پذیرفته شدگان کنکور اجازه ندهند دیگران برای آنها انتخاب رشته کنند

image321171مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشوردر توصیه به داوطلبین با بیان اینکه اجازه ندهید کسی در انتخاب رشته برایتان تصمیم بگیرد، چرا که متخصص ترین فرد برای انتخاب رشته خود شخص داوطلب است، اعلام کرد: این دفترچه ممکن است به ظاهر حجیم باشد و مطالعه همه ی آن برای داوطلبان سخت به نظر برسد اما باید بگویم مطالب اساسی که لازم است حتما مطالعه شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور در گفت و گو با  آناج در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد قبول شدگان کنکور سال 94 اظهار کرد: در آزمون سراسری سال 1394 تعداد 878 هزار و 70 دانش آموز ثبتنام کردند که از این تعداد 697 هزار نفر در جلسه آزمون حضور داشتند، یعنی حدود 90.67 درصد داوطلبان در جلسه آزمون حاضر بودند و 9.33 صدم غایب بودند.

پذیرفته شدگان کنکور اجازه ندهند دیگران برای آنها انتخاب رشته کنند

وی افزود: افرادی که در آزمون شرکت کردند با توجه به ظرفیت پذیرش مجاز به انتخاب رشته شدند، تعداد مجازین با ظرفیت تقریبا برابر است و داوطلبان شانس قبولی بالایی در انتخاب رشته دارند.

وی در خصوص انتخاب رشته داوطلبین گفت: اکنون فرآیند انتخاب رشته آغاز شده است و آن را در دفترچه های انتخاب رشته بر روی سایت سازمان قرار داده ایم در روزنامه فروشی ها نیز قابل تهیه است و تنها سند گزینش دانشجو این دفترچه می باشد.

 مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور در توصیه به داوطلبین با بیان اینکه اجازه ندهید کسی در انتخاب رشته برایتان تصمیم بگیرد، چرا که متخصص ترین فرد برای انتخاب رشته خود شخص داوطلب است، اعلام کرد: این دفترچه ممکن است به ظاهر حجیم باشد و مطالعه همه ی آن برای داوطلبان سخت به نظر برسد اما باید بگویم مطالب اساسی که لازم است حتما مطالعه شود بیشتر از 15 صفحه نیست.دو روش متمرکز و نیمه متمرکز برای پذیرش داریم و در برخی از رشته های تحصیلی دانشجو را بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می کنیم که این مورد و دیگر مفاد در دفترچه قسد شده است، دفترچه انتخاب رشته الزام آور است و داوطلب حتما باید آن را تهیه کند تا بتواند انتخاب رشته نماید اما در کنار آن ویژه نامه ای در رابطه با راهنمای انتخاب رشته نیز وجود دارد که علاقه مندان می توانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: نرم افزار انتخاب رشته مجازی نیز در سایت سازمان تعبیه شده است که داوطلب می تواند با استفاده از آن خود را با داوطلب مشابه در سال 93 مقایسه و وضعیت خود را ارزیابی کند و همه شرایطی که در کنکور 94 نسبت به 93 ایجاد شده است در این نرم افزار اعمال شده و همه شرایطی که در کنکور 94 نسبت به 93 ایجاد شده است در این نرم افزار اعمال شده و همه شرایطی که در کنکور 94 نسبت به 93 ایجاد شده است در این نرم افزار اعمال شده است.

توکلی بیان کرد: حداکثر 250 رشته به داوطلب توصیه می شود که اجباری نیست و به نظر من بهتر است داوطلب رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند تا در دوران تحصیل نیز موفق باشد، بهترین حالت این است که داوطلب هم به رشته و هم به محل تحصیل اهمیت بدهد زیرا خیلی از دانشجویان بخصوص داوطلبان دختر وقتی در شهر ها و استان های دیگر پذیرش می شوند، بعدا با مشکلاتی مواجه خواهند بود، داوطلبان می توانند در فرصت باقی مانده با انجام مطالعات کامل، انتخاب رشته ی خیلی خوبی را داشته باشند و بدانند که خودشان متخصص ترین هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سوابق تحصیلی و معدل دانش آموزان چند درصد در کنکور تاثیرگذار است، اظهار کرد: بر اساس مصوبه رشته هایی که پذیرش می کنیم در سال های مختلف پیش بینی شده است که گزینش چند درصد آنها بر اساس سوابق تحصیلی انجام می شود. ما در حال پیگیری کار هستیم برای فارغ التحصیلان 74 به بعد حداکثر تا 25 درصد تاثیر قطعی دارد که تا دو سال پیش به عنوان تاثیر مثبت عمل می کردیم؛ یعنی اگر موجب افزایش نمره داوطلب می شد، اعمال می کردیم وگرنه اعمال نمی کردیم. ولی از سال گذشته چه تاثیر مثبت داشته باشد چه منفی اعمال می شود. لذا بهتر است کسانی که سالهای پایین تر هستند خوب درس بخوانند تا موفق شوند چون سوابق تحصیلی حداکثر تا 25 درصد تاثیر دارد.

وی یادآور شد: اگر داوطلب در گروه های آموزشی همنام دوره دانشجویی شرکت بکند، این 25 درصد شامل حال او می شود وگرنه اگر بخواهد در گروه غیر همنامش شرکت کند این درصد کمتر از 25 درصد خواهد بود که اطلاعات لازم را در جداول مربوطه قید کرده ایم.

کنکور تا سال 97 ادامه دارد

 مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور تاکید کرد: کنکور تا سال 97 ادامه دارد تا به تدریج کد رشته محل ها را افزایش بدهیم. البته برخی رشته های پرجمعیت مثل پزشکی و داروسازی، روانشناسی، حقوق و غیره وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

واکنش به خبر خودکشی داوطلب کنکور 94

وی در واکنش به خبر خودکشی یکی از داوطلبین که  با قبول نشدن در کنکور اقدام به خودکشی کرده بود، گفت: ورود به دانشگاه بسیار عالی است و دنبال علم رفتن ارزش بسیار بالایی دارد اما برخی فکر می کنند اگر وارد دانشگاه شوند خوشبخت می شوند و تمام خوشبختی همین است که اگر قبول نشوند دیگر آخر راه است! به نظر من اصلا این طور نیست و کسانی هم هستند که حتی دیپلم هم ندارند اما خوشبخت و موفقند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا