آغاز برداشت پاییزه محصول سیب از 5700 هکتار باغات دماوند/ صادرات بخش عمده‌ای از محصول سیب گله‌مندی باغداران دماوند را رفع می‌کند

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دماوند از آغاز برداشت پاییزه محصول سیب از 5700 هکتار باغات منطقه دماوند خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، حسین اردلانی در حاشیه مراسم آغاز برداشت سیب درختی در شهرستان دماوند اظهار کرد:‌ کیفیت سیب امسال منطقه نسبت به سال گذشته با توجه به شرایط آب و هوایی و بارندگی های ابتدای سال بهتر است.

وی با بیان اینکه برداشت این محصول اوایل مهرماه آغاز می‌شود و تا دو ماه آینده ادامه می‌یابد، افزود: حدود پنج هزار و ۷۰۰ هکتار باغ سیب در دماوند وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند ادامه داد: در شهرستان دماوند ۲۰ نوع سیب تجاری با کیفیت عالی که برخی از آنها شهرت ملی و جهانی دارد، برداشت می‌شود که حدود ۸۰ درصد مصرف صادراتی است و در استان تهران رتبه نخست را داریم.

اردلانی در خصوص گله‌مندی باغداران از ارزان بودن قیمت سیب، گفت: با توجه به افزایش تولید و بالا رفتن تناژ این محصول کشاورزی در کشور و از سوی دیگر جوابگو نبودن قیمت فروش محصول با هزینه‌ها، لازم است در بخش صادرات گام برداشته و این بخش را توسعه دهیم.

وی گفت: جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از دو ماه قبل مکاتباتی با سازمان و وزارت جهاد از طریق نماینده شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه آغاز کرده و در تلاش است بخش عمده‌ای از محصول را صادر کند تا گله‌مندی کشاورزان رفع شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند تصریح کرد: کل محصولات کشاورزی شهرستان در بخش باغات، زراعی، گلخانه و دامی ۳۲۰ هزار تن است که ۲۲۰ هزار تن آن به سیب درختی تابستانه و پاییزه اختصاص می‌یابد.

این مقام مسئول گفت: در سطح شهرستان ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی باغات و زراعی وجود دارد که از این تعداد ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار آن باغات سیب، گردو، گیلاس، آلبالو، انار، هلو، شلیل و … است و دو هزار و ۳۰۰ هکتار آن زراعی بوده که شامل کشت سبزی و صیفی جات، نباتات علوفه‌ای، گندم و جو و غیره می‌باشد.

اردلانی در ادامه با اشاره به افزایش ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرستان دماوند به جهت موقعیت جغرافیایی منطقه، نیز بیان داشت: این نهاد با توجه به وظایف قانونی که دارد، دائما در حال پیگیری و پیشگیری بوده و در صورت نیاز اقدام به تخریب خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹۰۰ مورد تخریب توسط این نهاد در اراضی کشاورزی شهرستان صورت گرفته است، تاکید کرد: حجم ساخت‌وسازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی دماوند موجب شده تا ۹۰ درصد توان و ظرفیت اداره جهاد کشاورزی به این امر اختصاص یابد که امید است با حمایت استان و شهرستان به موقع مانع این مهم شویم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا