عضو هیئت علمی رشته زمین شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی دماوند:

انرژی گسل مشا تخلیه شد/ دو گسل دیگر به غیر از مشا امکان فعال شدن دارند

عضو هیئت علمی رشته زمین شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی دماوند گفت: دو گسل دیگر اطراف گسل مشا قرارگرفته که تازه شناسایی شده و ممکن است دوباره فعال شوند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند لیلا فضلی در گفت‌وگویی درباره این مسئله که گسل فعال شده مشا چقدر خطرناک است گفت: گسل مشا مهم ترین گسلی است که در تهران وجود دارد چراکه امتداد آن از آبیک قزوین آغاز شده و به فشم و فیروزکوه کشیده می شود، کمااینکه این گسل به گسل تهران نیز پیوسته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گسل شمال تهران به گسل مشا ارتباط دارد بنابراین پویایی گسل مشا برای گسل شمال تهران خطرناک است و امکان به حرکت درآمدن گسل شمال تهران نیز وجود دارد.

*زلزله 7 ریشتری گسل مشا در 190 سال پیش

عضو هیئت علمی رشته زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی درباره سابقه تاریخی گسل مشا بیان کرد: این گسل 190 سال قبل با قدرت 7 ریشتر فعالیت کرده است و از آن به بعد دیگر حرکتی نداشته است، بنابراین نیاز است تا بیشتر برروی این گسل ها مطالعات انجام شود و لرزه نگاری ها گسترده شوند.

فضلی خاطرنشان کرد: هم اکنون دو گسل دیگر اطراف گسل مشا قرارگرفته که تازه شناسایی شده و ممکن است دوباره فعال شوند.

*انرژی گسل مشا تخلیه شده است

وی درباره این موضوع که آیا ممکن است شاهد تکرار سوابق تاریخی باشیم توضیح داد: امکان اینکه در روزهای اخیر زلزله ای داشته باشیم ضعیف است چرا که بر اساس پیش لرزه و پس لرزه های زلزله اخیر انرژی این گسل تخلیه شده است.

این زمین شناس در پایان تاکید: خط کش زمین شناسی بلند تر از این است که بخواهیم طی چند روز آینده زلزله داشته باشیم اما ممکن است که 4 ماه یا شاید یک سال دیگر برخورد لایه ها دوباره صورت بگیرد.

منبع: رکنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا