به مناسبت هفته فرهنگی شهرستان دماوند صورت گرفت؛

آیین تجلیل از مؤلفان شهر کیلان/ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دماوند: کیلان یکی از دوران پررنق فرهنگی خود را می‌گذراند

آیین تجلیل از مؤلفان شهر کیلان  به مناسبت هفته فرهنگی شهرستان دماوند با حضور جمعی از مسؤولان و فرهیختگان در کتابخانه غدیر شهر کیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، در این آیین، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند، اعضای شورای اسلامی شهر کیلان و جمعی از مؤلفان و اعضای کتابخانه شهر کیلان حضور داشتند.

داود لاسمی، علی توکلی، نصرت‌الله حاجی‌قنبری، غلامحسین نظری، نجات‌الله کاظمی، شیما اسماعیلی از مؤلفان شهر کیلان با چاپ بیش از 20 عنوان کتاب هستند که در این آیین از آنان تجلیل به عمل آمد.

*هفته فرهنگی نمادی از فعالیت‌های فرهنگی در دماوند است/ کیلان مردمی فرهیخته و اهل فرهنگی دارد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دماوند در آیین با اشاره به اجرای 36 برنامه در هفته فرهنگی این شهرستان اظهار کرد: همه دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌های هفته فرهنگی مساعدت کردند.

محمود پوردیوان‌بیگی‌مقدم با بیان اینکه هفته فرهنگی نمادی از فعالیت‌های فرهنگی در شهرستان دماوند است، افزود: هر دستگاهی که در طول سال وظایف و فعالیت‌هایی را دارد در این هفته، نمونه و گلچینی از آن را ارائه می‌دهد تا شهروندان به عنوان یک بسته فرهنگی در دماوند فعالیت‌های هر دستگاهی را در هر منطقه و شهری مشاهده کنند.

وی در خصوص قدمت تاریخی و فرهنگی شهر کیلان گفت: کیلان شهری با قدمت زیاد است و مردمی فرهیخته، اهل فرهنگ و با استعداد دارد؛ کیلان به خصوص در حوزه‌های علمی، فرهنگی و هنری دارای شخصیت‌های مطرح کشوری است.

*استاد خانزادی افتخار سینمای ایران است/ رتبه نخست کشوری هنرمند کیلان در هنرهای تجسمی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دماوند تصریح کرد: در مدتی پیش، نشریه‌ای، زندگینامه‌ای را از استاد اسحاق خانزادی به عنوان پدر صدای سینمای ایران ارائه کرد و این هنرمند مطرح افتخار سینما هستند؛ استاد خانزادی با بیش از 1300 اثر سینمایی در حوزه صدابرداری فعالیت کردند و چنین شخصیتی با این تعداد اثر در کشور نداریم.

محمود پوردیوان‌بیگی‌مقدم ادامه داد: در 10 سال اخیر 900 اثر به آثار تولیدی استاد خانزادی پیشکسوت اضافه شده است و این نشان می‌دهد که تجربه کاری این صدابردار پیشکسوت در پیشرفت سینما و افزایش تولید آثار سینمایی زیاد بوده است.

وی با بیان اینکه کیلان شخصیت‌های مطرح بسیاری دارد، بیان کرد: در حوزه کتاب که میراث ماندگار یک خطه و مردم است، نویسندگان برجسته‌ای در شهر کیلان وجود دارد و در سال‌های اخیر، فاطمه فاجانی از کیلان رتبه نخست هنرهای تجسمی کشور را از آن خود کرد.

*کیلان یکی از دوران پررنق فرهنگی خود را می‌گذراند/ تولیدات مکتوب کیلان در زمینه‌های مختلف افزایش یابد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دماوند با اشاره به اینکه به خطه کیلان افتخار می‌‌کنیم، خاطرنشان کرد: نویسند نماینده فرهنگ هر زمانی است و با آثاری که در کیلان وجود دارد، این شهر یکی از دوران پررونق خود را می‌گذراند و امیدواریم که مقام فرهیختگان کیلان پاس داشته شود.

محمود پوردیوان‌بیگی‌مقدم اضافه کرد: باید تولیدات مکتوب شهر کیلان در زمینه‌های مختلف بیشتر شود و نسل جوان این شهر را درگیر و نامدار اینگونه فعالیت‌ها کنیم، چراکه امروز شهرستان دماوند به چنین فعالیت‌هایی نیاز دارد.

*رشد کتابخانه‌ها منجر به پیشرفت و توسعه منطقه می‌شود/ رشد کتابخانه‌ها منجر به پیشرفت و توسعه منطقه می‌شود

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دماوند نیز در ادامه با اشاره به برگزاری برنامه‌های حوزه ادبی با عنوان چله‌نشینی ادبیات در این شهرستان اظهار کرد: چله‌نشینی ادبیات رونق خاصی به برنامه‌های فرهنگی دماوند بخشید و به عنوان یک جریان در این شهرستان در حال برگزاری است.

حسین محمدی با بیان اینکه رشد کتابخانه‌ها منجر به پیشرفت و توسعه منطقه می‌شود، افزود: حضور کتابخانه‌ها و پرورش شخصیت‌های فرهنگی در یک منطقه نشان‌گر توسعه یافتگی است.

وی گفت: بر اساس سند توسعه چشم‌انداز و استانداردهای بین‌المللی شاخص‌‌های رشد کتابخانه‌های عمومی از لحاظ کمی شامل فضا، منابع، عضویت و امانت بوده که وضعیت کیلان بالاتر از استانداردها و سند توسعه است.

*شاخص‌های کتابخوانی کیلان از استانداردها بیشتر است/ وجود 15 هزار جلد و 350 عضو در کتابخانه کیلان

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دماوند با اشاره به اینکه به ازای هر نفر باید هشت متر فضا در کتابخانه‌ها وجود داشته باشد، تصریح کرد: کتابخانه شهر کیلان حدود 600 متر مساحت دارد و بالاتر از استانداردهای بین‌المللی است.

محمدی در خصوص سرانه عضویت نیز بیان کرد: بر اساس استانداردها باید 35 درصد یک منطقه عضو کتابخانه باشند که با توجه به جمعیت کیلان 350 نفر عضو این کتابخانه هستند و مجدد از شاخص‌های سند چشم‌انداز بالاتر است.

وی اضافه کرد: درباره شاخص منابع، باید به ازای هر نفر چهار نسخه کتاب در کتابخانه وجود داشته باشد که اکنون 15 هزار جلد کتاب در کتابخانه عمومی شهر کیلان موجود است.

*آمادگی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه کیلان

سیداصغر میر‌علی‌نقی، سخنگوی شورای اسلامی شهر کیلان هم در این آیین با بیان اینکه آماده همکاری برای برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در کتابخانه این شهر هستیم، گفت: شهروندان باید برای عضویت در کتابخانه کیلان ترغیب و تشویق شوند.

لازم به ذکر است در آیین تجلیل از مؤلفان شهر کیلان هر کدام از نویسندگان این شهر به شعرخوانی یا بیان مطلبی از اثر خود پرداختند و از خدیجه درویش‌حمزه به عنوان مقام برنده مسابقات جشنواره رضوی از منطقه دماوند تقدیر شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا