نشست کارگروه طرح انسداد مبادی بی‌سوادی در دماوند

نشست کارگروه طرح انسداد مبادی بی‌سوادی با حضور مسئولان، اعضای شورای اسلامی روستاها، مدیران مدارس و معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پروش شهرستان‌های استان تهران در سالن قدسیه شهر دماوند برگزار شد.

IMG_6889

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، رئیس اداره آموزش و پرورش دماوند در جلسه کارگروه طرح انسداد بی سوادی با اشاره برنامه‌ریزی‌های کمیته سازماندهی پروژه مهر در آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: اگر چه آموزش و پرورش متولی نظام تعلیم و تربیت، برای انسداد مبادی بی سوادی است اما؛ این نهاد برای اجرای مطلوب این طرح نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان و شورای اسلامی روستاها و شهر می‌باشد.

محمدرضا مشهدی عباسی با بیان اینکه با همکاری دستگاه‌های عضو می‌توان زمینه جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل را فراهم کرد، افزود: طرح انسداد مبادی بی‌سوادی در راستای این است که بتوانیم دانش آموزانی که تا کنون در روستاها و مناطق مختلف شهر دماوند از تحصیل محروم و ثبت نکردند را جهت با سوادی این افراد شناسایی و جذب نماییم.

وی بیان کرد: در راستای طرح انسداد مبادی بی‌سوادی در تلاشیم برای دانش آموزان سنین 6 الی 10 ساله در سال گذشته و امسال اقدام به برگزاری جلسات با مسئولین ادارات مربوطه شهرستان دماوند کرده‌ایم.

رئیس اداره آموزش و پرورش دماوند گفت: همچنین امروز نشست کارگروهی را قبل از شروع سال تحصیلی جدید که در پیش داریم با اعضای شورای اسلامی شهر و روستا در جهت کاهش بی سوادی در روستاهایی که مدرسه در آن  وجود ندارد یا به علت کاهش سکنه، مدارس تعطیل شده‌اند را پیگیر و این افراد را در جهت ادامه تحصیل شناسایی کنیم.

مشهدی عباسی تصریح کرد: ضمن اینکه در این راستای همین طرح هماهنگی‌هایی با کارشناس نهضت سواد آموزی اداره آموزش و پرورش دماوند که بی‌سوادها را تحت پوشش قرار می‌دهند، جهت اعزام مربی  به مناطق و روستاهایی که فاقد مدرسه هستند صورت می‌گیرد.

IMG_6882

وی با تاکید بر اینکه در مناطق و روستاها نباید در سنین 6 تا 10 ساله افرادی از تحصیل و یادگیری مهارت‌های زندگی محروم باشد، افزود: از مدیران مدارس ابتدایی که در این نشست حضور دارند، تقاضا می‌شود به وسیله کمیته فرهنگی که در روستاها و مناطق فعال می‌باشند، شرایطی را برای دانش آموزان محروم از تحصیل فراهم سازند.

رئیس اداره آموزش و پرورش دماوند عنوان کرد: در بازدید از بعضی از روستاهایی که داشتیم، تعداد اندکی انگشت شماری افراد محروم از تحصیل وجود دارند که با هزینه  حد نساب که از دولت و وزارت آموزش و پرورش نفری 800 هزار تومان برای اجرای طرح برون سپاری در نظر گرفته شد.

مشهدی عباسی با اشاره به اینکه در سال گذشته در مدارس روستاهای اوچونک، تمیسیان، و مدرسه شهید مسلم ویرانه همراه با تعداد کم دانش آموزان بود، اقدام به اجرای طرح برون سپاری کردیم، گفت: هم اکنون مدارس روستاهای لومان، کهنک و هویر زیر حد نساب دانش آموز بودند که اقدام به ساماندهی آن‌ها کردیم تا از  تحصیل و مهارت‌های زندگی محروم نباشند.

*شناسایی ۲۶۰ نفر بی‌سواد در سطح دماوند/ همکاری ۱۵ لیسانس و فوق لیسانس با نهضت سواد آموزی دماوند

کارشناس سواد آموزی اداره آموزش و پرورش دماوند از شناسایی ۲۶۰ نفر بی‌سواد در سطح دماوند و همکاری ۱۵ لیسانس و فوق لیسانس با این نهضت سواد آموزی خبر داد.

fazlieh faezi

فضلیه واعظی اظهار کرد: افرادی که لازم التالیف و بین شش تا ۱۰ سال هستند، اگر در زمانی که از آموزش رسمی به دلایلی از تحصیل باز مانند و جذب سیستم آموزشی نشوند، به سمت نهضت سواد آموزی سوق پیدا کرده و باید با بزرگسالان و کتاب‌هایی که نهضت در اختیار ما قرار می‌دهد به آن‌ها آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه در سال ۸۷ تعداد ثبت نام کنندگان ۳۷ نفر در رده سنی ۱۰ تا ۲۰ سال بوده‌اند، افزود: این افراد به دلایلی نتوانستند در آموزش و پرورش تحصیل کنند و جذب نهضت شدند و از طریق سیستم نهضت سوادآموزی تحصیل کرده و مدرک گرفتند و از سال ۸۸ تا سال ۹۳ تعداد ۷۳ نفر بین ۱۰ تا ۲۰ سال در نهضت داشتیم و چون مخاطبان نهضت تا سن ۵۰ سال هستند، افراد ۱۰ تا ۲۰ سال و ۲۰ تا ۳۰ سال و به همین ترتیب افراد را تقسیم بندی می‌کنیم.

کارشناس سواد آموزی اداره آموزش و پرورش دماوند گفت: در سال ۹۳ فقط یک نفر در رده سنی ۱۰ تا ۲۰ سال داشتیم که این آمار نشان‌دهنده نتیجه بخش بودن فعالیت‌های انجام شده است.

واعظی فرق بین افراد بی‌سواد و کم‌سواد را چنین بیان کرد: فرد بی سواد به فردی گفته می‌شود که مدرک تحصیلی نداشته، خواندن، نوشتن، توانایی حساب و روخوانی قرآن کریم را هم نمی‌داند. فرد کم سواد به کسی گفته می‌شود که مدرک چهارم ابتدایی و یا سواد آموزی نهضت را دارد.

وی ادامه داد: اگر فردی مدرک ابتدایی را داشته باشد، می‌تواند ثبت نام کند ولی اگر مدرک داشته باشد ولی بی‌سواد باشد، نمی‌تواند وارد نهضت شود و دوره نهضت سوادآموزی معادل مدرک سوم ابتدایی و دوره انتقال معادل مدرک چهارم تا ششم ابتدایی را شامل می‌شود.

کارشناس سواد آموزی اداره آموزش و پرورش دماوند گفت: خواهش من از مسئولان و مدیران مدارس این است که اطلاع رسانی کنند که افرادی که بی‌سواد و یا کم‌سواد هستند، به نهضت سواد آموزی ثبت نام کنند که ان‌شاءالله آمار بی‌سوادی و کم‌سوادی در شهرستان دماوند به کمترین عدد برسد.

واعظی عنوان کرد: ۱۰۰ نفر از کسانی که دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس هستند برای کار در نهضت مراجعه کرده که به دلیل شرایط سختی که دارد، ۱۵ نفر با ما همکاری می‌کنند که اگر برخورد مدیران با این‌ها مناسب باشد، با علاقه بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند.

وی در خصوص تعداد بی‌سواد در سطح شهرستان خاطرنشان کرد: تعداد افراد بی‌سوادی که در سطح شهرستان به نهضت ابلاغ شده به عدد ۲۶۰ نفر می‌رسد که این رقم در حال افزایش است.

کارشناس سواد آموزی اداره آموزش و پرورش دماوند در خصوص لیست اولیای بی‌سوادی تصریح کرد: از سال ۹۲ ارسال این لیست به مدارس شروع شده و با کمک مدیران از ۳۱۳ نفر آمار بی‌سوادان، ۷۹ نفر بی‌سواد شناسایی شدند.

واعظی تاکید کرد: امیدواریم با کمک مدیران مدارس یک طرحی را به انجام برسانیم که هر مدرسه، سه سواد آموز از اولیای دانش‌آموزان را داشته باشد و بتوانیم حجم زیادی را تحت پوشش ببریم.

وی افزود: یک طرح پیشنهادی دیگر هم برای نهضت ارسال شده که طرح باسوادی کودکان ۱۰ تا ۲۰ ساله‌ای که کودکان بد سرپرست، بی‌سرپرست و افراد معلول است، که با پیگیری‌های انجام شده، دماوند دارای ۱۰ کودک بین ۱۰ تا ۲۰ ساله است که به دلیل معلولیت و یا دیرآموزی نتوانستند به مدرسه بروند.

کارشناس سواد آموزی اداره آموزش و پرورش دماوند گفت: طرح آمادگی که برای مدارس فرستادیم و با زحمت مدیران پالایشی انجام شد و در مرحله اول ۱۱۳ نفر تعداد کل بی‌سوادهای اعلام شده بودند، که از بین این تعداد ۷۰ نفر بی‌سواد، ۱۰ نفر کم‌سواد،۱۰ نفر آموزش ناپذیر، دوری از مدرسه سه نفر و به نه نفر هم عدم دسترسی داشتیم.

واعظی ادامه داد: در سال ۹۳ در مرحله اول تعداد جذب شده ۴۲ نفر بوده‌اند. در مرحله دوم ۱۹۸ نفر اعلام شد که ۲۳ نفر باسواد شده، ۸۱ بی‌سواد داشته و نهضت ۵۰ نفر را جذب کرده که از این آمار ۲۳ نفر باسواد شدند و ۹۲ نفر از کل این این افراد جذب شدند.

وی در خصوص پرداخت حق‌الزحمه مدرسان نهضت بیان کرد: مبلغی که برای آموزش‌دهنده‌ها در نظر گرفته شده، مبلغ قابل توجهی است.

کارشناس سواد آموزی اداره آموزش و پرورش دماوند گفت: در دوره سوادآموزی به شرط قبولی مبلغ ۷۰۰ هزار تومان و برای دوره انتقال ۷۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

واعظی تصریح کرد: دوره تحکیم هم برای کسانی که مدرک چهارم را دارا هستند و علاقه‌ای به ادامه ندارند، گروه‌هایی در نظر گرفته شده که تعداد این کلاس‌ها ۱۰ نفره است و به ازای هر نفر مبلغ ۹۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

*جذب ۹۸ درصد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در شهرستان‌های استان تهران/ دماوند در طرح انسداد مبادی بی‌سوادی وضعیت خوبی دارد

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران از جذب ۹۸ درصد دانش آموزان بازمانده از تحصیل خبر داد و گفت: در طرح انسداد مبادی بی‌سوادی شهرستان دماوند در وضعیت بسیار خوبی فعالیت می‌کند.

IMG_6887محمد احسانی در نشست کارگروه طرح انسداد مبادی بی‌سوادی در دماوند، اظهار کرد: یکی از مهمترین سیاست وزیر آموزش و پرورش در حوزه ابتدایی، اجرای طرح انسداد مبادی بی‌سوادی است.

وی هدف اصلی این طرح را جذب حداکثری دانش آموزان بازمانده از تحصیل این دوره تحصیلی عنوان کرد و گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد کارگروه انسداد مبادی بی‌سوادی در سطح استان و مناطق، میزان دانش آموزان جذب شده در استان تهران ۹۸ درصد اعلام شد و شهرستان دماوند در وضعیت بسیار خوبی در این حوزه فعالیت می‌کند.

وی اجرای طرح انسداد مبادی بی‌سوادی را نیازمند اراده قوی و همکاری همه دستگاه‌ها دانست و بیان کرد: تمامی دستگاه‌هایذیربط اعم از بهزیستی، کمیته امداد و دیگر نهادها و شوراهای اسلامی شهر و روستا باید در معرفی و شناسایی کودکان کار و بد سرپرست که به دلیل شرایط مختلف خانواده و یا محیط، ترک تحصیل کرده‌اند، همت کرده و آنها را وارد فضای آموزشی نمایند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اهمیت  بسیار طرح انسداد مبادی بی‌سوادی گفت: اگر یک دانش آموز از تحصیل باز بماند و وارد فضاهای انحرافی شود، دچار آسیب و بزهکاری می‌شود و  آبروی آن شهرستان می‌برد و اثر منفی آن، سال‌ها در منطقه ماندگار می‌ماند.

احسانی ادامه داد: در همین راستای این طرح، اگر دانش آموزان بازمانده از تحصیل را جذب کردیم و مورد آموزش‌های تحصیلی ومهارت‌های زندگی قرار دادیم از وارد شدن آسیب‌های اجتماعی به این افراد جلوگیری کرده‌ایم.

وی با اشاره وی با اشاره به آثار منفی بی تفاوتی تصریح کرد: با این بی تفاوتی در ورود این افراد به فضاهای انحرافی، آسیب های اجتماعی زیادی را به منطقه وارد می‌کنیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: دانش آموزانی که در مقطع دبیرستان به دلیل مسائل مالی و مشکلات خانوادگی در جامعه مشغول به کار هستند، آسیب‌های اجتماعی زیادی را محتمل شده اند و جذب  اینگونه افراد برای ادامه تحصیل بسیار سخت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا