مدیرعامل آبفای شرق استان تهران:

تامین منابع آب پايدار 29 روستای بخش مرکزی دماوند از دلیچای به 1000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/ باید ردیف اعتبار ملی برای طرح آبرسانی شهید فخری‌زاده در دماوند تعریف شود/ حفر چاه آب شرب در دماوند با منابع آبی فقیر تنها 10 یا 15 سال جوابگو خواهد بود

مدیرعامل آبفای شرق استان تهران با بیان اينکه تامین منابع آب پايدار 29 روستای بخش مرکزی دماوند از منطقه دلیچای به 1000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: باید ردیف اعتبار ملی برای طرح آبرسانی شهید فخری‌زاده در دماوند تعریف شود و حفر چاه آب شرب با منابع آبی فقیر تنها 10 یا 15 سال جوابگو خواهد بود.

رحمت اله محمدی در حاشیه نشست بررسی مشکلات چهار روستای بخش مرکزی دماوند در گفت‌وگو خبرنگار  پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: برای رفع مشکل آب روستاهای بخش مرکزی دماوند باید زیرساخت‌های اصلی فراهم و مشکلات به صورت اساسی رفع شوند که قطعا این مهم در دستور کار است.

وی افزود: در سال 99 شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی یکپارچه شدند که این اتفاق مزیت‌هایی برای روستاها داشت تا طرح‌ها را به صورت جامع و یکپارچه ببینیم؛ طرح‌ها بلافاصله بعد از انتقال به آبفای شهری مطالعه می‌شوند.

مدیرعامل آبفای شرق استان تهران گفت: حدود 29 روستا تحت عنوان طرح شهید فخری‌زاده قرار گرفتند و محل تامین آب پایدار در این منطقه فقط دلیچای است.

محمدی گفت: شهرستان دماوند از منابع آب‌های زیرزمینی بسیار فقیری برخوردار است و حفر چاه با این منابع آبی تنها 10 یا 15 سال جوابگو خواهد بود.

وی ادامه داد: مطالعات در این فاصله زمانی انجام شد و تنها منبع پایداری که می‌توان به آن در طولانی مدت اتکا و طرح را اجرا کرد، همان منطقه دلیچای شهرستان دماوند است که مطالعات آن انجام شده و در دست پیگیری است.

مدیرعامل آبفای شرق استان تهران تصریح کرد: انتظار داریم با حمایت‌های نماینده مردم شریف شهرستان دماوند در مجلس شورای اسلامي ردیف اعتبار ملی برای این طرح بگیریم نه ردیف استانی، زیرا نزدیک به 1000 میلیارد تومان اعتبار این طرح خواهد بود.

محمدی بیان کرد: برنامه کوتاه مدت و میان مدت نیز تا اجرای طرح در دستور کار است، همچنین اصلاح شبکه توزیع آب پیش بینی شده است و کمتر از 10 روز دیگر پیمانکار مربوطه کار را از روستای جابان آغاز خواهد کرد.

وی گفت: در این راستا اصلاح شبکه، فشارشکن، منبع فشاری و احداث مخزن از اولویت‌های اصلی روستاها است.

*تمهیدات لازم آبفای شرق استان تهران برای افق 1425 با توجه به تبدیل روستای جابان به منطقه شهری پیش‌بینی شده است

مدیرعامل آبفای شرق استان تهران افزود: برای افق 1425 که روستا تبدیل به شهر خواهد شد نیز شرکت آب و فاصلاب با همین رویکرد برنامه‌ها را تدوین و مخازن ذخیره را پیش بینی خواهد کرد.

محمدی بیان داشت: در زمینه برنامه‌های کوتاه مدت رسیدگی به مخازن، آب بندی مخازن و ایمنی آنها بسیار مهم است و ظرف زمان کوتاهی مدنظر قرار می‌گیرند.

*نیاز آبی روستای جابان برخلاف مبناي استاندارد بیش از 40 لیتر بر ثانیه و بی رویه است

وی عنوان کرد: قطعا بخشی از مشکلات روستاهای داخل بافت با اصلاح شبکه توزیع آب حل خواهد شد، به طور مثال نیاز آبی روستای جابان بر مبنای استانداردها 22 لیتر بر ثانیه است، اما منابع موجود بیش از 40 لیتر بر ثانیه بوده که بی رویه است.

مدیرعامل آبفای شرق استان تهران ادامه داد: آب شرب موجود نباید برای مصارف باغات و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند چراکه دچار مشکل در تامین آب شرب می‌شویم.

وی تصریح کرد: طرح شهید فخری زاده برای تامین آب اجرا می‌شود و ساخت مخزن ذخیره آب در بخش توزیع در دستور کار است.

انتهاي پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا