رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند:

ماهانه بیش از 500 کیلوگرم پسماند عفونی و پزشکی در دماوند تولید می‌شود/ دستگاه بی‌خطر ساز پسماندهای عفونی در شرق استان تهران وجود ندارد/ جمع آوری و بی خطرسازی پسماندهای عفونی در دماوند نیازمند مشارکت شهرداری‌ها است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند با بیان اینکه ماهانه بیش از 500 کیلوگرم پسماند عفونی و پزشکی در این شهرستان تولید می‌شود، گفت: دستگاه بی‌خطر ساز پسماندهای عفونی در شرق استان تهران وجود ندارد و جمع آوری و بی خطرسازی پسماندهای عفون نیازمند مشارکت شهرداری‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند،  حسن خیرخواه در دومین نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان دماوند با حضور جمعی از مسئولان در سالن جلسات فرمانداری اظهار کرد: پسماندهای عفونی برای ضدعفونی شدن ابتدا باید دستگاه اتوکلاو بی‌خطر سازی شود و پسماندهای تیز و برنده خرد شوند، سپس در کیسه‌های مخصوص تحت عنوان زباله خاص دفن گردند و با توجه به این شرایط هنوز هم زباله عادی محسوب نمی‌شوند.

وی افزود: بی خطرسازی پسماند عفونی باید در محل باشد و انتقال آن به صلاح نیست بنابراین باید تا جای ممکن این اقدام در همان محل تولید انجام شود، اما هر مطبی نمی‌تواند مجهز به دستگاه مربوطه باشد از این رو باید در مکانی مشخصجمع‌آوری و منتقل شوند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند ادامه داد: هیچ پزشکی حاضر نیست که زباله‌های عفونی را در سطل آشغال عادی بیاندازد و از مخاطرات آن برای مردم آگاه است مگر اینکه ناچار باشد از این رو با شرکت زباله سوزی قرارداد منعقد و هزینه‌ای از پزشکان اخذ شد اما اخیراً شرکت مذکور اعلام کرده که این اقدام صرفه اقتصادی ندارد.

*درخواست هزینه 1.5 برابری نسبت به سال گذشته توسط شرکت بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند بیان کرد: این شرکت درخواست هزینه یک و نیم برابری نسبت به سال گذشته کرده که این رقم برای پزشکانی که حجم زباله بالایی ندارند مقدور نیست.

خیرخواه ادامه داد: جهت بی خطرسازی زباله‌ها برای همه پزشکان عمومی، متخصصان، ماماها، درمانگاه و آزمایشگاه هر کدام هزینه‌ای جداگانه حساب شده، مجموعاً نصف مبلغ از پزشکان دریافت و برای مابقی راهکارهای دیگری داده شد.

وی گفت: در کل منطقه از جاجرود تا فیروزکوه دستگاه بی خطرسازی زباله وجود ندارد، در پردیس نیز همین مشکل وجود دارد و تنها در یک بیمارستان یک دستگاه وجود دارد که چندان فعال نیست.

*امکانات زباله‌سوزی برای پسماندهای عفونی در دماوند فراهم شود/ باید هرچه سریعتر نسبت به جمع آوری و بی خطرسازی پسماندهای عفونی اقدام شود/ در بسیاری از مطب‌ها پسماندهای عفونی انباشته شده است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند بیان کرد: باید هرچه سریعتر نسبت به جمع آوری و بی خطرسازی زباله‌ها اقدام شود زیرا در بسیاری از مطب‌ها زباله‌ها انباشته شده است، نیاز به کمک شهرداری‌ها وجود دارد تا نیم دیگر هزینه را پرداخت کنند یا امکانات زباله‌سوزی را فراهم کنند.

خیرخواه گفت: شرکتی اقدام به جمع‌آوری و امحاء زباله‌های عفونی می‌کند دارای مجوز بهداشتی می‌باشد و طبق آخرین آمار ماهانه ۳۰۰ کیلوگرم پسماند عفونی توسط مطب‌های پزشکی و ۲۰۰ کیلوگرم توسط بیمارستان دماوند پسماند عفونی تولید می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا