در نشست مسئولان با رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مطرح شد؛

قول اختصاص ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه آبخیزداری دماوند و فیروزکوه/ یک میلیارد تومان برای اجرای طرح کاداستر اراضی منابع طبیعی دماوند

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از قول اختصاص ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه آبخیزداری به دماوند و فیروزکوه خبر داد و گفت: حدود یک میلیارد تومان برای اجرای طرح کاداستر اراضی منابع طبیعی در شهرستان دماوند اختصاص پیدا می‌کند.

خلیل آقایی در حاشیه نشستی با حضور جمعی از مسئولان در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: طی جلسه روز جاری پروژه‌های آبخیزداری و حفاظت از منابع طبیعی و مشکلاتی که در رابطه با طرح هادی روستاها وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اختصاص ۱۶ میلیارد تومان اعتبار به شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه که با طبق تفاهم فی ما بین، منابع طبیعی و استانداری، هر یک پرداخت نیمی از اعتبار آبخیزداری را بر عهده دارند، گفت: در حوزه آبخیزداری، چهار میلیارد تومان به شهرستان دماوند و ۱۱ میلیارد تومان به شهرستان فیروزکوه اختصاص پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: همچنین برای اجرای سند کاداستر یا اصلاح هندسی حدود یک میلیارد تومان برای شهرستان دماوند و ۶۰۰ میلیون تومان برای شهرستان فیروزکوه اختصاص پیدا می‌کند.

آقایی با تاکید بر اینکه امیدوارم با توجه به حساسیت شهرستان دماوند در رابطه با منابع آبخیزداری و رودخانه‌های این شهرستان اقدامات مناسبی صورت گیرد، گفت: با کمک فرمانداری، اعتبارات استانی و مشارکت مردمی می‌توان در سال جدید حدود 4 الی 5 میلیارد در حوضه آبخیزداری اعتبار تخصیص داد تا فعالیت‌های مناسبی صورت گرفته شود.

*تداخل اراضی و اختلاف مالکیتی استان تهران بین مردم و دولت با اولویت کاری شهرستان دماوند برطرف می‌شود

وی خاطرشان کرد: در رابطه با تداخل اراضی، استان تهران موظف شد که به علت حساسیت شهرستان دماوند اولویت به این شهرستان داده شود تا طی سال کاری 98 – 99 تداخل اراضی و اختلاف مالکیتی بین مردم و دولت برطرف شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور تاکید کرد: در خصوص تقویت یگان حفاظت در شهرستان دماوند قرار بر این است که با تقویت و تجهیز بیشتر سازمان جنگل‌ها نیز حضور بیشتری داشته باشد.

آقایی در رابطه با طرح‌های هادی مصوب در روستاهای شهرستان دماوند گفت: بر اساس قانون، در طرح‌های هادی مصوب امکان واگذاری آنها از نظر قانونی به بنیاد مسکن تسریع انجام شود، مشکل جوانان در روستاها به این طریق و در قالب طرح هادی برای تهیه مسکن برطرف شود.

وی در رابطه تصمیمات در جهت آتش‌سوزی جنگل‌ها بیان کرد: بخشی از تجهیز و حمایت از یگان‌های حفاظت مربوط به آتش‌سوزی جنگل‌ها می‌شود، با توجه به بارش باران در سال گذشته و اوایل امسال باعث رشد گیاهان در مراتع شده و از نظر پوشش گیاهی شرایط مناسبی ایجاد کرده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور افزود: بر این اساس نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که البته تمامی تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده و اقدامات لازم انجام شده است و تنها نگرانی که در این بین وجود دارد کمبود بالگرد می‌باشد.

آقایی تصریح کرد: امیدوارم با همراهی وزارت دفاع، ستاد حوادث غیرمترقبه و پیگیری نمایندگان مجلس به زودی حل شود، تا امروز نیز بر اساس تلاش و کوشش مسئولین کشور در نقاط مختلف نیاز به بالگرد پیدا نکرده‌ایم؛ اما احتمالاً با سرعت تصاعدی از نظر تعداد و میزان آتش سوزی طی سه ماه گذشته پیش بینی می‌شود شدت و تعداد آتش‌سوزی با توجه به شرایط گیاهی طی فصل تابستان در سطح کشور بیشتر شود.

وی در ادامه گفت: از این رو لازم است ابتدا سازمان جنگل‌ها و مراتع و سپس تمامی دستگاه‌هایی که طبق قانون موظف‌اند باید در آتش‌سوزی برای اطفای حریق حضور پیدا کنند و تا به امروز همکاری مناسبی با توجه به امکانات و تجهیزاتی که در اختیار استان‌ها قرار گرفته همچون سه ماه گذشته شاهد خسارت بالایی در سطح کشور از این بابت نباشیم.

*آتش‌سوزی‌ بیش از 300 هکتار مراتع کشور در سه ماه گذشته

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور عنوان کرد: با توجه به افزایش تعداد و میزان آتش‌سوزی‌ها حدود 4600 هکتار در سه ماه گذشته آتش گرفته که بیش از 300 هکتار مربوط به مراتع می‌باشد.

آقایی ادامه داد: عمدتاً عوامل انسانی، عادات دیرینه و اشتباه افراد بعد از برداشت و حضور گردشگران در منابع طبیعی و روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن موجب این آتش‌سوزی‌ها و خسارت شده است که از این رو باید فرهنگ‌سازی نیز ایجاد شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مسئولیت جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و حفظ اراضی کشاورزی بر عهده سازمان جنگل‌ها نیست، گفت: هرگونه تغییر کاربری اهم از امور اراضی، زراعت، باغ، جنگل و مرتع ممنوع است و باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد، پرونده‌های بسیاری در این رابطه تشکیل شده و امیدوارم با همراهی قوه قضایی این مسائل را حل شود.

وی در خاتمه گفت: در سال جاری سطح جنگل‌های کشور را که حدود ۱۷ میلیون هکتار است حدنگاری خواهیم کرد و اولویت بعدی مراتع درجه یک است، این روند با اعتبارات موجود و تمامی کمک‌ها سالیان سال طول می‌کشد امیدوارم حمایت ویژه‌ای انجام شود تا طی برنامه‌ای ۵ ساله حدنگاری جنگل‌ها تکمیل گردد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا