نگاهی به دروغ خباثت آمیز افسردگی جوان ایرانی/ از پروپاگاندای رسانه ای با اهداف سیاسی تا شوق به زندگی در میان بمب های انرژی

در حالی که برخی از جریان ها با هدف های خاص به دنبال نشر دروغ افسردگی جوانان ایرانی هستند، جوان ایرانی به عنوان یکی از با نشاط ترین، فعالترین و سرزنده ترین جوانان دنیا محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، مدت هاست که افسرده بودن و یا نبودن جوانان ایران به عنوان یکی از مهم ترین بحث ها در رسانه ها و همچنین در میان تصمیم گیران مطرح شده و تاکنون نظرات بسیاری در این خصوص ارائه شده است.

بدون شک بررسی این مسئله می تواند در تصمیم گیری های مدیریتی و به تبع آن برنامه ریزی های جامعه برای رسیدن به اهداف پیش رو دارای اهمیت بالایی باشد زیرا پتانسیل موجود و انرژی درونی جامعه به شدت تحت تاثیر عوامل روانی قرار می گیرد.

بیان تعاریف مختلف برای بیماری های روانی از جمله افسردگی یکی از سختی های این حوزه است به همین دلیل قبل از هر واکاوی بایستی به بیان فاکتورهای شناخت افسردگی و علائم موجود در فرد مبتلا به این نوع اختلال روانی پی برد.

افسردگی چیست؟

بر اساس تعریف کتاب خلاصه روانپزشکی کاپلان(یکی از مهم ترین کتب مرجع در حوزه معرفی اختلالات روانی) افسردگی نوعی از اختلالات روانی است که در زیر مجموعه اختلالات خلقی قرار می گیرد.

این اختلال روانی خود به چندین دسته تقسیم بندی می شود که از جمله می توان به افسردگی اساسی، اختلال دو قطبی، اختلال دیس تایمی، اختلال سیکلوتایمی و … اشاره کرد اما آن چه که در جامعه به عنوان افسردگی شناخته می شود و در حقیقت نوعی از این اختلال به نام افسردگی اساسی است.

بر اساس متن DSM (مرجع معرفی اختلالات روانی) فرد مبتلا به افسردگی اساسی که افسردگی یک قطبی نیز نامیده می شود، لااقل بایستی چهار علامت از فهرستی شامل تغییرات اشتها و وزن، تغییرات خواب و فعالیت، فقدان انرژی، احساس گناه، مشکل در تفکر و تصمیم گیری، و افکار عود کننده مرگ یا خودکشی را هم داشته باشد.

این اختلال بدون سابقه ای از دوره های مانیا، مختلط یا هیپومانی رخ می دهد و دوره آن بایستی حداقل 2 هفته به طول بیانجامد.

یک روانپزشک: افسردگی می تواند منشا ژنتیکی هم داشته باشد

جلال شاکری روان پزشک و رئیس بیمارستان اعصاب و روان فارابی کرمانشاه در خصوص بیماری افسردگی بیان کرد: افسردگی یک بیماری خلقی است که در رده ها و عناوین متفاوت بروز پیدا می کند.

وی افزود: به صورت کلی در بیماران افسرده، فقدان علاقه به زندگی، فقدان انرژی، بی علاقگی به کار، پوچی، کاهش وزن و در بعضی از بیماران، افزایش وزن ایجاد می شود.

شاکری ادامه داد: خلق پایین در این بیماران شایع است و غیر از این در بعضی از بیماران افسرده، افکار منفی مثل خودکشی به وجود می آید که برای آنها بسیار آزار دهنده و اذیت کننده است.

این روان پزشک عنوان کرد: نوع شدید افسردگی معمولأ در حدود 2 هفته طول می کشد و بی خوابی و پرخوابی در بیماران جزء علائم اولیه افسردگی است.

وی در مورد علل افسردگی اظهار داشت: عوامل مختلفی در ایجاد افسردگی دخیل هستند، که  ژنتیک جزء آن عوامل است، همچنین مسائل اجتماعی و عوامل روان شناسی و روان شناختی که درزندگی این اشخاص بوجود می آید در ایجاد این بیماری دخیل هستند.

آیا آمار افسردگی در ایران بیش تر از متوسط جهانی است؟

احمد جلیلی رئیس انجمن روانپزشکی ایران گفت: آمار افسردگی در دنیا حدود 20 تا 25 درصد جمعیت را تشکیل می دهد. این آمار در کشورها در شرایط مختلف فرق می کنند، آمار مربوط به بیماریهای روانی و افسردگی در سطح جامعه ایران، حدود 21 تا 25 درصد است.

بر اساس آنچه که رئیس انجمن روانپزشکی ایران به آن تاکید کرده است آمار افسردگی در میان جامعه ایران در حدود متوسط جهانی است هر چند که این میزان در شهرهای مختلف کشور بسیار متفاوت است.

بررسی ها نشان می دهد در شهرهایی که میزان نفوذ مذهب دارای آمار بالاتری بوده است افسردگی و تبعات آن بسیار کمتر از نقاط دیگر بوده است.

بر اساس آماری که در خصوص میزان سکولاریسم در جامعه ایرانی به دست آمده است، شهرهایی که بیشترین آمار افسردگی و خودکشی را داشته اند دارای رتبه بالاتری از نفوذ سکولاریسم بوده اند.

در حقیقت به هر میزان که نسل جوان یک جامعه با سبک زندگی دینی آشنا تر باشند و از آن پیروی کنند، میزان نفوذ افسردگی در آن جامعه به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. این موضوعی بود که حضرت آیت الله العظمی خامنه ای نیز در دیداری اخیری که با دانشجویان داشتند به آن تاکید کردند.

افسردگی جوان ایرانی دروغی خباثت آمیز است

رهبر انقلاب با اظهار خرسندی عمیق و قبلی از دیدار با دانشجویان، حضور پرشور، پرانگیزه و با نشاط دانشجو و جوان ایرانی در عرصه مسائل گوناگون کشور را مسئله ای مهم و نقطه مقابل گزارشهایی خواندند که برخی مراکز مغرض آماری درباره افسردگی جوان ایرانی ارائه می دهند.

ایشان خاطرنشان کردند: این دروغ محض و خباثت آمیز، بهانه ای برای تجویز آزادیهای مبتذل است.

حضرت آیت الله خامنه ای جوان ایرانی را از با نشاط ترین، فعالترین و سرزنده ترین جوانان دنیا برشمردند و در مقابل، آمار بالای خودکشی جوانان اروپایی را نشانه افسردگی در دنیای غرب دانستند.

ایشان قتل حدود 80 کودک در حمله چند سال قبل یک جوان اروپایی و همچنین گرایش بالای جوانان اروپایی به عضویت در داعش برای خودکشی از طریق عملیات انتحاری را نمونه هایی از افسردگی جوان اروپایی خواندند و در مقابل تأکید کردند:جوان ایرانی که با زبان روزه و پس از شب زنده داری شب قدر، برای راهپیمایی روز قدس در گرمای شدید تابستان به خیابان می آید، سرزنده و با نشاط و فرسنگها از افسردگی به دور است.

اشاره حضرت آیت الله خامنه ای به افسرده نبودن جوانانی که در شب های قدر شب زنده داری می کنند و در ادامه آن رفتارهای دینی دیگر از خود نشان می دهند، تایید کننده این سخن است که سبک زندگی سکولار با افزایش افسردگی رابطه مستقیم دارد.

یک روانشناس بالینی: سبک زندگی دینی عامل بازدارنده افزایش بیماری های روانی است

یک روانشناس بالینی نیز در خصوص تاثیرگذاری سبک زندگی بر افزایش بیماری های روانی به خصوص افسردگی به مرصاد گفت: این موضوع که دین در سلامت روان افراد نقشی مهم دارد در بررسی های روان شناسی امری اثبات شده است.

مسیح رضایی افزود: روان شناسان مطرح زیادی در طول تاریخ روان شناسی نوین به تاثیر گذاری مذهب و دین بر سلامت روان تاکید داشته اند و کتب زیادی نیز در این حوزه منتشر شده است.

وی از یونگ به عنوان یکی از مهم ترین  روان شناسانی که در حوزه تاثیرگذاری دین بر سلامت روان کار کرده است نام برد و گفت: هر چند که سبک زندگی یونگ به سبک زندگی ایران شباهت زیادی نداشت و خود او نیز به معنای عینی فردی مذهبی به تمام معنا نبود اما در این حوزه توانست اطلاعات قوی و قابل اعتمادی را به جامعه روان شناسی ارائه دهد.

این روان شناس تاکید کرد: تاثیرگذاری مذهب و دین به اندازه ای بالاست که بسیاری از روان شناسان در درمان های بالینی خود از مذهب به عنوان یک عامل کمک کننده مهم برای افزایش سرعت درمان بیمار استفاده می کنند.

وی در خصوص علت مطرح شدن ادعای افزایش افسردگی در میان جوانان ایرانی گفت: بخشی از این ادعا سیاسی است تا جریان هایی به از آن بهره برداری کنند و برخی از رسانه های هم به آن دامن می زنند.

این روان شناس تصریح کرد: البته در این حوزه نیز بایستی این نکته را هم یادآور شد که افزایش مراجعات به روان شناسان و روانپزشکان برای درمان افسردگی می تواند ناشی از آشنایی مردم با درمان های روان شناسی باشد.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل افزایش آگاهی مردم با اختلال های روانی شاهد افزایش مراجعه مردم به کلینیک های روان شناسی برای درمان هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا