رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند خبر داد؛

تبعات پسماندهای پزشکی بیماری کرونا بر محیط زیست دماوند

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند با اشاره به اینکه تبعات کرونا بر محیط زیست مربوط به افزایش پسماندهای پزشکی است، گفت: نیازمند تجهیزات لازم جهت امحاء اصولی و هر چه سریع‌تر زباله‌های عفونی در شهرستان هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، محمد فریدی با اشاره به تاثیر کرونا بر محیط زیست، اظهار داشت: بیماری کرونا تاثیرات مثبت و منفی متعددی بر محیط زیست داشته‌است که یکی از موارد مهم آن استفاده بیش از اندازه مواد شوینده براثر افزایش شست و شوی دست ها است.

وی ادامه داد: مواد شوینده در کنار مصرف بالای آب وارد فاضلاب، آب‌های سطحی و زیرزمینی می شود و همین امر مشکلاتی را در آینده به همراه خواهد داشت اما در کنار آن کاهش یافتن فعالیت های صنعتی به دلیل محدودیت های کرونایی و همچنین کاهش ترددها و مسافرت ها موجب شده تا آلودگی هوا در فصل پاییز که با وارونگی دما مواجه هستیم، کاهش یابد.

این مقام مسئول بیان داشت: پسماندهای پزشکی با شیوع بیماری کرونا افزایش یافته است به ویژه پسماندهای خانگی که ماسک های آلوده در آن وجود دارد که این موارد باید به‌عنوان پسماند ویژه ابتدا بی خطر و سپس دفن شود که در این راستا نشست های متعددی با حضور مسئولان مربوطه برگزار و اقدامات لازم نیز انجام شده‌است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند تصریح کرد: دستگاه بی خطرساز مخصوص امحاء زباله‌های عفونی در بیمارستان سوم شعبان که یکی از بیمارستان های مورد پذیرش بیماران کرونایی است، فعال بوده اما با نقطه ایده‌ال ما فاصله دارد که خواهشمندیم شهرداری ها در محل دفع زباله های منطقه گندک، سالنی مناسب و استاندارد دراین خصوص پیش بینی کنند چراکه این دستگاه تنها مختص به بیمارستان است و نیاز است زباله های خانگی نیز بی خطر شود.

*راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا دماوند نیازمند حمایت مسئولان است

فریدی با اشاره به راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا دماوند بیان داشت: ایستگاه سنجش آلودگی هوا در ابتدای ورودی شهر دماوند در گذشته با اعتباری بالغ بر حدود سه میلیارد تومان تهیه و نصب شده اما به دلیل اینکه راه اندازی این دستگاه نیازمند داشتن قطعه ای کوچک است، طبق توافقنامه بین سازمان محیط زیست و سازمان دهیاری ها و شهرداری ها مقرر شد، به دلیل کمبود بودجه دولتی، شهرداری ها در راه اندازی این دستگاه ما را یاری کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون شهرستان دماوند به دلیل عدم فعالیت این دستگاه، در کمیته و ستاد آلودگی هوای استان تهران عددی ندارد که اگر شهرداری دماوند این نهاد را در تکمیل و راه اندازی دستگاه یاری کند، در کارگروه استانی، در خصوص وضعیت آلودگی دماوند تصمیم گیری شود.

*نظارت مستمر بر فعالیت معادن دماوند

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند همچنین با اشاره به فعالیت معادن و معضلات محیط زیستی آن افزود: شهرستان دماوند با توجه به اینکه یک شهرستان کوهستانی است و معادن زیادی در سطح منطقه بصورت پراکنده دارد، با معضل آلودگی های ناشی از فعالیت های معدن کاری مواجه است.

وی تصریح کرد: ایجاد جاده هایی در دل طبیعت برای تردد به معادن، بهره برداری از دل کوه، عبور خودروهای سنگین و ایجاد گرد و غبار از تردد خودروها در محورهای خاکی و همچنین ایجاد آلودگی صوتی و پساب هایی ناشی از فعالیت معدن کاری، از جمله معضلات این بخش است.

این مقام مسئول گفت: در این راستا، اداره محیط زیست شهرستان در جایگاه نظارتی، معادن را ملزم به انجام آزمایش آب، خاک، صوت و پسماند بصورت هر سه ماه یکبار نموده و حتی اخیرا طی اقدامی، با همکاری آزمایشگاه اداره کل محیط زیست استان تهران، آزمایش های لازم صورت می گیرد و با آزمایش های ارائه شده مقایسه می شود که در صورت مغایرت تذکرات لازم انجام می گیرد.

فریدی ادامه داد: درصورت برطرف نشدن، به دلیل آلودگی محیط زیست به مراجع قضایی معرفی می شوند؛ تلاش براین است تا تبعات زیست محیطی از فعالیت معادن کاسته شود و اثرات مخرب آن به حداقل برسد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته درسال جاری، اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۹ چندین مورد شکار غیرمجاز صورت گرفت که شامل دو مورد کبک و چهار مورد پستانداران شامل قوچ، میش، کل و بز بوده است و همچنین چهار مورد شروع به شکار یعنی قبل از اینکه فرد شکارچی موفق به شکار شود، توسط ماموران متوقف شد؛ همچنین چهار مورد ضبط سلاح مجاز و چهار مورد غیر مجاز که دو مورد آن اسلحه های جنگی شکار بودند نیز کشف شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته از ابتدای سال تاکنون در حوزه محیط زیست شهرستان، خاطرنشان کرد: ۳۵ مورد نمونه‌ برداری از آب و هوا و ۱۳۴مورد بازدید از واحدهای صنعتی صورت گرفت که از این تعداد ۶۷ واحد صنعتی دارای مشکل بودند و اخطاریه زیست محیطی دریافت کردند که از ۶۷ مورد، ۴۷ مورد رفع آلودگی شد و ۲۰ مورد به دلیل عدم رفع، به مراجع قضایی معرفی شد.

این مقام مسئول در پایان گفت: از مردم خواهش می کنم اگر تخلفات زیست محیطی از جمله شکار، صید، تخریب و آلودگی مشاهده کردند با سامانه ۱۵۴۰ سازمان محیط زیست که به طور شبانه روز پیغام ها را دریافت و منتقل می کند تماس حاصل کنند، و با این موارد برخورد می‌کنیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا