آمار صدور پروانه ساختمانی شهر رودهن در مقطعی به شدت افت کرد/ انعقاد ۱۷ قرارداد پروژه‌ عمرانی شهرداری رودهن با اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی/ 80 درصد از آرا ساخت و ساز غیرمجاز شهر رودهن تخریب یا اعاده به وضعیت پروانه‌ ساختمانی است

شهردار رودهن با بیان اينکه آمار صدور پروانه ساختمانی شهر رودهن در مقطعی به شدت افت کرد، گفت: ۱۷ قرارداد پروژه‌ عمرانی شهرداری رودهن با اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی منعقد شد.

سیدمحمد موسوی منش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی شهرداری رودهن و فروش تراکم‌هایی که در سال‌های گذشته صورت گرفته بود همچنین بارگذاری تراکمی در برخی از شبکه معابرها که خارج از عرف و قاعده بود، آمار صدور پروانه در مقطعی به شدت افت کرد.

وی افرود: از سوی دیگر با توجه به سوءجریان‌هایی که در شهرداری بود عمده آرای ماده 100 نیز درحوزه ساخت و ساز منجر به رای تخریب می‌شد که البته چندان هم غیرمنطقی نبود زیرا اگر تراکم یک پلاک 240 درصد بود 8 طبقه ساخته شده بود که دو برابر حد مجاز است.

شهردار رودهن گفت: نگاه سودجویانه به نگاه مدیریت شهری و قابلیت زیست پذیری شهر رودهن غالب شده بود از این رو تاثیر آن در سال جاری مشهود و نمایان بود و یک رکود عجیبی در صدور پروانه داشتیم.

موسوی منش ادامه داد: در این مساله شهرداری‌های کوچک که به دنبال درآمدهای پایدار نرفته بودند دچار مشکل شدند که شهرداری رودهن نیز مستثنی نبوده و به مشکل برخوردیم و درامدمان به شدت تنزل پیدا کرد.

وی تصریح کرد: با وجود مساله مذکور تلاش کردیم این رکود به حوزه پروژه‌های عمرانی سرایت نکند و مسئولان قبل از من ساختار بودجه نویسی که براساس دستورالعمل‌ها در پایان سال گذشته نوشته شده بود را رعایت کردند لذا تلاش کردیم وارد ماهیت بودجه نشویم کما اینکه دیگر فصل این کار هم نبود و وارد پروژه‌ها شدیم.

این مقام مسئول بیان داشت: پروژه‌ها را به دو دسته الف و ب تقسیم کردیم، پروژه‌های دسته الف عمدتا نیاز به آب وهوای خوب و گرمای هوا دارند همچنین اغلب در حوزه اجرای آسفالت هستند به همین دلیل عمده پروژه‌های آسفالتی را در 6 ماهه ابتدای سال انجام دادیم.

وی گفت: در ابتدای سال حدود 17 قرارداد بسته شد که حجم ریالی آنها بیش از 30 میلیارد تومان بود و برای شهر رودهن که کل سبد پروژه‌های عمرانی اش حدود 50 میلیارد تومان بود رقم خوبی هست.

شهردار رودهن بیان داشت: استاندار نیز در حوزه مسکن مهر مهرآباد رودهن کمک کرد که اعتبار جذب و بخش اعظمی از مشکلات مردم و ساکنان مسکن مهر در این حوزه مرتفع شد و بعد از آن ساکنان به دنبال مباحث سرانه‌های تکمیل فضای سبز، آتشنشانی، سایت اداری، فضای آموزشی و ورزشی هستند و دغدغه بابت آسفالت و دیوار سنگی و… ندارند.

موسوی منش افزود: علاوه بر 30 میلیارد مذکور 8 میلیارد نیز سهم شهرداری رودهن بود و یک سبد حدودا 10 میلیارد تومانی از این حجم در اختیار مسکن مهر قرار گرفت که در زمان خود به بهره‌برداری رسید و تحویل مردم شد بنابراین اعتباری که اختصاص پیدا کرده بود 100 درصد تحقق یافت.

وی ادامه داد: در پروژه‌های دسته الف عمدتا اجرای آسفالت بود و هر مدیریتی تمایل دارد که مقطعی را جهت روکش و افتتاحیه این پروژه‌ها در اختیار داشته باشد و مردم نیز مشهود این اقدامات را ببینند، اما طی بررسی‌هایی متوجه شدیم که شبکه معابر شهر به مدت طولانی مورد بی توجهی قرار گرفته است بنابراین از رویکرد مدیریت شهری تعدیل کرده و به سمت حل مشکل مردم رفتیم بنابراین عمده قراردادها صرف لکه‌گیری‌های سطح شهر شد.

این مسئول تصریح کرد: گزارش‌ها در مقطعی حجمی و در مقطعی تعدادی بودند، اما باید به مردم می‌گفتیم که چه تعداد چاله و ترک از پیش پای مردم رفع شدند؛ برخی از شبکه معابر فرعی دچار مشکل جدی بودند که تا جای ممکن دو لاین آسفالت را اجرا کردیم.

*یکی از مشکلات شبکه معابر اصلی شهر رودهن نبود کمربندی و تردد بالای خودروها است

موسوی منش بیان داشت: یکی از مشکلات در شبکه معابر اصلی مانند بلوار امام خامنه‌ای و امام خمینی بود که تردد بسیار بالایی دارند و در ساعت غیرپیک در رودهن بیش از 50 هزار تردد داریم و عملا بخش اعظمی از بار ملی را به دوش می‌کشیم زیرا دو شاهراه اصلی از این شهر عبور می‌کند.

وی گفت: در شهر رودهن بخشی از تکلیف دولت در حوزه راه‌ها را به دوش می‌کشیم اگر کمربندی ایجاد شده بود قطعا زیرساخت‌ها تا این حد مستهلک نشده بودند حال که کمربندی احداث نشده و عمده این بار توسط زیرساخت‌های شهری است باید در حوزه نگهداری به ما کمک کنند که مکاتباتی در این رابطه انجام شده است.

*رشد ۱۲ درصدی در ردیف پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌ای شهرداری رودهن

شهردار رودهن اظهار داشت: در گزارش عملکرد 6 ماهه در ردیف پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌ای 12 درصد رشد داشتیم که این رقم ریالی است و به پیمانکاران پرداخت شده اما عملکرد واقعی و بودجه‌ای و عملیاتی بسیار فراتر است یعنی در حوزه انعقاد قرارداد 100 عمران را محقق کرده‌ایم و تلاش داریم تا پایان سال تمام پروژه‌ها را به طور کامل اجرا کنیم مگر دو یا سه پروژه که معذورات اجرایی دارند و درگیر مباحث حقوقی و فنی شده‌اند اما عمده پروژه‌ها را تلاش می‌کنیم انجام دهیم.

موسوی‌منش افزود: اصلاح، بهسازی و ایمن‌سازی معابر اصلی مسکن مهر با اعتبار 10 میلیارد تومان، روکش آسفالت سطح شهر با اعتبار 5 میلیارد تومان، لکه‌گیری، آسفالت خیابان‌های لاله صحرا، امیر کبیر و امامت با دو میلیارد تومان، تعمیر و جدولگذاری و پیاده‌روسازی خیابان مطهری به مبلغ یک میلیارد تومان، روکش خیابان امام خمینی به مبلغ 4 میلیارد تومان، ترمیم نوار حفاری با 2.5 میلیارد تومان اعتبار، جدولگذاری و جمع آوری آب‌های سطحی شهر رودهن با دو میلیارد تومان، روکش و آسفالت معابر اصلی و فرعی خیابان پاسداران با 1.5 میلیارد تومان، جدول‌گذاری و آسفالت دو محله با یک میلیارد تومان، زیرسازی و آسفالت خیابان مطهری با 1.5 میلیارد تومان و زیرسازی و آسفالت معابر فرعی فرهنگیان علمی کاربری با 1 میلیارد تومان عمده پروژه‌ها هستند.

وی با اشاره به مشکلات سیل مردادماه امسال عنوان کرد: این سیل خارج از پیش بینی‌های 30 تا 40 ساله اخیر بود،‌ البته کمیته‌های بحران قبل از این سیل نیز برگزار شده و تکلیف مشخص شده بود اما سیل در فصلی غیرقابل پیش بینی اتفاق افتاد که بلافاصله نشست اضطراری برگزار شد.

این مسئول تصریح کرد: برای رفع مشکلات ناشی از سیل فرماندهی میدان آی سی اس تشکیل دادیم و هر کدام از محل‌ها دارای مشکلاتی مانند هرس درختان متاثر از باد بودند و بیش از 18 اصله درخت از وضعیت خود خارج و خطرآفرین شده بودند همچنین داربست‌های ساختمانی منحرف شده بودند لذا یک نفر مسئول و فرمانده میدان ایمن سازی کارگاه‌های ساختمانی شد که در این مدت 5 داربست ساختمانی جمع‌آوری و اخطارهایی برای مصالح صادر شد.

موسوی منش بیان داشت: در خصوص پل نمیر در خصوص مرمت پل سهم خود را ایفا می کنیم، مقرر بر این است که پل به صورت یک طرفه باشد و مصوبات در حال پیگیری است تا ترافیک به یک دوم کاهش یابد و در 6 ماه بازخوردها را ببینیم البته در مسیر رفت یا برگشت به شهر هنوز بین مجموعه‌ها بحث وجود دارد.

وی گفت: ساخت و سازغیرمجاز یکی از موضوعات بسیار پرچالش در شهرداری است که به این منظور نظارت و کنترل مضاعف، گردش شغلی همکاران، گردش پستی همکاران و جی پی اس خودروها انجام شدند. همچنین هزینه‌های تخلف به قدری افزایش یافت که برای متخلف صرفه نداشته باشد.

*مشکلات شهرک پونا به‌علت اختلاف چندین ساله بین شهرداری رودهن و راه و شهرسازی برمی‌گردد/ سرانه‌ها در شهرک پونا در اختلاف بین دو مرز هستند

شهردار رودهن بیان کرد: در شهرک پونا اختلافی چندین ساله بین شهرداری و راه و شهرسازی و پیمانکار و تداخل مرزی وجود داشت، همچنین شهرسازی نتوانسته بود زمین‌ها را تحویل دهد اما قرار شد شبکه معابری که مشکل ندارند را فعلا تحویل بگیریم.

این مسئول تصریح کرد: سرانه‌ها در شهرک پونا در جایی پیش بینی شده که دقیقا اختلاف بین دو مرز هستند به طور مثال در حوزه آموزشی مشکل وجود دارد و باید تفاهمنامه‌های مجزایی نوشته شود.

*درآمدهای حاصل از ماده 100 شهرداری رودهن به شدن ناچیز هستند/ 80 درصد از آرا ساخت و ساز غیرمجاز شهر رودهن تخریب یا اعاده به وضعیت پروانه‌ ساختمانی است

وی در حوزه درآمدهای حاصل از ماده 100 بیان داشت: این درآمدها به شدت ناچیز هستند و آرایی که می‌بینیم خیلی دور از منطق نیستند چرا که شاهد اضافه طبقه، پیشروی بازار بر مجاورین، تبدیل مشاعات به مسکونی و مسکونی به تجاری هستیم.

شهردار رودهن گفت: به طور میانگین بیش از 80 درصد از آرا تخریب ساخت و ساز غیرمجاز یا اعاده به وضعیت پروانه‌ای است که درصد بسیار کمی به دلایل فنی به دیوان برمی‌گردد. این آرا نشان می‌دهد که در شهر رودهن دیگر بساط تراکم فروشی جمع شده است.

موسوی منش اظهار داشت: بند 20 بابت تعامل دستگاه‌ها ایجاد شده است و اصرار برای شورای اداری بخش و شهرداری به این علت بوده است، شهرداری رئیس مدیریت بحران است و دستگاه‌ها باید در جلسات حاضر باشند و در بحران تعامل داشته باشند.

وی افزود: در سیل اخیر بسیار به دنبال ماشین آلات بودیم این درحالی است که دستگاه‌های دیگر دارای ماشین آلات بودند اما در اختیار نمی‌گذاشتند لذا در بند 20 مساله دقیقا مربوط به فاضلاب است و در ماه گذشته سه خروجی فاضلاب را مسدود کردیم.

شهرداری رودهن ادامه داد: در این مسائل بهداشت و محیط زیست و بسیاری از دستگاه‌ها ورود نمی‌کنند در حالی که موضوع بند 20 تکلیف قانونی است و باید حتما دستگاه‌ها جهت هم افزایی حاضر شوند.

*انتخاب پیمانکاران شهرداری رودهن در قالب سامانه ستاد انجام می‌شود

وی با اشاره به سامانه ستاد بیان داشت: شهرداری عملا انتخاب پیمانکاران برای همه موضوعات را در قالب سامانه ستاد انجام می‌دهد و پیمانکاران از همه نقاط کشور می‌توانند شرکت کنند و محدودیتی وجود ندارد که این مهم به نفع شهر و شهرداری‌ شده است.

شهردار رودهن گفت: در فضاهای شهری به شدت شاهد سرقت بودیم و از زمانی که کمیته خسارت راه اندازی شد سرقت‌ها به طور معناداری کاهش داشته است.

موسوی منش عنوان داشت: با راه اندازی کمیته سرمایه انسانی همه انتصابات از طریق این کمیته انجام می‌شود همچنین بند 20 ماده 55 که تکلیف قانونی است راه اندازی شده است.

وی افزود: در حوزه نرم افزارها نیز نرم افزار ستاد و آیکن راه اندازی شده است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال نرم افزار خزانه‌داری را تهیه کنیم؛ عدد و ارقام این نرم افزار سنگین است اما از واجبات می‌باشد زیرا این سامانه اشکالات در بودجه را بسیار کاهش می‌دهد و مصارف و منابع دقیق مشخص می‌شوند.

شهردار رودهن با تاکید بر اینکه در شهرداری هیچ دستگاه و اداره‌ای مجاز به دریافت پول نقد از شهروند نیست، بیان کرد: کارت خوان‌ها متصل به سیستم هستند و همه پرداختی‌ها با دستگاه کارت خوان صورت می‌گیرند، مکمل آن هم نرم افزار خزانه داری است که شناسه قبض‌ها را تعریف می‌کند و درآمدهای حوزه‌های مختلف باهم مختلط نمی‌شوند و قابلیت گزارش گیری دارند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا