همه واکنش ها به دبه جدید آمریکایی ها برای فرار از اجرای “برجام”

image311363قرار شده امروز دوشنبه قطعنامه تائید توافق ایران و گروه موسوم به 1+5 به رأی گذاشته شود؛ قطعنامه‌ای که حاوی جزئیات مهم و تعیین‌کننده‌ای است.در یک بند این قطعنامه آمده است که جمهوری اسلامی ایران تا 8 سال حق استفاده از موشک های بالستیک را ندارد که متن این قطعنامه باعث شد واکنش هایی را در پی داشته باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، قرار است امروز دوشنبه قطعنامه تائید توافق ایران و گروه موسوم به 1+5 به رای گذاشته شود؛ قطعنامه‌ای که حاوی جزئیات مهم و تعیین‌کننده‌ای است. در یک بند این قطعنامه آمده است که جمهوری اسلامی ایران تا 8 سال حق استفاده از موشک های بالستیک را ندارد که این قطعنامه واکنش هایی را از سوی سیاست مردان و کارشناسان داخلی در پی داشته باشد. که در ادامه برخی از این واکنش ها آورده شده است:

توان نظامی ایران قابل چانه زنی نیست/ آمریکایی ها نشان داده اند قابل اعتماد نیستند/ برخی بعد از توافق جو احساسی به وجود آوردند

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت مجلس در گفتگویی با اشاره به محدود شدن دسترسی ایران به موشک‌های بالستیک برای مدت 8 سال که در پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت آمده است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند متن توافق با 1+5 در برخی از موارد باید تغییر کند و این مورد جزء تغییرات برجام خواهد بود.

وی ادامه داد: توان نظامی ایران از جمله دسترسی به موشک‌های بالستیک قابل چانه‌زنی نیست و این موشک ها مربوط به انرژی هسته ای نیست که دشمن بخواهد بر سر آن مذاکره کند.

عضو کمیسیون با بیان اینکه دشمن به دنبال محدود کردن توان دفاعی ایران است بیان داشت: برخی ها ماهیت دشمن را فراموش کرده اند دشمن ذاتش تغییر نکرده است، قرار نیست در جهت تقویت ما گامی بردارد.

این مسئول افزود: اگر امروز در بحث موشک های نظامی کوتاه بیاییم دشمن جسورتر می شود، هیچگاه بر سر مسائل نظامی با هیچ کشوری مذاکره نخواهیم کرد.

وی در توضیح علت افزوده شدن این گونه بندهای غیر هسته‌ای به قطعنامه شورای امنیت پس ازجمع‌بندی مذاکرات وین که صرفاً منحصر به موضوع هسته‌ای بود، اظهار داشت: مبنای طرف مقابل محدود کردن نفوذ جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای با غرب به معنی کوتاه آمدن از منافع ملی نیست بیان داشت: برخی ها بعد از توافق جو احساسی ایجاد کرده اند، اما نمایندگان ملت ایران بر اثر واقعیت جمع بندی مذاکرات را بررسی خواهند کرد. آمریکایی‌ها نشان دادند که قابل اعتماد نیستند.

اجازه بازرسی از مراکز نظامی را به کشورهای غربی نمی دهیم

مجتبی رحماندوست عضو کمیسون اجتماعی مجلس نیز در گفتگویی اظهار داشت:  ما به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی استفاده از بمب اتمی را حرام می دانیم وهرگز به فکر ساخت چنین بمبی نیستیم.

وی اظهار داشت:ما مردمی نیستیم که ذلت پذیر باشیم وبه همین خاطر از لحاظ نظامی باید خود را قوی کنیم وبه گفته مقام معظم رهبری به برادران مسلمان در منطقه نیز کمک نظامی خواهیم کرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود:به گفته دولتمردان ما پیش نویس قطعنامه حاصل جمعبندی مذاکرات است اما اگر در پیش نویس قطعنامه صحبت سرکشی از مراکز نظامی ومحدود کردن قدرت نظامی کشور ما باشد،مجلس شورای اسلامی با این امر مخالفت خواهد کردو این پیش نویس را قبول نخواهد کرد.
رحماندوست تصریح کرد:ما جنگ طلب نبوده ونیستیم اما اگر کشوری بخواهد ما را تهدید کند در همان ابتدای مسئله جواب محکم ودندان شکنی به آنها خواهیم داد.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زوز عید سعید فطر گفت:صحبتهای رهبر معظم انقلاب برای ملت ایران ونمایندگان مجلس شورای اسلامی فصل الخطاب وچراغ راه خواهد بود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت:اجازه بازرسی از مراکز نظامی را به کشورهای غربی نمی دهیم زیرا آنها به دنبال جاسوسی از مراکز نظامی وتسلیحاتی ما هستند.
دغدغه های رهبری معیار جمعبندی مذاکرات در مجلس
در ادامه همچنین عمران علی محمدی  نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در نماز عید سیعد فطر اظهار کرد:نمایندگان مجلس در بررسی متن جمعبندی وین یقینا خطوط قرمز نظام را مد نظر خواهند داد.
وی گفت:سخنان مقام معظم رهبری و قانونی که در مجلس شورای اسلامی در حمایت از دستاوردهای هسته ای به تصویب رسید دو معیار اصلی برای جمعبندی مذاکرات در مجلس خواهد بود.
نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد:بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای از خطوط قرمز است و دشمنان هرگز به چنین چیزی دست پیدا نخواهند کرد.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:از دیگر خطوط قرمز نظام،برداشته شدن کامل تحریم ها و ادامه تحقیق و توسعه هسته ای است که این موارد نیز مورد توجه نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت.
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد:آمریکا مورد اعتماد ما نخواهد بود لذا باید با دقت متن تهیه شده مورد بررسی نمایندگان قرار بگیرد و حتما در این خصوص با حساسیت لازم کار خواهد شد.
علی محمدی افزود:الحق و انصاف تیم مذاکره کننده هسته ای با جدیدت لازم و با تلاش فراوان تا این لحظه در برابر زیاده خواهی های نظام سلطه ایستادگی نموده است و تلاش آنان قابل تقدیر است.
وی تاکید کرد:در این شرایط حساس همدلی و اتحاد رمز نهایی پیروزی است و ملت شریف ایران هم یقین داشته باشند که هم دولت و هم نمایندگان مجلس به دنبال احقاق حق ملت و نظام خواهن بود.

مسئولان اجازه دخالت دشمن در امور نظامی کشور را ندهند/ طرح مباحث نظامی در مذاکرات هسته ای قابل قبول نیست

در این میان نیز تعدادی از علمای اهل سنت کشورمان نیز به این قطعنامه واکنش نشان داده اند:مولوی عبدالرحیم ریگیان پور امام جمعه میرجاوه ضمن تبریک عید فطر خدمت مقام معظم رهبری و مسلمانان جهان با بیان اینکه امریکا هیچگاه خیر خواه ملت ایران نبوده و نمی شود، گفت: ملت ولایی ایران اسلامی تسلیم زور ، تهدید و فشار های آمریکای جهانخوار نمی شود.

وی ادامه داد: حتی اگر توافقی هم صورت گیرد باز هم آمریکا همچنان دشمن اسلام است.

مولوی ریگیان پور تصریح کرد: مذاکرات ما در وین تنها در بحث هسته‌ای است و پرداختن به مسائل دفاعی و نظامی کشور در آن جایگاهی ندارد و کسی نمی‌تواند برای بنیه دفاعی کشور ما تصمیمی گرفته و یا محدودیتی قائل شود و ما هیچ محدودیتی را برای فعالیت‌های دفاعی خود نخواهیم پذیرفت.

مولوی عبدالوهاب کرد امام جمعه لادیز  با بیان اینکه ملت ایران هر تهدیدی را در نطفه خفه می کنند، بیان کرد: محدودیت دسترسی ایران به موشک‌های بالستیک از جمله مواردی است که باید در قطعنامه شورای امنیت اصلاح شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رهبر انقلاب بارها بر عدم بیان مسائل نظامی در مذاکرات هسته ای تاکید کردند، افزود: ورود آمریکا به مسایل نظامی ایران نشان می دهد که قدرت ایران وحشت در دل کشور های ضعیف اروپایی انداخته و خواب از چشمانشان ربوده است.

مولوی کرد با بیان اینکه ملت ایران سال ها تحریم را تحمل کرد تا توانست در بسیاری از امور خود کفا شود، تصریح کرد: لذا ملت ایران به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن سال ها سختی خود نمی شود.

امام جمعه لادیز خطاب به سازمان ملل گفت: ملت ایران اعم از شیعه و سنی، زن و مرد در هر بعدی از ابعاد مسائل کشور عزیزمان که رهبرمان فرمان دهد تا پای مرگ تابع هستیم و هر دستوری که ایشان دهند لبیک می گوییم.

مولوی زین الدین ریگی لادیز مدرس حوزه علمیه زاهدان با بیان اینکه ملت ایران هرگز تسلیم زور نمی شود، بیان کرد: استکبار ستیزی در وجود ایرانیان است و این زورگویی و زیر بال ظلم و زور نرفتن سال ها پیش نیز با خروج شاه خود را نشان داد.

وی ادامه داد: اکنون نیز ملت ایران زیر بار زور ایادی استکبار نخواهند رفت و تا پای جان از حقوق ملت ایران دفاع خواهند کرد.

مولوی ریگی لادیز با اشاره به تحریم های چند ساله غرب علیه ملت ایران و استقامت مردم، گفت: این مردم در سایه هدایت های مقام معظم رهبری تمام جهان را متحیر کردند.

در خصوص به رای گذاشتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه اظهار داشت: ملت شریف ما هیچ وقت تسلیم زور، تهدید و فشار های آمریکا نخواهد شد.

ماموستا ملا احمد مبارکشاهی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص ممنوعیت بازدید از مراکز نظامی افزود: ایران اجازه ورود آمریکا به مراکز نظامی خود را به هیچ وجه نخواهد داد.

وی با بیان اینکه دشمنی کشورهای غربی در طول 35 سال برای ما ثابت شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین حربه‌های ایالات متحده آمریکا در مقابله با ایران استفاده از توان نظامی به روش های مختلف در طول این 35 سال بوده است.

وی ادامه داد: ملت ایران سال ها تحریم را تحمل کرد و لذا به هیچ وجه تسلیم زور، تهدید و فشار های آمریکا نخواهد شد.

ماموستا ملا هادی زکایی اظهار داشت: هراس دشمنان از قدرت کشورهای اسلامی، امروز به صورت تلاش دشمن برای دسترسی به مراکز نظامی ایران اسلامی و راکد کردن چند ساله موشک های بالستیک به وضوح نمود پیدا کرده است.

عضو شورای روحانیت جوانرود افزود: آمریکایی ها درصدد این هستند که به مراکز نظامی ما که جزو پایه های امنیت کشور ما محسوب می شوند نفوذ کنند که این نشان از هراس آن ها و در موضع ضعف قرار داشتن آن هاست. آن ها از این طریق با آشنا شدن با توان نظامی ما می خواهند تا هرگاه خواستند بدون هیچ دغدغه ای حمله کرده و همچنانکه شاهد این امر در کشورهای همسایه بودیم، مسلمانان را قتل عام نمایند.

ماموستا زکایی افزود: بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری که در موارد متعددی دخالت در مورد مسائل نظامی را رد کردند، ملت بزرگ ایران اسلامی نیز ضمن تقدیر از تیم مذاکره کننده و تلاش های آنان هر گونه عبور از خط قرمزهای مقام معظم رهبری و ایجاد هر نوع خلل در برنامه های نظامی ایران اسلامی را رد و آنرا نقطه ضعفی برای امنیت کشور می دانند.

وی تصریح کرد: خصومت و درندگی دشمنان این کشور بخصوص آمریکا امری ثابت شده است و اگر در برابر خواست این مستکبران که امروز توان نظامی کشور را هدف قرار داده اند سکوت کنیم به طور قطع فردا به سراغ قابلیتهای دیگر استراتژیک کشور خواهند رفت و این امر تا رسیدن به اهدافشان با هزاران توقع نامعقول ادامه خواهد داشت.

عضو شورای روحانیت جوانرود خاطر نشان کرد:  تغییر موضع هر روزه مستکبران نشان از سردرگمی آنان در برابر قدرت ایران اسلامی دارد و وظیفه امروز دولتمردان این است که به دغدغه های موجود توجه نموده و هرگز اجازه دسترسی و ورود به دستاوردهای نظامی کشور را ندهند.

وی یاد آور شد: اسلام ستیزی مستکبران هیچ گاه تمام شدنی نبوده و نیست اما آنها به خوبی واقفند که روحیه شهادت طلبی که از دین و اعتقادات ما سرچشمه می گیرد جایی برای  هیچ هراسی حتی از قدرت نظامی آمریکا و دست نشاندگانش باقی نگذاشته است که این امر را در هشت سال دفاع مقدس و با دست خالی، در تحریم هایی ناجوانمردانه که بر ملت ما تحمیل شد و همچنین جنگ های روانی و فرهنگی مشاهده کرده اند.

ملا رشید ثنایی با بیان اینکه آمریکا همواره دشمن ملت ایران بوده است اظهار داشت: مبارزه ملت ایران با آمریکایی ها که مصداق بارز مبارزه با استکبار است تداوم خواهد داشت.

امام جمعه اهل سنت سرپلذهاب افزود: مقوله نظامی و دفاعی کشور جزو خطوط قرمز نظام است که بارها عدم دخالت در آن مورد تاکید رهبری قرار گرفته است و ملت ایران هیچگاه اجازه ورود استکبار به مقوله نظامی و دفاعی کشور را نخواهد داد.

وی تصریح کرد: آمریکا چگونه به خود اجازه می دهد در بحث نظامی ودفاعی ایران اسلامی دخالت کند درحالیکه هیچکس در امور داخلی آنها دخالت نمی کند.

وی ضمن محکوم کردن محدودیت استفاده از سیستم دفاعی کشور که در جمع بندی مذاکرات هسته ای وین آمده است، اذعان داشت: ملت ایران اعم از شیعه وسنی مطیع امر رهبری بوده و در برابر زیاده خواهی های آمریکای جنایت کار ایستاده و همانند گذشته مقاومت خواهدکرد.

عضو شورای روحانیت شهرستان روانسر  اظهار داشت: ملت بزرگ ایران اسلامی در طول عمر انقلاب به صورت مداوم مورد هجوم تهدیدات و تحریم های مختلف از سوی دشمنان بخصوص آمریکا و دست نشاندگانش قرار داشته، اما همیشه دشمنان این مرز و بوم در این تقابل شکست خورده اند.

ماموستا شهبازی افزود: این بار نیز استکبار چوب کارشکنی های خود را خواهد خورد، زیرا که ملت مسلمان ایران اسلامی هیچ هراسی از قدرت استکبار ندارد و هیچگاه اسرار نظامی خود را که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در اختیار دشمنانی که از این قدرت سردرگم شده اند و قصد دارند به هر نحوی از این توان با توطئه های مختلف بکاهند، قرار نخواهد داد.

دبیر شورای روحانیت شهرستان روانسر خاطر نشان کرد: مباحث نظامی ایران اسلامی هیچ رابطه ای با مبحث مذاکرات هسته ای این کشور نداشته و این تلاش دشمنان برای دست یابی به اسرار بنیه های دفاعی تلاشی بیهوده ای است، زیرا که امنیت هر کشوری در برابر دشمنانش به همین اسرار وابسته است

ماموستا شهبازی در پایان رهنمودها و بیانات مقام معظم رهبری در بحث مباحث هسته ای، صبر و دعای خیر مردمان ایران اسلامی و تیم مذاکره کننده را برگ برنده توافق موجود و مشخصه وحدت دانست.

اگر جمع بندی نهایی مذاکرات اصلاح نشود باب توطئه ها همچنان باز می ماند/ نتیجه و تصمیمی در مذاکرات معتبر است که الزامات مجلس را رعایت کند

ابراهیم کارخانه ای نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت نیز در گفتگویی با اشاره به محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای فعالیت‌های موشکی ایران در بخش موشک‌های بالستیک در پیش نویس قطعنامه شورای امنیت، گفت: در جمع بندی نهایی مذاکرات به گونه ای است که هر عضو گروه «1+5» می تواند با هر بهانه ای موضوع را به کمیسیون مشترک ارجاع و در نهایت به شورای امنیت برای رای گیری بکشند و این یکی از آسیب های بسیار مهم این جمع بندی به عنوان یک ساز و کار برای حل و فصل اختلافات در نظر گرفته شده است.
نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه این محدودیت های غیر از مسائل هسته ای را نمی پذیرد، اظهار کرد: اگر این باب همچنان باز بماند راه استمرار توطئه ها و بهانه ها همچنان باز خواهد بود و این موضوع با توجه به اینکه می تواند در هر زمان منجر به برگشت پذیری تحریم ها بشود، به هیچ وجه به صلاح جمهوری اسلامی ایران نیست.
وی ادامه داد: بر اساس بند ماده واحده قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای کشور هر نوع نتیجه مذاکرات در صورتی معتبر است که الزامات مجلس شورای اسلامی که در ذیل ماده واحده به آنها اشاره شده است، رعایت شده باشد و مجلس بر همین اساس باید به وظیفه خود عمل نماید.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه در خورد برنامه جامع مشترک محدودیت های تسلیحاتی و موشکی همچنان وجود دارد، اظهار کرد: در مرحله انتقال و یا خاتمه قطعنامه که هشت یا ده سال بعد از توافق خواهد بود، این محدودیت ها برداشته می شود، در حالی که در قطعنامه های پیشنهادی شورای امنیت مقرر گردیده محدودیت های تسلیحاتی ظرف 5 سال و موشکی ظرف 8 سال برداشته شود.

باید زمینه سوء استفاده امریکایی ها از توافق را از بین برد/نظام از موضع استکبار ستیزی خود عدول نکرده است

همچنین آیت الله حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: پس از اعلام خبر توافق هسته ای این توهم در برخی افراد در داخل و خارج کشور به وجود آمد که گویا نظام اسلامی دارد از مواضع اولیه خود در باب استکباری ستزی عدول کرده است و یک حالت سازشکاری در برابر امریکا گرفته است.
وی ادامه داد:مقام معظم رهبری برای مقابله با اینگونه توهمات در عید فطر موضوع محکم جمهوری اسلامی را مورد تاکید مجدد قرار دادند که هیچگونه تغییری در سیاست نظام نسبت به امریکا ایجاد نشده است.
آیت الله حیدری در خصوص این فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند”ما از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید” گفت:آمریکایی ها پا را از گلیم خود درازتر کرده اند و حتی به رسمیت نشناختن اسرائیل توسط ایران هم اعتراض کرده اند آنها می خواهد ایران دست از حمایت از مقاومت بردارد.
وی با بیان اینکه توافق هسته ای با مسیر قانونی را طی کند تاکید کرد:مجلس باید در خصوص این توافق نظر دهد و تا وقتی مورد تصویب مجلس قرار نگیرد هیچگونه مشروعیتی ندارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: آمریکایی ها یک عبارت های دوپهلویی در توافق لوزان به کار برده بود و بعد از آن سواستفاده هایی کرد و طبق نظرخودش تفسیر به رای می کرد برای همین باید مراقب این بود که در این توافق زمینه برای سواستفاده امریکایی ها وجود نداشته باشد.
بازرسی تحت هر عنوانی خط قرمز نظام است/ متن توافقات هسته ای وین در مجلس بررسی می شود
در ادامه عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متن توافقنامه به صورت یکپارچه در جداولی مقایسه ای قرار می گیرد تا امکان تطبیق امتیازات گرفته و داده شده توسط جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پس از تهیه این جداول و انجام بررسی های لازم، حاصل مطالعات با دعوت از تیم مذاکره کننده و برگزاری جلساتی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
مصری با اشاره به اینکه پس از این مطالعات، تصمیمات لازم درباره طی مسیر قانونی توسط مراجع اخذ می شود گفت: آنچه که مسلم است لزوم رعایت خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری است.
وی با برشمردن این خطوط قرمز افزود: عدم طرح مباحث نظامی در مذاکرات هسته ای، عدم اجازه بازدید و بازرسی تحت هر عنوانی و عدم اجازه بازپرسی از افراد و دانشمندان فعال در عرصه هسته ای از اهم خطوط قرمز ترسیم شده است.
مصری گفت: از آنجایی که دشمن غیر قابل پیش بینی است باید در پی شناسایی راهکارهایی باشیم که در صورت دبه کردن آنان، توسط ملت ایران به کار گرفته شود بدین معنا که طول مدت زمان دستیابی به پیش از تحریم ها، زمان بندی شود.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین باید درصدد دستیابی به توافقات پایدار و با ثبات باشیم زیرا این مذاکرات بر مباحثی از جمله نرخ ارز و دیگر عوامل کشور ایران، اثر گذار است.
مصری گفت: پایداری، اصلی مهم در مذاکرات است نباید طوری عمل کنند که اصل پایداری نادیده گرفته شود بنابراین در همین راستا توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری امری الزامی است.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که بیانات طرفین غربی توسط ملت ایران راستی آزمایی و در صورت دبه کردن آن ها، راهکارهای احتمالی بررسی شود.

مجلس با موارد مغایر با منافع ملی در توافقنامه هسته ای برخورد می کند/ غرب در موضوع لغو تحریم ها قابل اطمینان نیست

 نعمت الله منوچهری نماینده مردم پاوه و اورامانت اظهار داشت: فصل الخطاب ما دستورات، رهنمودها و دیدگاه های مقام معظم رهبری بدون هیچ کم و کاستی خواهد بود و خطوط قرمز مشخص شده از طرف ایشان نیز برای ما همان مواردی است که ایشان فرموده اند.

 نعمت الله منوچهری افزود: نظارت بر اجرای این توافق، دقت و بررسی لازم را می خواهد و از سوی دیگر به دلیل اینکه غرب در موضوع لغو تحریم ها قابل اطمینان نیست هر لحظه امکان اجرای تحریم ها وجود دارد لذا ملت و دولت باید همچنان به سمت اقتصاد مقاومتی روی بیاورند.

وی در پاسخ به این سوال که “آیا مجلس هر بند مغایر منافع ملی باشد را خواهد پذیرفت” گفت: قطعا خط قرمز نظام در بحث مذاکرات هسته ای، توسط مقام معظم رهبری ترسیم و شفاف سازی شده و به هیئت مذاکره کننده ارسال شده است.

وی افزود: اگر این توافق مورد تایید کامل مقام معظم رهبری باشد قطع به یقین مجلس تحت هر شرایطی آن را تصویب خواهد کرد و در غیر این صورت با عدم تایید، مجلس رد آن را اعلام خواهد کرد و ما نیز مانع از عبور کسی از آن خطوط قرمز می شویم.

وی گف: اصلا به هیچ وجه در صلاحیت کسی نخواهد بود که از خطوط قرمز مشخص شده رهبری عبور کند.

وی با اشاره به حساس بودن بازدید از مراکز نظامی نیز گفت: صدور مجوز بازدید از مراکز نظامی تنها در صلاحیت فرماندهی معظم کل قوا خواهد بود و هیچ کس حتی گروه مذاکره کننده نمی تواند این مجوز را صادر کند.

منوچهری تصریح کرد: امیدواریم حقوق ملت و رهنمود های مقام معظم رهبری در راستای دین مبین اسلام و قداست نظام جمهوری اسلامی، در این توافق حفظ شده باشد و ما نیز از تیم مذاکره کننده هسته ای و در راس ان از آقای ظریف حمایت و تشکر می کنیم.

وی ضمن حمایت کامل و اعلام همدلی و همزبانی با مسئولان دولت ادامه داد: این همدلی و همزبانی با دولت، تا زمانی که در مسیر چارچوب خطوط قرمز مشخص و ترسیم شده رهبری حرکت کند، پایدار خواهد ماند.

وی در پاسخ به سوال رویکرد مجلس درباره دغدغه رهبر انقلاب درباره خطوط قرمز مطرح شده چگونه است، گفت: تعابیری که از ترجمه این دستاورد هسته ای و برداشت های متفاوتی که از آن می شود، باید به صورت شفاف انتشار و در دسترس عموم قرار داده شود و وظیفه ما نیز آن است که به بررسی آن بپردازیم و اگر مغایریتی با امنیت ملی، خطوط قرمز ترسیم شده رهبری، عزت و اقتدار جمهوری اسلامی داشته باشد قطعا وارد خواهیم شد.

تصویب قطعنامه قبل از رسیدگی قانونی به برجام یک دبه تاریخی است/ تن دادن به قطعنامه امنیت ملی را زیر تیغ آمریکا خواهد برد

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس اظهار داشت: قطعنامه بر اساس برنامه برجام و بنا بر نظرات مستقیم و خواست آمریکایی ها تنظیم شده است و قسمتی از خود برنامه برجام است.
وی افزود: تا این لحظه چه در قطعنامه که جزئی از برجام است و چه در خود برجام تعهدی برای جمهوری اسلامی به وجود نیامده است چون برنامه در مرحله جمع بندی است و بعد از 90 روز از لحظه پایان مذاکرات برای تأیید آن فرصت وجود دارد بنا بر این تعهدی برای ایران فعلا نخواهد داشت.
نماینده مشهد ادامه داد: در صورت تصویب برجام در مجلس و بعد از سیر مراحل قانونی تعهدات سنگینی بر دوش جمهوری اسلامی قرار ی گیرد و این قطعنامه هم امنیت جمهوری اسلامی را به دست خودش به مخاطره خواهد انداخت و در واقع ایران با میل و رغبت مبانی امنیتی خود را دم تیغ آمریکایی ها قرار می دهد.
این نماینده مجلس ادامه داد: در طول تاریخ هر جنگی رخ داده است یکی از طرفین بهانه های مختلفی برای آغاز این جنگ داشته است. به عنوان مثال یا تجاوز یا نقض عهد و یا شکستن حدود منافع یک کشور و …. بهانه ای برای آغاز جنگ بوده است. این قطعنامه و این متن برجام بیشترین بهانه را برای دشمنان ما فراهم می کند که اگر دست به تهدید جمهوری اسلامی زدند و یا آب و خاک کشور را مورد تجاوز قرار دادند، قبل و بعد از تجاوز مستنداتشان همین قطعنامه ای است که می خواهند صادر کنند. برنامه برجام هم پر از بهانه برای آمریکاست تا با سلطه رسانه ای خود امنیت ایران را تهدید کنند.
عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند تصریح کرد: متاسفانه این برنامه زمینه را به وجود آورده است که امنیت ما را به مخاطره خواهد انداخت. اگر این برنامه تصویب بشود ملت ایران، مسئولین، رئیس  جمهور، تیم مذاکره کننده، مجلس و سایر دستگاه ها باید منتظر عواقب تلخی باشیم اما اگر تصویب نشود هیچ اتفاقی نخواهد افتادو شرایط به قبل از برجام باز خواهد گشت.
قدوسی در پاسخ به این سوال که تصویب قطعنامه امروز در سازمان ملل آیا رسیدگی مجلس را بی اثر خواهد کرد، گفت: اصل قطعنامه جزوی از برجام است و تا برجام تصویب نشود قطعنامه غیر قانونی است. قطعنامه زیرساختش برجام است و بر اساس قوائد بین المللی تمام کشور ها باید هر معاهده ای سیر قانونی خود را برای لازم الاجرا شدن طی کند. صرف اینکه دو هیأت نشسته و گفتگو کرده اند چیزی نهایی نمی شود.
وی ادامه داد: بنا بر این و به دلیل اینکه قطعنامه جزئی از برجام است و با استناد به اینکه برجام هنوز مسیر قانونی خود را طی نکرده است بنابر این رسیدگی به قطع نامه نیز غیر قانونی است و نمی توان تن به مفاد این قطعنامه داد.
قدوسی تصویب قطعنامه قبل از برجام را یک دبه بزرگ علیه برنامه جامع اقدام مشترک خواند که نه تنها سیر قانونی را دور می زند بلکه مفاد آن نیز با متن خود برجام مغایر است.

هیئت مذاکره کننده ایرانی،استراتژی ماشه نظام بین الملل علیه ایران را پذیرفته/متن برجام باید نظر مراجع قانونی ذی نفع را تامین کند

 جعفر جمشیدی راد کارشناس روابط بین الملل درباره پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و متن برجام تنظیم شده بین ایران و کشورهای 5+1 به خبرنگار آناج گفت: تصویب قطعنامه با پیش نویس تنظیم شده، قطعا ایران را با محدودیت همراه خواهد کرد. متنی که مورد توافق 5+1 و ایران بوده، در داخل برجام تصمیم بر این شد که برای حصول از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران، تحت هیچ شرایطی،بستر برای دستیابی به برنامه تسلیحاتی هسته ای فراهم نشود و نوعا باید یک راستی آزمایی صورت گیرد.

وی افزود: درصورتی که راستی آزمایی و برجام موجب لغو کلیه تحریم ها شود، یک نقشه گام به گام در حوزه تجارت،فناوری،مالی و انرژی دنبال خواهد شد.کشورهای  5+1 براساس اصول سازمان ملل و بویژه منشور سازمان ملل، در صورت احساس خطر، به وسیله ی مفاد بند 11 و 12، از استراتژی ماشه نظام بین الملل استفاده خواهند کرد.

کارشناس روابط بین الملل اظهار داشت: در اینباره باید دو مفهوم به صورت یکسان و هماهنگ بررسی شود. توافق نامه 5+1 و ایران، براساس اصول روابط بین الملل تنظیم شده اما پیش نویس قطعنامه که برای شورای امنیت ارائه می شود،تاکید می کند که اقدام مشترک، روابط بین الملل کشورها را به مضامین قواعد و روابط حقوق بین الملل تبدیل کند تا این مفاد لازم الرعایه و لازم الاجرا شود. در غیر اینصورت از نظر آنها، چارچوب حقوقی مناسب برای راستی آزمایی و الزام ایران به تعهداتش وجود ندارد. و بنابراین قاعده، انعقاد برجام، اگر نشان دهنده دگرگونی بنیادین است،باید توسط شورای امنیت تایید شود.

جمشیدی راد افزود: طبق این قطعنامه، و مطابق قطعنامه های قبلی، اگر چنانچه در دو مرحله ی دیگر، اقدامات ایران، براساس چارچوب تعیین شده، در ذیل تعهداتش نباشد، مطابق بند 39 و 43، گزینه های مختلف از جمله بازگشت تحریم ها،بازنگری در صلح آمیز بودن و سایر گزینه ها مطرح خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: نکته اینجاست که هیئت مذاکره کننده، این فرآیند را پذیرفته است و 5+1 و شورای امنیت،براساس متن مذاکره، قطعنامه را تنظیم خواهد کرد. اگر این موضوع به لحاظ فرآیندی بحث شود،مشکلی بوجود نخواهد آمد، اما اگر دامنه ی بحث به استقلال ایران کشیده شود، در چارچوب فرآیند قانونی داخل کشور، مستلزم فرآیند ادغام حقوق خارجی در حقوق داخلی است و این حق نیز در متن برجام برای طرفین در نظر گرفته شده است.

وی افزود: نگاه ایران به اقدام آمریکا و شرکای پنجگانه، بلحاظ حسن نیت در فضای سازنده طی نخواهد شد و این حالت نیازمند داور و یا مرضی الطرفین است. این درحالی است که شاکی،خود قاضی است. روزی که سازمان ملل،قطعنامه ها را بر مبنای توافق اجماعی، تنظیم کند،چنانچه موضوع به نحوی رضایت طرفین را بدنبال نیاورد مطابق زمانبندی تعیین شده، موضوع عدم پایبند،مطرح خواهد شد و در این حالت، بیش از حقوق روابط بین الملل، روح روابط بین الملل مطرح خواهد شد. حتی در تنظیم توافق نامه ایران و 5+1، بیشتر از حقوق بین الملل،روابط بین الملل حاکم بود. بند 11 و 12 تلاشی است برای تبدیل روابط به حقوق بین الملل.

جمشیدی راد خاطرنشان کرد: متن برجام باید مراجع و منابع قانونی ذی نفع را تامین کرده و در مجلس شورای اسلامی و کنگره آمریکا به تصویب برسد.

دولتمردان واقعیت را به مردم نگفتند/ آمریکایی ها باید جشن می گرفتند

صفر نعیمی رز عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی مجلس  در مورد ساختار و محتوای توافقنامه مذاکرات با 1+5، با بیان اینکه مردم نباید در نقش توافقنامه هسته ای در کاهش مشکلات اقتصادی کشور عجله کنند، گفت: مسئولان بایداقعیت را به مردم بگویند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

نعیمی رز در واکنش به تأثیر مذاکرات بر بازار ارز و سکه، اظهار کرد: تغییر و تحول بر بازار ارز و سکه چگونه می تواند صورت بگیرد در صورتی که توافق نامه هنوز رسما از سوی دوطرف صورت نگرفته و استارت این حرکت زده نشده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی مجلس با بیان اینکه دولت مردان تدبیر و امید بعد از جمع بندی توافق نامه تنها خواستار عرض تبریک بابت این موضوع بودند، اظهار کرد: اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را در طول 23 ماه مذاکره رصد کرده باشیم متوجه می شویم که هنوز توافقی صورت نگرفته است و هنوز در قالب یک بیانیه است.

نماینده مردم آستارا در مجلس با تاکید بر اینکه دوماه تا توافق نهایی فرصت داریم، اضافه کرد: همانطور که توافقنامه در کنگره آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد باید در شورای امنیت ملی ایران اسلامی و مجلس شورای اسلامی نیز مورد بررسی دقیق قرار بگیرد و امضاء توافقنامه مقدمه برداشتن گام دوم در مسیر مذاکرات هسته ای است.

وی در واکنش به برپایی جشن هسته ای در گوشه و کنار کشور، ابرازکرد: اینگونه جشن ها از جانب مردم نبود و مسئولان استانی و فرمانداران باید در این رابطه پاسخگو باشند.

نعیمی رز افزود: در مجموع جشن را باید آمریکایی ها می گرفتند که نظام جمهوری اسلامی ایران با آنهای پای میز مذاکره نشسته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی مجلس تصریح کرد: با عنایات خداوند متعال و منویات مقام معظم رهبری تحریم های ناجوانمردانه استکبار جهانی در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران به فرصت تبدیل شده است و برای رونق اقتصاد کشور نیازی به آمریکایی ها نداریم .

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی مجلس در پایان با تاکید بر اینکه امنیت اسرائیل هیچگاه تأمین نخواهد شد، بیان کرد: حمایت از جبهه های مقاومت از سوی ایران اسلامی جزء مبانی نظام است.

درخواست جمعی از اساتید دانشگاه های خوزستان از رئیس جمهور

جمعی از اساتید دانشگاه های استان خوزستان خطاب به رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران  در خصوص پیشنویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نامه ای منتشر کردند که به شرح زیر است:
رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران
حضرت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی
با سلام و تحیت
ضمن تشکر و قدردانی از زحمات جنابعالی و اعضای محترم تیم مذاکره کننده هسته ای و پاسداشت فعالیت های آن ها، متأسفانه متن پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل بندهایی است که  در آن منافع ملی و خطوط قرمز از جمله برگشت پذیری خودکار تحریم ها، برقراری تحریم موشک های بالستیک تا 8 سال، نظارت شورای امنیت سازمان ملل بر صادرات و واردات تسلیحات متعارف و … لحاظ نشده است.
لذا خواهشمند است به هر نحو که صلاح می دانید اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به این متن پیشنهادی هرچه زودتر ارسال فرمائید .
جمعی از اساتید دانشگاه های استان خوزستان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا