وضعیت دردناک مردم یمن در محاصره اقتصادی غذایی

image3161292 تن از رهبران انقلابی یمن در نشست خبری آخرین تحولات یمن در تهران، با اشاره به آمادگی برای ورود به مرحله راهبردی در جنگ یمن گفتند که با اعلام بسیج عمومی و هدف‌گیری بنادر و مراکز اقتصادی عربستان، آل سعود را غافلگیر می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، سازمان بسیج رسانه امروز (چهارشنبه)، نشستی رسانه‌ای با موضوع آخرین تحولات یمن با حضور «صادق الشرفی» رئیس ائتلاف جوانان یمن و سخنگوی جبهه مردمی مواجهه با تجاوز نظامی عربستان و «شیخ علی المطری» فعال انقلابی یمن و مسئول موسسه رسول اکرم (ص) در یمن اصحاب رسانه‌های مختلف ایرانی برگزار کرد.

در ابتدای این نشست، «مسعود بصیری» رئیس سازمان بسیج رسانه با اشاره به هفته همبستگی با مردم مظلوم فلسطین در ایران گفت: در همسایگی ما مردم مسلمان و بی‌گناه یمن در حال کشته شدن به دست آل سعود هستند و تجاوزی که بیش از 120 روز از آن می‌گذرد، با سکوت جامعه بین‌الملل روبرو است و این مسئله نشان می‌دهد که این جنگ دقیقا با چراغ سبز و تایید آمریکا آغاز شده است.

وی گفت: عربستان پول مسلمین را صرف خرید سلاح‌های غربی می‌کند و مردمی را می‌کشد که مظلومند و هیچ گناهی ندارند.

بصیری افزود: ما امیدواریم که برگزاری نشست‌های رسانه‌ای این چنین، مانع نادیده گرفته شدن و پایمال شدن خون برادران و خواهران ما در یمن باشد.

تقدیر از جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از حقوق مستضعفان جهان به ویژه مردم یمن

میهمانان یمنی این نشست، ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از تمامی مستضعفان جهان به ویژه مردم یمن، از حضور خبرنگاران در این نشست نیز تقدیر کردند.

تشریح اوضاع میدانی در استانهای مختلف یمن

شیخ المطری گفت: متاسفانه تجاوز عربستان سعودی به یمن بحران انسانی جدی و اسف‌باری را در این کشور رقم زده است. تا به امروز بیش از 4 هزار شهروند یمنی کشته شده‌اند که یک سوم آنها کودک و یک سوم دیگر آنها زن هستند. تعداد مبارزانی که در دفاع از خاک و کشورشان در این جنگ به شهادت رسیده‌اند نیز قابل توجه است.

وی افزود: بمباران‌های مستمر مناطق مختلف یمن، موجب تعطیلی بسیاری از بیمارستانها در یمن شده است و بسیاری از بیمارستانها نیز کاملا نابود شده‌اند. انبارهای دارو نیز در حال خالی شدن هستند و به دلیل قطع شدن برقها، بسیاری از داروهای موجود که باید در یخچال نگهداری شوند، فاسد شده و دیگر قابل استفاده نیستند.از سوی دیگر ما با کمبود مواد غذایی روبرو هستیم زیرا محاصره دریایی، هوایی و زمینی یمن همچنان ادامه دارد و امکان دسترسی ما به گندم نیز فراهم نیست.در این جنگ انبارهای غلات و مخازت بزرگ آبی ما از بین رفته‌اند.

مسئول موسسه رسول اکرم (ص) افزود طی 120 روز تجاوز عربستان به یمن، دست‌کم 10 بازار در سراسر یمن هدف قرار گرفته‌اند که طی آن صد‌ها شهروند یمنی کشته و زخمی شده‌اند. 11 هزار خانه و ساختمان در یمن بمباران شده‌اند.

سلاح‌های ممنوعه مورد استفاده عربستان در تجاوز به یمن

این رهبر انقلابی یمن در ادامه به استفاده عربستان از سلاح‌های ممنوعه اشاره کرد و گفت: عربستان از سلاح‌های ممنوعه از جمله بمب‌های خوشه‌ای، فسفری و فراقی استفاده کرده است. بمب‌‌های فراقی برای نخستین‌بار در یمن آزمایش شده‌اند و قدرت تخریب بالا و صدای مهیبی دارند که به شدت رعب و وحشت ایجاد می‌کنند. عربستان و همپیمانان آن، 4 بمب فراقی در صعده و 3 بمب از این نوع را در صنعا استفاده کرده‌اند.

جنگ یمن، علامت‌ سوالهای زیادی را مقابل سازمان‌های بین‌المللی قرار داد

وی افزود که تداوم این جنگ، علامت سوالهای زیادی در مقابل سازمانهای بین المللی قرار داده است زیرا این سازمانها سکوت کرده‌اند و شورای امنیت سازمان ملل به این بمباران‌ها مشروعیت داده و با چراغ سبزی که به عربستان داد جنگ یمن آغاز شد.

المطری گفت: علامت سوال بزرگی در مقابل ارزشها و اصول غربی قرار دارد آنهایی که ادعا می‌کنند حامی حقوق بشر هستند چگونه حاضرند غم و رنج را بر مردم یمن تحمیل کنند؟ تحمیل این غم و درد به مردم یمن نشانه دروغ بودن تمدن اروپاست که به آن ادعا می کند.

وی گفت: قانون امروز جهان قانون جنگل است. مسئله یمن نشان داد که میزان هجمه توطئه‌های بزرگی در منطقه گریبانگیر مردم است، چه اندازه است. در این جنگ آل‌سعود فقط هدفش کشتار مردم است و هدف دیگری ندارد.

این رهبر انقلابی یمن اظهار کرد: ما از ملتهای آزاده و از دادگاه‌های بین‌المللی می‌خواهیم که سران آل سعود را محاکمه کنند و عاملان و مزدوران آنها در داخل یمن و کشورهای همسایه که در این جنگ کمک می‌کنند نیز مجازات کنند.

وی گفت: دلیل جنگ آل سعود با مردم یمن این بود که مردم یمن می‌خواستند مستقل باشند و از هیمنه آل سعود آزاد شوند به همین دلیل مورد حمله قرار گرفتند. عربستان می‌خواهد که مردم یمن همچنان از آنها تبعیت کند اما وقتی دید که مردم یمن این مسئله را نمی‌خواهند و برای همین علیه عوامل آل‌سعود در یمن خروج کرده‌اند، جنگ را آغاز کرد.

حضور مزدوران آل سعود با تابعیت‌های مختلف در «عدن»

ورود افراد با تابعیت‌های مختلف به عدن نیز بیانگر این مسئله است که ما با توطئه بزرگی مواجه هستیم و آنها می خواهند بر یمن سیطره یابند. این جنگ حقیقت آل سعود را برای جهانیان به نمایش گذاشت.

یمن همواره مورد طمع استعمارگران بوده است

صادق الشرفی نیز درباره اوضاع جاری در یمن گفت: یمن طی 50 سال گذشته شاهد تجاوز و جنگ دایمی محور‌های استکبار در منطقه و عاملین آنها و خاندانهایی است که دیکتاتوری می‌کنند اما لباس دین بر تن دارند. متاسفانه کشور ما طی این 50 سال همواره مورد مجازات و استعمار این کشورها در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته است و آل سعود در یمن، تمامی ثروت‌های مردم یمن را مکیده است.

وی افزود: از آنجا که یمن یک موقعیت استراتژیک در منطقه دارد، همواره مورد طمع استعمار قرار گرفته است و حکومت‌هایی که در یمن بر روی کار آمده‌اند، ادامه دهنده سیاست‌های صهیونیستی و غربی در منطقه بوده‌اند. امروز نیز که مردم یمن در مقابل این استعمار ایستاده‌اند، مورد انتقام قرار می‌گیرند.

دروغین بودن ادعای ریاض در حمایت از مشروعیت «هادی»

وی افزود: رسانه‌های وابسته به آل سعود ادعا می‌کنند که عربستان در حال دفاع از مشروعیت «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن است. این در حالی است که آل سعود اساسا خود در عربستان مشروعیت ندارد و در واقع خاندانی است که بر 2 حجاز و نجد سیطره یافته است. از سوی دیگر بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و قانون اساسی یمن، دوره حاکمیت هادی به سر رسیده است و دیگر وی قدرتی ندارد. این حق مردم یمن است که خود انتخاب کنند چه کسی بر آنها حکومت کند. از سوی دیگر، کشورهای متجاوز به عربستان مدعی می‌شوند که باید ملت یمن خود دولتشان را انتخاب کنند. لذا می‌توان گفت که ادعای عربستان مبنی بر حمایت و دفاع از مشروعیت هادی پوچ و دروغین است و اهداف پشت پرده دیگری در میان است.

امارات در عدن به دنبال چیست؟

الشرفی افزود: به راستی چرا اکنون امارات، در حمله به عدن، نقشی اساسی ایفا می‌کند؟

واقعیت این است که در عدن، یک بندر مهم استراتژیک جهان وجود دارد. امارات با رژیم سابق یمن توافق کرده بود که کنترل این بندر را به دست گیرد و به منظور جلوگیری از پیشرفت اقتصاد یمن، این بندر را تعطیل نگه دارد تا نگذارد این بندر نقش منطقه‌ای و جهانی خود را ایفا کند. این مسئله برای امارات حیاتی است زیرا می‌داند اگر عدن نقش راهبردی خود را به دست آورد، امارات به تبع آن دبی که یکی از مهمترین پایگاه‌های اقتصادی امارات است با خسارات زیادی مواجه می‌شود.

طمع عربستان در حضرموت

وی افزود: در حضرموت نیز طمع‌ورزی‌های آل سعود کاملا آشکار است. عربستان می‌خواهد از طریق دریای عرب وارد حضرموت شود و بر ثروتهای نفتی موجود در این استان، سیطره یابد. در واقع یکی از دلایل مهم حمله عربستان به یمن، طمع‌های این کشور به سرمایه‌های یمن است.

پیروزی‌های ملت یمن در مقابل عربستان

این رهبر انقلابی یمن گفت: اما با وجود کشتار شمار زیادی از مردم یمن در تجاوز عربستان، پیروزی‌های زیادی برای انقلابیون و ارتش یمن حاصل شده است که محاصره القاعده و شبه‌نظامیان طرفدار «هادی» در استان «مأرب» و نابودی تعداد زیادی از پایگاه‌های نظامی آنها از جمله این موارد است.

الشرفی گفت: از سوی دیگر، پایگاه‌های عربستان سعودی در جازان و نجران نیز هدف حملات ما قرار گرفت و صداهای استقلال‌طلبی مردم این استانها که اصالتا یمنی هستند و در واقع تحت اشغال آل سعودند، بلند شد و آنها بار دیگر برای پیوستن به یمن، تلاش می‌کنند.

وی افزود: طی چند روز اخیر سعودی‌ها تلاش کردند تا عدن سقوط کند، حال آن که ارتش و نیروهای مردمی بر اوضاع سیطره پیدا کردند و علیرغم تلاش سعودی‌ها و امارات برای روانه کردن 4000 نظامی در این منطقه طرح آن‌ها با شکست مواجه شد.

مردانگی خود را در نجران و جازان نشان دادیم

الشرفی در پاسخ به یک سوال درباره تحولات استان‌های نجران و جازان و اقداماتی که در آینده ارتش و نیروهای مردمی یمن در این منطقه قصد دارند انجام دهند، عنوان داشت که آل‌سعود در دو منطقه نجران و جازان تنها حضور نظامی دارد و حضور اجتماعی و مردمی ندارد و مردم این دو منطقه یمنی‌الاصل هستند و خواستار پیوستن به یمن هستند و اکنون در کشور یمن یک آماده باش کامل قرار دارد تا این مناطق و حتی سراسر عربستان را آزاد کنند. به ویژه که تاکنون بیش از 30 پایگاه نظامی عربستان در نجران و جازان آزاد شده‌اند. این مسئله فقط یک آغاز بود و ما تنها می‌خواستیم مردانگی خود را نشان دهیم در حالی که عربستانی‌ها تنها حرف می‌زنند ما عمل کردیم.

آمریکا و اسرائیل مسئول اصلی تجاوز به یمن هستند

سخنگوی جبهه مردمی مواجهه با تجاوز نظامی عربستان با اشاره به این که مسئول اصلی جنگ یمن، آمریکا و اسرائیل است، گفت: ناوها و ناوشکن‌های آمریکایی و صهیونیستی مانع از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به کشور ما می‌شود.

برگه‌های برنده ملت یمن هنوز رو نشده است

خبرنگار خبرگزاری فارس در این نشست از میهمانان یمنی پرسید: «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله و سپس «محمد عبدالسلام» سخنگوی این جنبش اعلام کرده‌اند که یمن آماده ورود به مرحله راهبردی است. منظور دقیق از این سخن چیست و پاسخ بازدارنده مردم یمن به عربستان با گذشت 120 روز از یمن چه خواهد بود؟

شیخ المطری در پاسخ به این سوال گفت: اینکه رهبر انصارالله و سپس سخنگوی این جنبش اعلام کرد که یمن آماده ورود به مرحله راهبردی است کاملا درست است و ما گزینه‌های زیادی داریم. یمن تا به این لحظه برگه‌های برنده واقعی خود را رو نکرده است اما آل سعود از تمام برگه‌های خود استفاده کرده است.

وی افزود: از مهمترین برگه‌های برنده ما، اعلام بسیج مردمی در یمن است که تا به این لحظه از آن استفاده نکرده‌ایم. گزینه دیگری که فراروی ما است،هدف گیری بنادر مهم عربستان و مراکز اقتصادی این کشور است که تا به این لحظه به چنین اقداماتی مبادرت نورزیده‌ایم.

اخبار رسانه‌های سعودی درباره «عدن» کذب است

«صادق الشرفی» رئیس ائتلاف جوانان یمن و سخنگوی جبهه مردمی مواجهه با تجاوز نظامی عربستان نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری فارس که وضعیت واقعی شهر «عدن» در سایه اعلام پیروزی‌های مستمر آل سعود در این شهر، چگونه است، گفت: آنچه در عدن در رسانه‌های وابسته به آل سعود منتشر می‌شود، پیروزی‌های توهمی و خیالی است. واقعیت این است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، کاملا توانایی آن را دارند که کل استان عدن را در کنترل خود بگیرند و اکنون در اغلب مراکز استراتژیک شهر عدن حضور دارند. اما مانع موجود برای کنترل کامل این شهر، آن است که عربستان سعودی نیز کاملا آماده است، عدن را به آتش بکشد و این چیزی نیست که ارتش و کمیته‌های مردمی طالب آن باشند.

وی افزود: آنچه که امروز برای ما مهم است، این است که مردم این شهر، بیش از این مورد تجاوز و کشتار قرار نگیرند. اکنون تمامی راه‌های زمینی و بیش از 90 درصد مراکز راهبردی این شهر در کنترل ماست. درست است که آل سعود با تعدادی جیره‌خوار و مزدور از طریق دریا وارد عدن شد اما در نهایت این افراد شکست خوردند و مجبور به عقب‌نشینی شدند.

شیخ المطری نیز درباره شهر عدن توضیح داد و گفت: پیروزی‌هایی که آل سعود در رسانه‌های خود از آن سخن می‌گوید، کذب است و متاسفانه ریاض در این نبرد، رسانه‌های فعالی در اختیار دارد. درست است که مزدوران سعودی از طریق دریا وارد فرودگاه عدن شدند و کنترل آن را به دست گرفتند اما کمیته‌های مردمی و ارتش یمن، پس از یک عقب‌نشینی محدود، دوباره کمین کردند و بار دیگر فرودگاه را آزاد کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا