معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند:

برنامه‌ریزی آموزش حضوری مدارس دماوند طبق مصوبه شورای مدرسه و با توجه به آمار جمعیتی است/ بازگشایی 100 درصدی مدارس جزء تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌باشد

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند با بیان اينکه برنامه ریزی آموزش حضوری مدارس دماوند طبق مصوبه شورای مدرسه و با توجه به آمار جمعیتی است، گفت: بازگشایی 100 درصدی مدارس جزء تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌باشد.

سید مجید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار  پایگاه خبری تارود دماوند در خصوص بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جاری اظهار داشت: حدود 20 ماه است که آموزش کاملا به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود که این نوع آموزش مشکلات خاص خود را دارد.

وی افزود: طی این 20 ماه اخیر برهمگان در دنیا مسجل شد که مدرسه نهادی است که جایگزین ندارد و هیچ نمایشگر و بستر آموزشی نمی‌تواند جای معلم و دانش‌آموز را بگیرد.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های پرورشی و تربیتی نیز لازم است که دانش آموز در محیط مدرسه حضور داشته باشد زیرا برخی از مهارت‌ها را دانش‌آموزان در تعامل با یکدیگر به دست می‌آورند کما اینکه هدف از تعلیم و تربیت صرفا آموزش مواد درسی نیست بلکه یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در مدرسه آموزش داده می‌شود مهارت‌های زندگی است که دانش آموزان آنرا در تعامل با یکدیگر، معلم، مدرسه و گروه‌ها کسب می‌کنند.

حسینی ادامه داد: باتوجه به اینکه واکسیناسیون گسترده در سراسر کشور صورت گرفت و ستاد ملی مبارزه با کرونا که تنهاترین و مهمترین مرجع تصمیم گیری در خصوص بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس است به این نتیجه رسید و طی مصوبه‌ای اعلام کرد که مدارس به صورت تدریجی بازگشایی شوند.

وی تصریح کرد: براین اساس دو شیوه‌نامه ابلاغ شد که یکی در حوزه بهداشت و سلامت و مربوط به بخشنامه 06 است و پروتکل‌های بهداشتی همچون رعایت فاصله یک و نیم متری صندلی‌ها، باید در مدارس رعایت شوند.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند اضافه کرد: بخشنامه دوم در رابطه با شیوه نامه بازگشایی مدارس است که مدیر مدرسه با توجه به شرایط موجود الگوی آموزشی را انتخاب می‌کند و اقدامات لازم را انجام داده و مجوزهای بازگشایی مدارس را صادر می‌کند.

حسینی گفت: بازگشایی به صورت کامل نیست یعنی دانش آموزان به صورت تدریجی و هدفمند وارد مدارس می‌شوند و چند اولویت در این شیوه نامه مشخص شده است.

وی تصریح کرد: اولین اولویت در بازگشایی مدارس مربوط به مدرسه‌هایی است که آمار دانش آموزانشان کم است و شامل مدارس چندپایه روستایی با کمتر از 30 دانش‌اموز است سپس مدارس کمتر از 300 نفر جمعیت و کلاس‌های کم جمعیت را شامل می‌شود همچنین هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در دروس مهارتی در این شیوه نامه گنجانده شدند.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند عنوان کرد: در ابلاغیه جدیدتری نیز ابلاغ شده بود که از 15 آبان دبیرستان‌های دوم متوسطه و از اول آذر مدارس ابتدایی و متوسطه اول به صورت تدریجی بازگشایی شوند.

حسینی ادامه داد: در مدارس ابتدایی اولویت بازگشایی تدریجی با دانش آموزان پایه اول ودوم بود و از اول آذر تمامی پایه ها به صورت تدریجی و هدفمند بازگشایی شد.

وی تصریح کرد: بازگشایی تدریجی به این معناست که مدیر مدرسه با تشکیل شورای مدرسه شرایط بازگشایی را توجیه و شرایط سنجیده می‌شود، اختیار با مدیر است که چه تعداد دانش‌آموز و در چند روز در کلاس‌های حاضر شوند.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند اضافه کرد: الزامی نیست که همه مدارس به یک سبک فرآیند بازگشایی را انجام دهند بلکه در راستای مدرسه محوری بوده و اختیار به شورای مدرسه داده شده است.

حسینی گفت: طبق آنچه که تا چند روز اخیر اعلام شده بود در سال تحصیلی 1400 – 1401 از اول آذرماه به هیچ عنوان آموزش غیرحضوری محض همچون گذشته را نداریم و آموزش حضوری 100 درصدی نیز نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد: آموزش‌ها متناسب با شرایط مدارس خواهد بود و طبق تصمیم شورای مدرسه فرآیند تدریجی و هدفمند بازگشایی مدارس را در دستور کار داریم، تا هفته گذشته مجوز 62 مدرسه صادر شد.

*تا هفته‌های گذشته مجوز 62 مدرسه صادر شد

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند افزود: مدارس فرآیند بازگشایی را از قبل آغاز کردند، حدود 10 مدرسه چندپایه روستایی وجود دارد که از چند هفته گذشته کار خود را آغاز کرده‌اند، هنرستان فنی و حرفه‌ای و کارودانش در دروس مهارتی همچنین دبیرستان‌های کم جمعیت نیز چند هفته است که آموزش‌ها را آغاز نموده است و مابقی نیز مجوزها را به تدریج دریافت کردند.

حسینی ادامه داد: موضوع بازگشایی 100 درصدی مدارس که همه دانش‌آموزان در تمام روزهای هفته در مدرسه حضور یابند قابل پیش بینی نیست و طبق تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام می‌شود.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند تصریح کرد: مدارس ابتدایی و متوسطه اول از اول آذرماه کلاس‌ها را شروع می‌کنند و مابقی دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها و مدارس چندپایه نیز کار را از قبل آغاز کرده‌اند.

حسینی اضافه کرد: برنامه ریزی مدارس طبق مصوبه شورای مدرسه و با توجه به آمار جمعیتی مدرسه است و بر این اساس تعداد روزها و ساعات حضوری درمدرسه مشخص می‌شود.

وی گفت: مهم‌ترین موضوع در رابطه با کرونا خودمراقبتی است، آنچه که بر عهده دولت بود در قالب واکسیناسیون سراسری و برای همه افراد 12 سال به بالا انجام شد که این مهم در سطح دانش آموزی و عمومی جامعه صورت گرفته است.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند عنوان کرد: فاصله گذاری فیزیکی نیز در مدرسه رعایت می‌شود یعنی طبق بخشنامه پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه است و از این بابت اولیا هیچ نگرانی نداشته باشند، اما هر فردی باید خودمراقبتی کند و زدن ماسک و شستشوی مرتب دست‌ها و بهداشت شخصی را رعایت کند.

حسینی افزود: مطمئنا کلاس‌های شلوغ و پرجمعیت نخواهیم داشت، در فرآیند بازگشایی علاوه بر تراکم دانش آموز در کلاس، این تراکم را در حیاط مدرسه نیز در نظر می‌گیریم. مجوزی که به مدرسه می‌دهیم با رعایت تراکم دانش آموز در کلاس و نیز حیاط مدرسه می‌باشد.

وی تصریح کرد: در بازدیدها ازمدارس نیز فاصله گذاری‌ها به مدیر مدارس تاکید می‌شود و بخش دیگری نیز مربوط به خودمراقبتی دانش آموزان در مدرسه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا