد، به بیمه‌ شدگان تامین اجتماعی و بهزیستی نمی‌توانیم تسهیلات بدهیم زیرا آنها شغل یا حقوق دارند.

وی اظهار داشت: برای مثال یک دختر دانشجو که می‌خواهد کار خانگی یا تایپی انجام دهد می‌تواند از وام مشاغل خانگی برای خرید تجهیزات استفاده کند، طرح‌ها از 3 تا 5 سال بازدید دارند.

رئیس کمیته امداد خمینی(ره) شهرستان دماوند افزود: افرادی که می‌توانند از وام استفاده کنند نگویند که خجالت می‌کشیم از کمیته امداد وام بگیریم، مردم این نهاد را همچون تامین اجتماعی و خدمات درمانی بدانند چراکه این اداره با هدف اشتغالزایی وام‌های 4 تا 6 درصدی به همه واجدان شرایط می‌دهد و فرصت مناسبی برای همه فراهم است.

اکبری ادامه داد: دهک‌های خانوار به یارانه مربوط می‌شود، کمیته امداد باتوجه به بازدیدی که انجام می‌دهد می‌تواند دهک‌های اول تا سوم را اگر مشکل معیشتی داشته باشند در یک حد معقول تحت حمایت قرار دهد.

وی تصریح کرد: دهک‌های چهارم و پنجم تا دهک‌های بالاتر با توجه به استعلام‌هایی می‌باشد که در سامانه یارانه‌ها هست، با درج کدملی در سامانه دهک افراد مشخص می‌شود.

رئیس کمیته امداد خمینی(ره) شهرستان دماوند بیان داشت: اینکه مردم در چه دهکی قرار دارند را کمیته امداد مشخص نمی‌کند اما بابت ارائه تسهیلات در حال حاضر تا دهک پنجم یا ششم را می‌توانیم ثبت نام کنیم و برای دهک‌های بالاتر فعلا سامانه قطع است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا