ایرانمنش:دولت با کلیدش قفل بزرگی به هنر مملکت زد/سلحشور:دولت فرهنگ را به قهقرا برده

شاید بعد از گذشت زمان مناسب، اکنون وقت آن فرا رسیده تا عملکرد دولت آقای روحانی، در حوزه هنری سنجیده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا بیش از دو سال از عمر دولت یازدهم می گذرد، دولت “تدبیر و امید”ی که از ابتدا مدعی بود “کلید” حل مسائل کشور در دستان اوست. مردم نیز به این نگرش دولت، نسبت به سایر کاندیداها اقبال بیشتری نشان دادند و آقای “روحانی”، را به عنوان رئیس دولت یازدهم انتخاب کردند. قشری از انتخاب کنندگان وی جامعه هنری کشور بودند که چشم امید به تغییر و تحولات در زمینه کاری خود داشتند؛ حالا بعد از گذشت زمان مناسب وقت آن فرا رسیده تا عملکرد دولت آقای روحانی، در این زمینه سنجیده شود و در این نوشتار سعی بر آن شده، نظر هنرمندانی که در عرصه سینما و تلویزیون فعالیت دارد در خصوص عملکرد دولت یازدهم مورد انتشار قرار گیرد.

فرج الله سلحشور (بازیگر، چهره‌پرداز، نویسنده و کارگردان)

به نظر من دولت آقای روحانی هیچ توفیقی در عرصه هنر نداشته است و نه تنها مانع فعالیت های هنری شده اند بلکه اگر کسی در این مملکت خواسته کار ارزشی و فرهنگی کند؛ ایشان به شدت سنگ اندازی کرده اند؛ در کنار این ها دولت روحانی به آثار غیر اخلاقی بهای بیشتری داده است و فرهنگ این کشور را به قهقرا برده است؛ دولت ایشان حامی آثار ضد انقلابی است و هنر این مرز و بوم را به عقب سوق داده است و چیزی جر نمره مردودی کسب نمی کند.

رضا ایرانمنش (بازیگر)

عملکرد دولت بسیار ضعیف بوده است. در همه جای دنیا با پرداخت به مسائل هنری به جنگ و رقابت سایرین می روند اما متاسفانه در کشور ما آن گونه که باید و شاید به امور هنری توجه نمی شود. هنرمند ما هنوز دغدغه کار کردن، بازنشستگی و بیمه را دارد؛ دولت پیشین هم در این بخش موفق عمل نکرد اما با توجه به شعار های دولت جدید به نظر می رسید اوضاع بهبود یابد ولی متاسفانه دولت جدید با کلید خود قفل بزرگی به هنر مملکت زد.

ستاره اسکندری (بازیگر)

به نظر من دولت جدید در این دو سال  بیشتر تمرکز خود را روی مذاکرات هسته ای گذاشته است اما با همه این اوصاف عملکردشان نسبت به دولت پیشین بسیار بسیار مثبت بوده است. البته که باید گفت روند فوق کند بوده و اگر بخواهم به عملکرد دولت آقای روحانی نمره ای دهم حدود 14، 15 است

جعفر دهقان (بازیگر)

به نظر من چه در سینما و چه در تلویزیون کارهای خوبی که مورد حمایت دولت باشد ساخته نمی شود؛ در همین تلویزیون اگر جسته و گریخته برنامه های خوبی هم ساخته شود مورد حمایت اسپانسرهای خصوصی هستند. در دولت جدید هیچ اتفاق مثبتی در زمینه هنری رخ نداده است. من با سابقه ای که دارم شش ماه است بیکار هستم و هیچ مسئول دولتی هم به فکر من و امثال من نیست. در حالت مهربانانه  نمره 10 را به این دولت می دهم.

بهروز رضوی (گوینده رادیو)

اگر به اندازه ای که با دولت قبل همکاری شد در دولت جدید نیز مساعدت ها صورت می گرفت و کار شکنی هایی نمی شد؛ اوضاع بهتر می شد؛ هر چند تا همین جای کار هم روند تغییرات را مثبت ارزیابی می کنم؛ در حیطه کاری خودم هم باید بگویم که فضای رادیو و تلویزیون آنچنان تابع تصمیمات دولت ها نیستند تا تصمیمات دولتی تاثیرات زیادی روی کار داشته باشد

ثنا حاجی زاده (بازیگر)

همه فکر می کردیم با روی کار آمدن دولت جدید شرایط نابسامان هنر کشور رونق بگیرد اما عملا هیچ اتفاق خاصی صورت نگرفت. مدیران فرهنگی دولت نیز اغلب می کوشیدند در روزهای ابتدایی حضور خویش وعده های رنگارنگ دهند اما اتفاق خاصی نیافتاده است. کماکان بازیگران خالتور فضای مناسب تری برای کار در این عرصه دارند و داشتن رابطه در این زمینه حرف اول را برای حضور می زند. به لحاظ مشکلات معیشتی نیز،هم چنان بدنه هنری جامعه تحت فشارند؛ یک نمونه، بازیگری که سه ماه از انتشار وضعیت نابسامان اقتصادی و دستفروشی اش کنار میدان امام حسین(ع) می گذرد اما هیچ کارگزاری برای کمک سراغی از او نگرفته است.

تورج شعبانخانی (آهنگساز)

بعد از این که دولت قبلی پدر هنر کشور را در آورد امید داشتیم که دولت روحانی عملکرد بهتری در زمینه هنری داشته باشد اما به هیچ کدام از قول و قرار ها عمل نکردند. جالب این جا است که مردم تصور یک زندگی فوق العاده را برای ما دارند. خود من چهار دهه برای هنر این کشور خدمت کرده ام اما نمی دانم به چه علت ما را به بازی نمی گیرند؛ نمره ضعیف مردودی هشت را برای این دولت در نظر می گیرم.

آرش میر احمدی (بازیگر)

نمی توانم به طور کلی در مورد عملکرد دولت در زمینه هنری نظر بدهم اما چیزی که به شخصه در کار خودم می بینم نه تنها تغیرات مثبتی در این دو سال رخ نداده است بلکه شرایط وخیم تر شده است؛ من در دولت قبل هم عضو سندیکا بازیگران نبودم اما مزایا و حقوقی را برخوردار می شدم اما متاسفانه دولت جدید هیچ گونه حمایتی از امثال من نمی کند. من نمره یازده را به دولت آقای روحانی در زمینه هنر می دهم.

جهانگیر الماسی(بازیگر)

فکر می کنم آقای روحانی چنان درگیر مسائل بین المللی بوده اند که زمانی برای رسیدگی به حوزه فرهنگ و هنری در داخل را نداشته اند. ما در طول تاریخ این تجربه را کسب کرده ایم که ثبات در هنر می تواند منجر به ماندگاری آثار هنری در دوران مختلف باشد. چه در نقاشی، چه معماری، چه ادبیات و چه در زمینه موسیقی و نمایش باید یک ثبات وجود داشته یاشد تا به شایستگی برسند. در حال حاظر هیچ همتی برای ثبات هنری نداریم و اگر هم موفقیتی بوده است به دلیل گل های خودرو بوده اند که در همه جای تاریخ نقشی از آن ها دیده ایم و ارتباطی به توفیق سیستماتیک ندارد. به طور کلی در این دولت پیشرفتی در عرصه هنری و فرهنگی نداشته ایم و اگر قرار بر نمره دادن باشد نمره زیر ده را به دولت می دهم.

پیام دهکردی (بازیگر تئاتر)

یک عزم در دولت جدید برای جبران آسیب هایی که از گذشته به جا مانده است بوجود آمده اما با توجه به ضرر های غیر قابل جبران مشکلات فوق با صرف عزم به تنهایی حل نخواهد شد؛ تلاش ها باید برای رفع این بحران ها خیلی فراتر از این حرف ها باشد. برای رهایی از وضعیت غم انگیز هنر خصوصا تئاتر نیاز به عزم نیست باید جهاد شود؛ به نظرم دولت آقای روحانی نمره قبولی می گیرد البته اگر بخواهیم یک قیاس مع الفارغ با دولت قبلی داشته باشیم می تواند نمره بیشتری را هم بگیرد.

به هر روی به نظر می رسد دولت یازدهم هنوز نتوانسته است رضایت خاطر هنرمندان را فراهم کند و کماکان مشکلاتی وجود دارد؛ انتظارات از دولتی که خرداد 1392 روی کار آمد و شعارهایی را در دستور کار خود قرار داده بود؛ به مراتب بیش از تاثیرات عملکرد این دولت در دو سال اخیر است. مروری کوتاه روی شعار های دولت تدبیر و امیدخواهیم داشت:

**زیبا ترین راه برای بیان فرهنگ و ارتقا آن سینما است (22 خرداد شبکه 3)

**تابناک: روحانى در گزارش تلویزیونى صد روزه: در عرصه فرهنگ کار خاصى نکردیم و ….

** من معتقدم در ابتدا باید انقلابی در سینما به وجود آید. من نمی‌بینم چیزی از سینما باقی مانده باشد امروز مردم از رسانه‌های دیگر در حال دیدن فیلم‌های ایرانی هستند بیاییم سینم را به اهالی و آنانی که هنرمند و فیلم‌ساز هستند واگذار کنیم.

گزارش:ایمان کوچکی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا