دست دلالان حاشیه خلیج فارس در جیب خرماکاران سیستان و بلوچستان

همه ساله با آغاز فصل برداشت خرما در سیستان و بلوچستان دست های دلالان حاشیه خلیج فارس به سمت تولیدات و جیب های خرماکاران این استان دراز شده و حاصل دسترنج یکساله را یک شبه به دست می آورند و این مشکلی است که هر سال تکرار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، سیستان و بلوچستان با تولید سالانه افزون بر 200 هزار تن خرما آنهم از 70 رقم که بهترین و کیفی ترین خرمای دنیا نیز در میان آنها وجود دارد، یکی از قطب های مهم این بخش در کشور به شمار می رود و زندگی بخش وسیعی از اهالی این دیار  با کاشت خرما گره خورده و چرخ اقتصاد زندگی آن ها با کاشت و تولید آن می چرخد.

همه ساله بحث حضور دلالان در خرید محصولات خرما به یکی از معضلات اصلی سیستان و بلوچستان تبدیل و این موضوع در کنار نبود برنامه ریزی و امکانات برای عرضه مناسب محصولات موجب نارضایتی خرماکاران شده است.
اقتصاد و زندگی خرماکاران این منطقه بر اساس فروش به موقع و قیمت مناسب محصولات خرما می چرخد، در این راستا مهمترین چالش این بخش تفاوت قیمت محصولات در نخلستان و بازار است بطوری که حضور واسطه ها در بازار محصولات و مجبور شدن کشاورزان به اینکه محصولات خود را به دلالان بفروشند، موجب شده است خرماکاران بسیار متضرر شوند.

کشت 70 نوع خرما در سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان از مهمترین تولید کنندگان و صادر کننده زودرس ترین خرما در میان استانهای کشور محسوب می شود.
70 رقم خرما در سیستان و بلوچستان تولید می شود که مهمترین آنها ربی،مضافتی،زاهدی، دسکی، رنگنو، هلیله، کلگی، شکری و سنگ شکن است.

خرمای ربی یکی از مهمترین و بهترین ارقام خرمای سیستان و بلوچستان است که هم اینک بیش از یک چهارم تولید این محصول در استان یعنی حدود 59 هزار تن را به خود اختصاص داده است و این رقم جزو اقلام گوشتی و نیمه خشک طبقه بندی می شود که نیاز به سردخانه ندارد.
همچنین ارقام مضافتی سیستان و بلوچستان بیش از یک دوم سطح خرما یعنی حدود 131 هزار تن و سایر ارقام نیز یک چهارم یعنی حدود 28 هزار تن باقیمانده نخیلات استان را شامل می شود.
برند مشخص و بسته بندی مناسب یکی از مهمترین فاکتورها برای دستیابی به فروش مناسب هر محصول است که متاسفانه به دلیل نبود برند مشخص و کمبود شرکت های بسته بندی مناسب در سیستان و بلوچستان شاهد هستیم دسترنج کشاورزان استان یا توسط تجار سایر استان ها خریداری و با نام و نشان دیگر و یا توسط تجار کشورهای دیگر به صورت فله ای خریداری و بعد از بسته بندی با برند دلخواه با قیمت های بالا در سطح دنیا و کشور عرضه می شود.

دسترنج کشاورزان بلوچ در جیب دلالان خارجی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفت: این استان با وجود تولید بهترین خرما متاسفانه به علت نبود سرمایه گذاری مناسب و مشارکت کمرنگ بخش خصوصی جایگاه مناسب و بالایی در بازارها ندارد در حالی که استان هایی با رتبه پنجم و ششم تولید خرما، به سبب بسته بندی و فرآوری وضعیت مناسب تری در مقایسه با این استان دارند.
نادر میرشکار بیان کرد: در سیستان و بلوچستان هم اینک بیش از 45 واحد صنعتی در زمینه خرما در حال فعالیت هستند که از این تعداد 39 واحد سردخانه 100 تنی تا پنج هزار تنی با ظرفیت 51 هزار و 850 تن،13 واحد بسته بندی 400 تا هشت هزار تنی با مجموع ظرفیت 36 هزار و 750 تن و دو واحد فرآوری شیره و شکلات خرما با ظرفیت 10 هزار و 200 تن فعالیت دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود برند مشخص و بسته بندی محصول خرمای تولیدی، قسمت عمده خرمای استان به صورت فله به کشورهای حوزه خلیج فارس و بعضی از کشورهای همسایه منتقل و پس از بسته بندی به نام همان کشورها به اقصی نقاط دنیا صادر می شود که این امر ارزش افزوده ای را که بایستی نصیب باغداران و صنعتگران ایرانی کند به جیب بازرگانان خارجی سرازیر می کند.
وی گفت: بسته بندی محصول و داشتن برند مشخص در صنعت فروش و صادرات اهمیت زیادی دارد که متاسفانه به دلیل کمبود شرکت های بسته بندی مناسب در استان شاهد بسته بندی نامناسب این محصول در کارگاههای محلی هستیم.
وی مهمترین چالش های پیش روی خرمای سیستان و بلوچستان را ابلاغ نکردن تسهیلات طرح خرید توافقی خرما از سوی سازمان توسعه تجارت ایران در سالهای گذشته که باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده برای تولید کنندگان، خریداران و صادر کنندگان شده، نرخ بالای تسهیلات اعتباری بانک ها و مستهلک شدن وام در کمتر از یک سال، نداشتن بنیه مالی تولید کنندگان و وثیقه سنگین برای دریافت تسهیلات بانکی، شست و شوی نامناسب، ضدعفونی غیر اصولی و تعدیل نکردن رطوبت خرما ذکر کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: نداشتن بنیه قوی مالی خریداران و صادر کنندگان استان مبنی بر خرید توافقی قبل از عمل آوری محصول که سبب کاهش قدرت رقابت با دیگر تجار شده، بسته بندی های موجود که به صورت حلبی، کیسه، سبدی و کارتن انجام می شود، افزایش هزینه های تولید، پشتوانه محدود مالی باغداران، عدم بستر سازی مناسب برای ذخیره سازی و خرید که سبب می شود تولید کننده اجبارا محصول را در بازده زمانی خاص به فروش برساند و افزایش هزینه های حمل و نقل و ضایعات خرما به دلیل فقدان سردخانه و نبود مراکز بسته بندی در نزدیکی مزارع از دیگر چالش های خرمای سیستان و بلوچستان است.

وی تصریح کرد: از دیگر موانع و چالش ها کمبود فناوری و تجهیزات پیشرفته در سیستان و بلوچستان که این مهم تولید انواع بسته بندی را برای محصولات جانبی مانند شیره، سرکه، شهد، عسل، تمبر، الکل و شکلات خرما با مشکل روبه رو کرده، سنتی بودن تمامی مراحل تولید از گرده افشانی تا برداشت و وجود نداشتن قوانین بازدارنده از عرضه فله ای خرما به کشورها و استان های همجوار که باعث فروش خرما بر روی نخیلات شده و صادر کنندگان آن را به صورت فله به کشورها و استان های همجوار صادر و به همین دلیل ارزش افزوده حاصله به صادر کننده تعلق نمی گیرد.

گمرکات استان از ترخیص خرمای فاقد گواهی استاندارد جلوگیری کنند

میرشکار گفت: این سازمان برای رفع مشکلات موجود و جلوگیری از خرید فله خرما توسط تجار کشورهای خارجی و کسب سود و منافع و نیز به منظور کمک به فعالان این عرصه پیشنهاد می دهد گمرکات و بازارچه های مرزی استان از ترخیص خرمای خام فاقد گواهی استاندارد جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: ابلاغ زود هنگام تسهیلات از سوی بانک های عامل و پایین آوردن نرخ سود تسهیلات، اجرای برنامه حمایتی از فعالان بخش خرما و ارائه مشوق ها و حمایت های مورد نیاز نظیر اختصاص یارانه حمل و نقل و جوایز صادراتی به صادر کنندگان، تاسیس اتحادیه انجمن صادر کنندگان خرما با نظارت و کمک انجمن خرمای استان به منظور خرید خرمای کشاورزان و باغداران و حمایت از آنها برای جلوگیری از ضرر و زیان فعالان، احداث سردخانه های اختصاصی در کنار باغات بزرگ خرما در همه شهرستان های خرما خیز استان و برگزاری کلاس های آموزشی منظم برای افراد جدید الورود و تجار فعال خرما پیشنهاد می شود.

وی گفت: اعلام قیمت های جهانی خرما به تجار سالی دوبار، اعلام اطلاعات مورد نیاز تجار و صادر کنندگان به منظور افزایش صادرات توسط انجمن خرمای استان، ثبت اطلاعات مورد نیاز در وب سایت اتاق بازرگانی استان به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز صادر کنندگان و تجار ایران، اطلاع از آمار و وضعیت تولید و صادرات کشورهای خرما خیزجهان و تعیین استراتژی های قیمت و صادرات بر اساس آن و ایجاد ارتباط با نمایندگی بارزگانی کشورمان در کشورهای هدف صادرات به منظور کمک به بازاریابی محصولات استان می تواند در رفع مشکلات موثر باشد.

به زودی خرمای ایران با برند این کشور به جهان صادر می شود
مدیر کل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی نیز در میز خرمای سیستان و بلوچس

تان گفت: ثبت جهانی محصولات ایرانی با توجه به اهمیت و جایگاه محصولات مهم و استراتژیک ایران و ضرورت انحصار امتیاز صادرات این محصولات یکی از مهمترین برنامه های این نهاد است.
سید مهدی میر صالحی ادامه داد: خرما از جمله این محصولات است که وزارت صنعت، معدن و تجارت بر حسب وظیفه خود در حوزه تجارت تصمیم دارد این محصول را در کنار دیگر محصولات ثبت شده کشور در سطح جهانی به ثبت برساند.
وی تصریح کرد: از سال 90 ثبت جهانی کالاهای ایرانی مورد توجه جدی این نهاد قرار گرفت به طوری که فرش نخستین کالای ایرانی بود که به ثبت رسید و در همین راستا پرونده ثبت جهانی فرش سیستان نیز به زودی کامل و با برند مشخص به بازار جهانی عرضه خواهد شد.
وی گفت: از آنجایی که ایران دومین کشور صادرکننده خرما دنیا محسوب می شود لذا ضروری است این محصول مهم و استراتژیک با برند کشور به جهان عرضه شود.
مدیر کل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی ادامه داد: ثبت جهانی کالاهای ایرانی مزایای مختلفی از جمله حفظ شهرت و جایگاه محصولات داخلی و افزایش درآمد و بهره وری بیشتر برای کشاورزان کشور به دنبال دارد لذا می توان با ثبت جهانی خرما و برند سازی این محصول ضمن معرفی خرمای کشور به دنیا با نام واقعی سبب ارزآوری مناسبی برای فعالان این بخش شد.
میرصالحی از مسوولان سیستان و بلوچستان خواست با تشکیل گروه های کارشناسی ابتدا مقدمات این کار را در استان خود فراهم و بعد از تکمیل، آن را به دفتر حمایت از مالکیت صنعتی ارسال تا این نهاد مقدمات ثبت جهانی این محصول با ارزش و استراتژیک کشور را در دنیا فراهم کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا