جشن میلاد امام رضا در جوار حرم فرزند بلافصل امام صادق

آئینه ورزان

جشن میلاد امام رضا (ع) در جوار حرم امامزاده عبدالله آئینه‌ورزان دماوند، فرزند بلافصل امام صادق (ع) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، امام جماعت مسجد روستای آئینه ورزان گفت: تنش‌زدایی از جامعه، مشروعیت بخشیدن به حکومت و بدنام کردن امام رضا (ع) را می‌توان انگیزه مأمون از انتصاب امام رضا (ع) به ولیعهدی خویش را نام برد.
حجت الاسلام‌والمسلمین محمدحسن سلطانی، در مراسم جشن میلاد امام رضا (ع) در امامزاده عبدالله آئبنه‌ورزان در رابطه با علت پذیرفتن ولیعهدی مأمون توسط امام رضا (ع) اظهار کرد: در تاریخ آمده است مأمون پنج سال با برادرش امین جنگید تا زمام امور را به‌دست گیرد. بعدازاین اتفاق، خلافت عباسیان ازهم‌پاشیده شد و به دو گروه که یک عده خواهان حکومت مأمون وعده‌ای هم ضد حکومت مأمون بودند، تقسیم شدند. امام رضا (ع) یک سال بعد از حکومت مأمون، از طرف امام هفتم به امامت منصوب شدند و یک فضای سیاسی بازی برای ایشان فراهم شد و چون ارتباط مستقیم با وزرا داشتند، توانستند با آزادی کامل نسبت به پدرشان که 14 سال در زندان بودند، فعالیت کنند.
وی افزود: مأمون برای زودتر به خلافت رسیدن، با برادرش امین جنگید و او را به قتل رساند. او در دوران خلافت خود گاهی از روش پیشینیان خود برای تحکیم حکومتش استفاده می‌کرد که می‌توان مقدس نشان دادن حکومت خود را ازجمله این کارها دانست. تلاش و کوشش زیاد او باعث شد به هر نحوی که بود حکومت را در دست گیرد که بعد از به خلافت رسیدن مأمون علوی‌ها قیام کردند. علوی‌ها شیعیان حقیقی امام علی (ع) بودند و از جمله کسانی که قیام کردند را می‌توان به عباس بن محمد بن عیسی جعفری در بصره، حسین بن حسن افتص در مکه، ابراهیم بن موسی بن جعفر در یمن، اسماعیل بن موسی بن جعفر در فارس، زید بن موسی بن جعفر در اهواز، محمد بن سلیمان بن داوود بن حسن بن حسن در مدائن اشاره کرد.
امام جماعت روستای آئینه ورزان توضیح داد: یا این تحولات قیام فراگیر شد و مأمون از ترس اینکه با کنار گذاشتن علویان از حکومت، خلافت خود را از دست بدهد، از امام رضا (ع) خواست که خلافت را به‌دست بگیرد. امام رضا (ع) پیشنهاد مأمون را نپذیرفت، اما مأمون به مأمورش دستور داده بود که اگر امام رضا (ع) پیشنهاد او را قبول نکرد، سر امام را از تنش جدا کرده و برای او ببرد. امام رضا تصمیم گرفتند که به مرو بروند، اما وقتی به مرو رسیدند مأمون به امام پیشنهاد پذیرش کل خلافت را داد که امام بازهم قبول نکردند.
سلطانی گفت: دو ماه مناظره بین مأمون و امام رضا (ع) وجود داشت و مأمون اصرار بر این داشت که امام خلافت را بپذیرند و ایشان هم قبول نمی‌کردند. مأمون که چاره‌ای نداشت، پیشنهاد ولیعهدی را به امام رضا (ع) داد، امام هم برخلاف میلشان با گذاشتن چند شرط مجبور به قبول کردن ولیعهدی مأمون شدند.

گزارش از: فاطمه قربانی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا