سایه سنگین نابودی بر سر باغ های تهران

اگربه نقشه های هوایی چند سال گذشته از تهران نگاه کنیم، می بینیم فضای سبز و میزان درختان موجود در شهر چند برابر امروز بوده که متاسفانه در سایه بی تدبیری ها و نبود نظارت ها اکنون بسیاری از آنها از بین رفته و درختان یا به عمد خشک شده و یا قطع شده اند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، موید حسینی صدر با بیان این مطلب افزود: تهران در روزگار نه چندان دور دارای باغ ها و اراضی وسیعی بود که با بالا رفتن قیمت زمین و گران شدن ملک، بسیاری از صاحبان این گونه اراضی اقدام به از بین بردن درختان کردند.

وی تصریح کرد: در چند دهه گذشته بسیاری از باغ های شمال شهر نابوده شده و ساختمان های بلند مرتبه و برج های جای آنها را گرفته اند.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب سال گذشته بر صیانت از منابع طبیعی و مبارزه بر جنگل خواری تاکیدات فراوانی کردند اما نباید فراموش کرد که حفظ باغ های موجود در فضاهای شهری نیز به مثابه این مهم بوده و باید به طور کامل اجرایی شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: اگربه نقشه های هوایی چند سال گذشته از تهران نگاه کنیم، می بینیم فضای سبز و میزان درختان موجود در شهر چند برابر امروز بوده که متاسفانه در سایه بی تدبیری ها و نبود نظارت ها اکنون بسیاری از آنها از بین رفته و درختان یا به عمد خشک شده و یا قطع شده اند.

http://www.afkarnews.ir/images/docs/files/000439/nf00439056-2.jpg

وی بیان کرد: این در حالی است که برای مقابله با چنین وضعیتی چند سالی است که قانون شناسنامه ‌دار کردن درختان و همچنین باغ ها تصویب شده اما متاسفانه مسوولان به دنبال اجرای کامل آن نرفته اند.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس عنوان کرد: در روزگار نه چندان دور تهران دارای باغ های بزرگ و زیبایی بوده که متاسفانه به دلیل گران شدن ملک در این شهر برخی از مالکان ترجیح داده اند این فضا را تبدیل به مجتمع های مسکونی، تجاری و… کرده و با این کار ریه های شهر را از بین ببرند.

http://www.afkarnews.ir/images/docs/files/000439/nf00439056-1.jpg

وی اظهار داشت: اکنون شاهد افزایش از بین رفتن درختان و باغ های با اصالت تهران هستیم که ضرورت دارد تا مجلس قوانین مبارزه با تصرفات غیرقانونی، تغییر کاربری زمین و جنگل خواری و… به طور جدی تر در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: نهادهای مربوط نیز با جریمه کردن متخلفان به ازای قطع هر درخت در اصل راه را برای تخلف های آتی باز گذاشته اند در حالی که انتظار می رود شهرداری و دولت با متخلفان این بخش برخوردهای بسیار جدی تری داشته و مانع ادامه کار آنها شوند.
حسینی صدر تاکید کرد: کمبود قانون در این زمینه وجود ندارد بلکه مسوولان باید هرچه سریعتر زمینه های صیانت از فضای سبز شهری و باغ های پایتخت را فراهم سازند.

http://www.afkarnews.ir/images/docs/files/000439/nf00439056-3.jpg

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: همچنین دولت باید با تهیه نقشه هوایی به روز از فضاهای سبز، درختان و باغ ها محافظت کرده و با متخلفان برخورد جدی و مناسب انجام دهد و مانع بروز هر گونه سوء استفاده شود.

وی خواستار شد: شهرداری و سایر نهادهای مسوول اگر واقعا به دنبال حفاظت از درختان، باغ ها و… هستند باید قانون شناسنامه دار کردن درختان و باغ ها را به طور کامل و با جدیت اجرایی کنند.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: چندی است کمپین «حفاظت از باغ های تهران» از سوی دوست داران محیط زیست تشکیل شده که این اقدام می تواند مانع تخریب باغ های پایتخت شود.

وی تصریح کرد: مردم و شهروندان با تشکیل این کمپین نشان دادند که مخالف تخریب و نابودی محیط زیست شهری هستند بنابراین اقدامات آنها باید مورد توجه و حمایت دولت و شهرداری قرار گیرد.

حسینی صدر اظهار داشت: با وجود تخریب تعداد فراوانی از باغ های تهران، دولت و همچنین دستگاه ها و سازمان های مسوول اقدامات مناسب برای مقابله با این کار انجام نداده اند و این مساله سبب شده تا متخلفان برای خود حاشیه امن احساس کنند.

وی در پایان تاکید کرد: وزارت مسکن وشهرسازی، شهرداری ها و سازمان منابع طبیعی به عنوان متولیان مستقیمم این مساله و همچنین نمایندگان مجلس می توانند با حمایت از کمپین «حفاظت از باغ های تهران» در کنار شهروندان باغ ها و درختان تهران را نجات داده و مانع ادامه فعالیت متخلفان شوند.

منبع: افکار خبر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا