رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند:

با پیشنهاد ثبت 24 شهریورماه به‌عنوان روز ملی شدن دماوند هویت تاریخی حفظ می‌شود/ قوانین اجازه توسعه گردشگری در شهرستان دماوند را نمی‌دهند

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند گفت: با پیشنهاد ثبت 24 شهریورماه به‌عنوان روز ملی شدن دماوند هویت تاریخی حفظ می‌شود.

به گزارش  پایگاه خبری تارود دماوند، شهرام شریفی در هفتمین نشست شورای اسلامی شهرستان دماوند با حضور مسئولان اظهار داشت: زمین‌هایی که قرار است در آنها پروژه‌های گردشگری اجرا شوند معمولا در بافت شهرها نیستند و در حریم روستاهایی هستند که جاذبه‌های ویژه‌ای دارند.

وی افزود: برای توسعه رونق گردشگری قوانین تا اندازه‌ای‌ باید به این بخش کمک کنند اما با پیچیدگی‌ها و بروکراسی‌هایی مواجه می‌شویم که ناشی از محدودیت‌های قانونی هستند.

*حدود 30 پروژه گردشگری در دماوند به بهره‌برداری رسیده است

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند ادامه داد: در حال حاضر به سمت گردشگری‌های کوچک رفته‌ایم و حدود 30 پروژه گردشگری به بهره‌برداری رسیده‌اند که اغلب بومگردی‌های داخل روستا هستند، هتل آبعلی آماده بهره‌برداری است اما برای تجهیز آن اعتباری وجود ندارد، هتل آپارتمان هشت بهشت نیز اماده افتتاح است.

شریفی ادامه داد: پروژه‌های بزرگ بر روی زمین مانده‌اند و سرمایه‌گذار بعد از مدتی سرخورده می‌شود و می‌رود، از ما نیز کاری ساخته نیست.

وی تصریح کرد: باغداران برای زمین خود ارزش قائل هستند، اما امکان چندانی برای درآمدزایی در حوزه گردشگری کشاورزی وجود ندارد.

*شهرستان دماوند پتانسیل گردشگری کشاورزی را دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند بیان کرد: طی 6 ماه گذشته ضوابط گردشگری کشاورزی را ابلاغ کرده‌ایم اما باز هم براساس قوانین حوزه کشاورزی هستند در حالی که حوزه گردشگری شهرستان دماوند پتانسیل گردشگری کشاورزی را دارد.

شریفی گفت: دستگاه قضایی باید برای توسعه و خدمت به شهرستان دماوند کمک کند و همراه باشد و با انحراف‌ها به صورت سلبی برخورد نکند چرا که صرفا با اینگونه برنامه‌ها هیچ اتفاقی را در شهرستان شاهد نخواهیم شد.

*قوانین اجازه توسعه گردشگری در شهرستان دماوند را نمی‌دهند

وی عنوان کرد: قوانین اجازه توسعه گردشگری را نمی‌دهند و دستگاه قضا نیز بازدارنده است، براین اساس قوانین باید اصلاح شوند زیرا نمی‌توانیم مجوز غیرقانونی به کسی بدهیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند افزود: متولی اصلی امامزاده‌های شهرستان، اداره اوقاف است و میراث فرهنگی وظیفه نظارت بر امامزاده‌ها با بنای تاریخی را دارد، اوقاف در این زمینه کم لطفی کرده است.

شریفی ادامه داد: اوقاف بیش از 10 تا 15 سال تقاضای مرمت و توسعه برخی از امامزاده‌ها را داشته است اما میراث فرهنگی به صورت خودمختار و بدون داشتن اختیار این اقدامات را انجام داده است و بسیاری از امامزاده‌ها مرمت شدند.

وی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی از نظر منابع مالی به شدت در مذیقه است و حتی حقوق کارمندان نیز پرداخت نمی‌شود اما اداره اوقاف درآمد دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند بیان کرد: بازسازی تعدادی از امامزاده‌ها شروع شده است اما اوقاف طرحی نداده است که ما مخالفت کنیم، در خصوص امامزاده محمدعلی نیز بارها مکاتباتی با معاون سیاسی کشور شده است تا شاهد اتفاق مثبتی در آن باشیم، اما در اینجا نیز اوقاف مانع کار است و بین اعضای هیات امنا اختلافاتی وجود دارد.

*پیگیر ثبت ملی درختان کهنسال هستیم

شریفی گفت: پیگیر ثبت ملی درختان کهنسال هستیم و تعدادی از درختان قدمت سنجی شده‌اند.

وی در ادامه عنوان کرد: به دنبال ثبت روز ملی دماوند در تقویم هستیم، 13 تیرماه، جشن تیرگان و روز ملی دماوند و در واقع روز ملی قله دماوند به عنوان یک نماد ملی است.

شریفی تصریح کرد: از شورای شهرستان دماوند تقاضا داریم که 24 شهریورماه که روز ثبت ملی شدن دماوند در سال 1310 است، ثبت ملی شود و این روز به عنوان روز ملی دماوند مورد توجه این شهرستان باشد تا هویت تاریخی دماوند حفظ شود و اعتبارات برای بناها و محوطه‌های تاریخی جذب کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا