معاون سیاست گذاری ائمه جمعه کشور:

برای حفظ زبان‌های محلی و گویش‌های شهرستان دماوند تلاش شود/ اقدامات هدفمندی برای تاریخ و فرهنگ شهر دماوند انجام دهیم

معاون سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه برای حفظ زبان‌های محلی و گویش‌های شهرستان دماوند تلاش شود، گفت: اقدامات هدفمندی برای تاریخ و فرهنگ شهر دماوند انجام دهیم.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، حجت الاسلام و المسلمین حمید مشهدی آقایی در مراسم گرامیداشت نودمین سالروز ثبت ملی شهر دماوند اظهار داشت: تاریخ ما را با گذشته خود متصل می‌کند و اقدامی همچون ثبت ملی دماوند پل اتصال نسل امروز با دیروز است لذا از انقطاع و تهاجم فرهنگی جلوگیری می‌کند.

وی افزود: گذشته به نسلمان هویت می‌دهد، تاریخ تعلقات ما را افزایش می‌دهد هرگاه تعلقات محلی کم شود تعلقات ملی نیز کم می‌شود؛ تا می‌توانیم باید اشعارمان به زبان محلی دماوند باشد تا تعلقات محلی حفظ شود و عشق به شهر و وطن شکل گرفته و انسجام ایجاد شود.

معاون سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: تعلقات محلی خوب است اما تعصبات محلی پسندیده نیست هر قدر بتوانیم تعلقات محلی را تقویت کنیم به تعقات ملی و غرور و سرمایه ملی کمک کرده‌ایم؛ ثبت ملی دماوند نیز از این جهت قابل تقدیر است.

مشهدی آقایی گفت: اگر جلد دوم این کتاب تالیف شود می‌توان به عنوان کتاب منبع و مرجع آنرا معرفی کرد چرا که یک کتاب مستند است.

وی تصريح کرد: زبان‌های مختلف جزو فرهنگ ما است و باید همه زبانهای محلی و ملی را پاسداشت، باید پرچم ایرانیی را بالا نگهداریم نه پرچم فارسی هرچند فارسی زبان غالب کشور است اما باید همه زبان‌های ترک و کرد و لر و… را نیز حفظ و گرامی بداریم.

معاون سیاست گذاری ائمه جمعه کشور بیان کرد: شهرها و روستاهای مختلف برای حفظ زبان‌های محلی و گویشها باید تلاش کنند تا نمای کاملی از شهرستان و تاریخ‌ آن و شهرهایش داشته باشیم.

مشهدی آقایی عنوان کرد: امید است مسئولان شهرستان دماوند ستاد یا کمیته یا کارگروه مشترک با تشریک مساعی شوراهای دیگر شهرها تشکیل دهند تا اقدامی هدفمندی را برای تاریخ و فرهنگ دماوند انجام دهیم.

وی گفت: همچنین کتاب‌های مربوطه برای نشر و تالیف نباید معطل شوند و این اقدامات فرهنگی تسریع یابد.

معاون سیاست گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: دو کتاب در خصوص دماوند در آستانه انتشار است.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا