متهم انفجار دفتر نخست‌وزیری در دانشگاه ارشاد دماوند چه می‌کند؟

خسرو تهرانی در راستای انفجار دفتر نخست وزیری دستگیر و به مدت ۳ ماه هم به زندان افتاد که با پیگیری شدید دوستانش در مجلس و دولت، با مسکوت ماندن پرونده آزاد گردید هم اینک معاون آموزشی و پژوهشی مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی ارشاد دماوند است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، در روز ۸ شهریور ۱۳۶۰ محمدعلی رجایی رییس جمهوری و محمدجواد باهنر نخست وزیر وقت به همراه گروهی از اعضای هیات دولت در انفجار دفتر نخست وزیری به شهادت رسیدند.

در بررسی ابعاد ناگفته، ابهام آلود و قابل پیگیری پرونده انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت شهیدان رجایی و باهنر درباره چگونگی نفوذ مسعود کشمیری مجرم ردیف اول این پرونده به اطلاعات نخست وزیری به نام برخی چهره ها بر می خوریم که در این زمینه نقش داشته اند؛ در ادامه به معرفی مختصر خسرو قنبری تهرانی عضو سازمان مجاهدین خلق متهم انفجار دفتر نخست وزیری می پردازیم.

وی که بیشتر با نام خسرو تهرانی شناخته شده است، در سال ۱۳۳۳ در تهران متولد شد. از اوایل دهه ۵۰ به واسطه ارتباط درون مدرسه با برخی چهره‌های سازمان منافقین، جذب سازمان مجاهدین خلق شد. او که از مرتبطین تشکیلاتی محسن خاموشی بوده است، پس از ترور تشکیلاتی شهید مجید شریف واقفی توسط محسن خاموشی و دستگیری و عدم مقاومت خاموشی لو رفته و به جرم ارتباط تشکیلاتی با سازمان از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷ به زندان افتاد و موفق به ادامه تحصیل خود در رشته کشاورزی در کرج نمی شود.

نقل است در زندان در ابتدا به طیف میثمی گرایش داشته و پس از آن با برخی مؤسسین سازمان مجاهدین انقلاب همچون بهزاد نبوی و مصطفی قنادها صمیمیت می‌یابد. از دوستان نزدیک و همفکر وی در دوران حضور در سازمان مجاهدین خلق، حسین ابریشمچی بوده است. خسرو تهرانی یک بار با حسین ابریشمچی جهت تربیت و آموزش تشکیلاتی سوار بر یک موتوسیکلت به زاهدان رفته و بر می‌گردد.

او از همراهی حسین ابریشمچی در زندان با حلقه میثمی می‌گوید و از موفقیت محمدرضا سعادتی در تلاش فشرده و سخت و کُشنده که او نیز از نزدیک شاهد آن بوده است، برای جذب برخی از اعضای حلقه آنها همچون حسین که منجر به حاکم شدن حلقه گرد مسعود رجوی می‌گردد. (حسین برادر کوچکتر مهدی ابریشمچی است که بعدها دارای سمت‌های بالا در سازمان گشت و جنایت‌هایی همچون «عملیات مهندسی» را مرتکب شد. او هم اکنون ساکن پادگان اشرف است).

با پیروزی انقلاب خسرو تهرانی به عنوان یکی از اعضای کمیته انقلاب مرکز شروع به فعالیت نمود، سپس بازپرس و پس از آن مسئول اطلاعات آن کمیته گشت. سپس در دوره شهید رجایی و زمانی که بهزاد نبوی بسط ید کامل داشت،‌ به عنوان مسئول دفتر اطلاعات و تحقیقات دفتر نخست وزیری منصوب شد و در نهایت دبیر شورای امنیت گشت که کشمیری از سوی او دعوت کننده جلسات بود و شأن قائم مقامی وی را داشت.

یکی از مسئولیت‌های اطلاعات دفتر نخست وزیری مسئولیت سایت‌های شنود امریکایی‌ها در بهشهر و کبکان بوده است. پیش از انقلاب این پایگاه‌های پیشرفته وسری در اختیار مطلق امریکایی‌ها بوده و از ۱۱۹ نفر پرسنل ایرانی مشغول در آن فقط سپهبد برنجیان، رئیس سابق ضد اطلاعات نیروی هوایی، اجازه ورود به آنها را داشته است.

در جلسه شورای امنیت که به شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر منتهی شد، خسرو تهرانی یکی از کسانی بود که با مختصر جراحتی،‌ به هوش از صحنه خارج گردید. اتهاماتی که متوجه وی است شامل چگونگی نفوذ عوامل انفجار به داخل دفتر نخست وزیری و چگونگی فرصت دادن به آنها با عنوان نمودن کشمیری به عنوان شهید و صدور اطلاعیه‌های بعدی است، در حالی که وی از زنده بودن کشمیری به دلیل مشاهده خروج وی از جلسه مطلع بوده است. همچنین وی و همکارانش متهم به مکتوم نگه داشتن برخی اطلاعات حیاتی در راستای دستگیری کشمیری تا لحظه خروج وی از کشور هستند. خسرو تهرانی در همین راستا دستگیر و به مدت ۳ ماه هم به زندان افتاد که با پیگیری شدید دوستانش در مجلس و دولت، با مسکوت ماندن پرونده آزاد گردید.

در پیچیده و اطلاعاتی بودن تهرانی این بس که فردی همچون فلاحیان در مصاحبه با روزنامه جام جم در خصوص او از تعبیر «اطلاعاتی تو دار» استفاده می‌کند. تهرانی که به واسطه فعالیت اولیه‌اش در کمیته مرکز توانسته بود وجهه مثبتی از خویش در ذهن آیت‌الله مهدوی کنی و برادرش باقری کنی ایجاد نماید، در سال تحصیلی ۶۴-۶۳ پس از ادغام دفتر اطلاعات نخست وزیری در وزارت اطلاعات به دانشگاه امام صادق رفت و مشغول تحصیل شد و در سال۷۲ توانست دوره کارشناسی ارشد پیوسته خود را از دانشگاه امام صادق در رشته علوم سیاسی و معارف اسلامی، با تز پایان نامه «ساخت روانی و جامعه شناسانه سازمان مجاهدین خلق ایران با نگاه به مباحث تکنیکی» به پایان برساند.

اسناد متهمین دفتر نخست‌وزیری +عکس
اظهارت خسرو قنبری درباره تفتیش منزل مسعود کشمیری در منطقه شهرآرا تهران

وی سابقه تدریس در دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده فنون و علوم سیاسی و حضور به عنوان پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارد و هم اینک معاون آموزشی و پژوهشی مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی ارشاد دماوند است.

به گزارش تارود، چندی پیش موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات در مصاحبه‌ای با ایسکانیوز گفته بود که یک موسسه آموزش عالی ارشاد در شهر دماوند داریم که بخشی از زمان ما در هفته این چنین سپری می شود.

*اخبار مرتبط:

وزیر کشور دولت اصلاحات این روز‌ها در دماوند چه می‌کند؟

جزئیات انفجار دفتر نخست وزیری

اصرار چه کسی منجر به توقف پرونده ۸ شهریور شد/ روایت هاشمی از شیطنت «شایعه پردازان و تفرقه اندازها» در انفجار دفتر نخست وزیری

بررسی پرونده مسعود کشمیری متهم انفجار دفتر نخست وزیری/ از عضویت در سازمان منافقین تا نفوذ در سپاه و دفتر نخست وزیری

بررسی پرونده محمد کاظم پیرو رضوی متهم انفجار دفتر نخست وزیری/در کودتای نوژه دو منافق نفوذی وجود داشتند

بررسی پرونده محسن سازگارا متهم انفجار دفتر نخست وزیری/سازگارا مدیر مرکز تحقیقات ایران معاصر در واشنگتن تحت نظر CIA است

بررسی پرونده جواد قدیری متهم انفجار دفتر نخست وزیری/قدیری عامل اصلی بمب گذاری در مقابل مقام معظم رهبری نیز بود

-بررسی پرونده علی اکبر تهرانی متهم انفجار دفتر نخست وزیری/ تهرانی عامل اصلی نفوذ کشمیری به دفتر نخست وزیری

بررسی پرونده خسرو تهرانی متهم انفجار دفتر نخست وزیری/ «اطلاعاتی تو دار» که پس از سه ماه حبس با لابی‎های فراوان آزاد شد

بررسی پرونده تقی محمدی متهم انفجار دفتر نخست وزیری/ شباهت وابسته مطبوعاتی سفارت امریکا با احمدی نژاد

بررسی پرونده حبیب الله داداشی متهم انفجار دفتر نخست وزیری/ از دستبرد به پرونده های سری تا مقابله با آیت الله کاشانی

منبع: تهران نیوز

انتهای پیام/

2 دیدگاه

    1. در متن نوشته شده استخسرو تهرانی در همین راستا دستگیر و به مدت ۳ ماه هم به زندان افتاد که با پیگیری شدید دوستانش در مجلس و دولت، با مسکوت ماندن پرونده آزاد گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا