ایجاد شهرک صنایع دستی در ۵ هکتار از اراضی دماوند براساس سند چشم‌انداز توسعه/ احداث شهرک صنایع‌دستی یک پایلوت در توسعه این هنر است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند با بیان اینکه ایجاد شهرک صنایع دستی در ۵ هکتار از اراضی این شهرستان براساس سند چشم‌انداز توسعه، گفت: احداث شهرک صنایع‌دستی یک پایلوت در توسعه این هنر است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، شهرام شریفی با اعلام این خبر اظهار داشت:  تاکنون ۱۶۰ اثر طبیعی و تاریخی این شهرستان شناسایی شده که ۷۳ مورد آن به ثبت ملی رسید و بیش از ۵۰ پرونده از این آثار تکمیل و به شورای ثبت ارسال شده اند.

وی افزود: پرونده آنها تشکیل شده و به اداره کل ارسال گردیده تا تصمیم گیری برای ثبت آن صورت گیرد که اگر شرایط لازم را داشته باشد، فرآیند ثبت آن طی خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند ادامه داد: در حوزه میراث طبیعی نیز پنج اثر شامل دریاچه تار و هویر، درختان کهنسال همچون درخت چنار محله جیلارد، ساران و درخت غرس قدیمی ورین و چند اثر طبیعی دیگر نیز در دست اقدام است که در حال تشکیل پرونده بوده تا به شورای ثبت ملی ارسال و به آثار قبلی افزوده شود.

شریفی عنوان کرد: امیدواریم که بخش اعظمی از این آثار در شورای ثبت به مرحله تصویب برسد تا تعداد آثار ثبت ملی شده در فهرست آثار ملی کشور شهرستان دماوند بالاتر رود.

وی یکی موضوعات مهم در این بخش را که بصورت جدی پیگیر هستیم، ثبت گویش دماوندی دانست و گفت: یکی از ثروت های فرهنگی هر منطقه، زبان و گویش آن منطقه است که به رشد و توسعه فضاهای فرهنگی در منطقه کمک می‌کند.

این مقام مسئول بیان داشت: یکی از عواملی که می تواند قوام فرهنگی منطقه را بیشتر کند و از گسستگی فرهنگی که با توسعه شهرنشینی و گسترش ظاهر مدرن ایجاد می شود، جلوگیری نماید همین گویش ها است که برهمین اساس طی رایزنی‌های صورت گرفته با مسئولان استان، موفق به جذب ۵۰ میلیون تومان اعتبار از فرهنگستان زبان و ادب ایران شدیم که امید است این اعتبار هرچه زودتر تخصیص یابد تا این گویش به ثبت ملی برسد.

شریفی ادامه داد: با توجه به کمبود منابع اعتباری در حوزه مرمت آثار تاریخی در سطح استان تهران، نیازمند همکاری دیگر دستگاه ها همچون دهیاری ها و شهرداری ها و در حوزه بقاع متبرکه، اداره اوقاف منطقه هستیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: بخش عمده ای از آثار تاریخی شهرستان دماوند، موقوفات و امامزاده‌ها هستند که متولی اصلی آن اداره اوقاف است که با توجه به درآمدزا بودن این مکان ها، نیازمند همکاری و تعامل هیات امنا و اوقاف برای مرمت آنها هستیم.

شریفی با بیان اینکه خوشبختانه در زلزله های اخیر خسارت خاصی برای آثار تاریخی رخ نداده و تنها امامزاده شاه مطهر(ع) روستای مشهد شهرستان مقداری آسیب دید، گفت: این آسیب به دلیل قدمت بالا و قدیمی بودن بنا که در سنوات گذشته نیاز به مرمت اضطراری داشت و سازه‌های آن از قبل ترک خورده بود، ایجاد شد که در حال پیگیری هستیم تا هر چه سریعتر با کمک اداره اوقاف ساماندهی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند با بیان اینکه هم اکنون در حوزه صنایع دستی شهرستان مشکلات زیادی داریم، گفت: البته پتانسیل زیاد نیز جهت توسعه این بخش وجود دارد؛ یکی از اقدامات صورت گرفته در این راستا برگزاری دوره های آموزشی در بخش تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است که تنها در سال گذشته بیش از ۶۰نفر آموزش دیدند.

وی با بیان اینکه درتلاش هستیم تا کلاس آموزش تراش چوب، منبت و معرق در این نهاد برگزار شود و همچنین بسته های حمایتی و سرمایه گذاری احیا گردد، افزود: در سند چشم انداز و توسعه شهرستان که در اواخر سال گذشته مصوب شد، مقرر گردید جهت تقویت این بخش، شهرک صنایع دستی در پنج هکتار از اراضی شهرستان دماوند ایجاد کنیم.

شریفی تصریح کرد: البته تحقق این مهم کمک دستگاه های مختلف به ویژه فرمانداری را می طلبد تا بتوانیم امسال احداث این پروژه را آغاز کنیم و با دعوت از فعالان حوزه صنایع‌دستی شهرستان و حمایت بخش خصوصی، بتوانیم شهرک صنایع دستی را به مرحله رشد و توسعه برسانیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا