انسداد مسیرهای عشایری استان تهران بر اثر ساخت‌وسازها

مدیر کل امور عشایر استان تهران گفت: ساخت‌وسازها در مسیرهای عشایری، سنت کوچ‌نشینی عشایر را تهدید می‌کند و باید مسئولان چاره‌ای بیاندیشند.

سیروس نصیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند با اشاره به افزایش ساخت شهرک‌ها، زیرگذرها و بزرگراه‌ها در مسیرهای عشایری، اظهار کرد: متاسفانه با افزایش این قبیل ساخت‌وسازها در سطح استان تهران بسیاری از میانبرها و مسیرهای کوچ‌رو تصرف شده و این موضوع باعث از بین رفتن روش کوچ نشینی سنتی می‌شود و مسئولان باید چاره‌ای برای راه‌های جدیدی جایگزین بیاندیشند.

وی افزود: عشایر از اواسط خرداد ماه به مناطق ییلاقی دماوند، فیروزکوه و شمیرانات که از توابع استان تهران است، وارد شدند و تا 20 شهریور در مناطق نام برده مستقر و مشغول دامداری هستند.

مدیر کل امور عشایر استان تهران خاطر نشان کرد: در کل استان تهران چهار ایل و 28 طایفه عشایر وجود دارد که برای قشلاق ورامین، پاکدشت، شهر ری و ملارد مستقر می شوند و در فصل ییلاق وارد دماوند، فیروزکوه و شمیرانات می‌شوند و از 800 هزار هکتار مراتع بهره‌مند می‌شوند.

نصیری در خصوص اسکان عشایر استان تهران بیان کرد: عشایر برای اسکان در حوزه جنوب تهران مشکلی ندارند، ولی در حوزه شرق تهران در بعضی از مناطق قشلاقی و ییلاقی، به همراه خانواده‌هایشان در چادر زندگی می کنند و سرپناهی ندارند.

وی در خصوص حفظ محیط زیست توسط عشایر با اشاره به اینکه 300 سال است کوچ‌نشینی رواج دارد توضیح داد: در طول این سال‌ها هیچ گونه آسیبی از طرف عشایر به محیط زیست نرسیده است؛ چه بسا عشایر و کوچ نشین‌ها حافظ و دلسوز طبیعت نیز می باشند.

مدیرکل امور عشایر استان تهران در ارتباط با کنترل دام و معضلات به وجود آمده در مرتع تار دماوند تصریح کرد: دام‌ها بر اساس ظرفیت مراتع وارد این مناطق خواهند شد و بنابر گزارشات بهره برداران موجود در این منطقه استفاده لازم را برده‌اند. در خصوص نامناسب بودن پوشش گیاهی این منطقه نیز، مشکلاتی برای عشایر وجود دارد که با کمک فرمانداری و حوزه عشایری دماوند این معضل برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا