آشنایی با سه برادر موفق دماوندی در قرائت قرآن

برادران اسدالهی دماوندسه بردار دماوندی به نام های مرتضی، مصطفی و مهدی اسدالهی از قاریان موفق و ممتاز شهرستان، استان و کشور در خصوص اهمیت و نقش قرآن در زندگی سخن می گویند.

دماوند شهر دارالمومنین با مردم بسیار متدین و مذهبی و عاشقان کم نظیر خاندان عصمت و طهارت در دامان خود فرزندانی را پرورانده است که قرآن را با همه روح و جسم خود دوست دارند که در میان آنان سه برادران اسدالهی در شهرستان دماوند در صوت و قرائت آیات قرانی درخشش دارند

قرآن کریم می‌فرماید: اِنَّ الَّذینَ یَتلونَ کِتـبَ اللّهِ واَقاموا الصَّلوةَ واَنفَقوا مِمّا رَزَقنـاهُم سِرًّا وعَلانِیَةً یَرجونَ تِجـرَةً لَن تَبور * لِیُوَفِّیَهُم اُجُورَهُم ویَزیدَهُم مِن فَضلِهِ اِنَّهُ غَفورٌ شَکور. کسانی که کتاب الهی را تلاوت می‌کنند و نماز را به پای می‌دارند و از آنچه به آنان روزی داده‌ایم، پنهان و آشکار انفاق می‌کنند، تجارتی بی زیان و خالی از کساد را امید دارند. [آن‌ها این اعمال‌صالح را انجام می‌دهند] تا خداوند اجر و پاداش کامل به آنها دهد و از فضلش بر آنها بیافزاید که او آمرزنده و شکرگزار است.

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «اگر زندگی سعادت‌مندان و مرگ شهدا و نجات در روز جزا و امنیت در روز هراس و نور در روز ظلمت و سایبان در روز حرارتِ شدید و سیراب شدن در روز عطش و ارزش و سنگینی در روز سبکی اعمال را می‌خواهی، پس قرآن را مطالعه کن، چرا که قرآن یادآور خدای رحمان و حافظ از شیطان و عامل برتری در ترازوی اعمال است».

قرآن، کلام خدا و کتاب آسمانی ما مسلمانان است که از سوی خداوند متعال بر پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) نازل شد تا ما را هدایت کند. درجات بهشت بر اساس تعداد آیات قرآن تقسیم شده و هر کس هر مقدار با قرآن آشنا باشد، درجات بهشت را طی می‌کند.

برای تلاوت قرآن کریم فضایل، آثار و فواید دنیایی و آخرتی فراوان بیان شده است که می توان به باروری ایمان، صفای دل، تخفیف گناهان، عبادت برتر، برخورداری از ثواب فرشتگان و پیامبران و هم‌نشینی با آنان، پیمودن درجات کمال و ترقی در بهشت، درمان بیماری‌های روحی، رفع غم و اندوه، روشنایی دیدگان، مونس تنهایی، عمر با برکت، استجابت دعا، صفای خانه، رفع عذاب از پدر و مادر، سعادت‌مندی و باروری ایمان را برشمرد.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «بهترین عبادتِ امتِ من، تلاوت قرآن است». پس تلاوت قرآن کریم، در همه حال ارزشمند است.

خداوند به قاری قرآن پاداش عظیمی خواهد داد، زیرا به گفته پیامبراکرم(ص)، هر کس برای رضای خدا و آگاهی عمیق در دین قرآن بخواند، ثواب فرشتگان و انبیا و رسولان را خواهد داشت. خواندن قرآن با صوت‌های خوش، زیبایی خاصی به قرآن می بخشد زیرا آیات قرآن، سخنان خداوند است.

اگر ما به آثار خواندن قرآن توجه و قرآن را مانند دوستی در زندگی انتخاب کنیم، آیاتش را بخوانیم و در معانی آسمانی‌اش تفکر کنیم، پس از مدتی زندگی‌مان سرشار از نور، روشنایی، طراوت و زیبایی خواهد شد چون هدف از خواندن قرآن، هدایت شدن و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است.

شهرستان دماوند یکی از شهرستان های استان تهران و شاید بتوان بهتر گفت یکی از شهرستان های کشور است که سال هاست افتخار لقب «دارالمومنین» به خود گرفته و شاید بتوان دلیل آن را مذهبی و معتقد بودن مردم متدین آن دانست و بعد از سال ها تغییر و تحول در اندیشه و افکار انسان ها، هنوز این شهر جایگاه دینی خود را حفظ کرده است.

دماوند شهر دارالمومنین با مردم بسیار متدین و مذهبی و عاشقان کم نظیر خاندان عصمت و طهارت در دامان خود فرزندانی را پرورانده است که قرآن را با همه روح و جسم خود دوست دارند که در میان آنان سه برادران اسدالهی در شهرستان دماوند در صوت و قرائت آیات قرانی درخشش دارند.
وجود قاریان محلی، شهرستانی، استانی، کشوری و حتی بین المللی یکی از افتخارات این شهرستان است که سال ها است مردم شهرستان دماوند به خود می بالند.
در بیشتر مراسم‌ها صدای خوش الحان قرائت ملکوتی قرآن براداران اسدالهی شنیده می شود که یا به صورت فردی یا همخوانی برگزار می شود.
سه برادر اسدالهی‌های شهرستان دماوند یکی از افتخارات این شهرستان هستند که بعد از سال ها تمرین و ممارست در امر خواندن قرآن، توانسته اند امروز کارنامه درخشانی برای خود به ارمغان آورند.

* در کلاس‌های ماه رمضان استاد سعیدیان تجوید را آموختم
«مرتضی اسدالهی» برادر بزرگتر با داشتن 45 سال سن و دارای مدرک فوق لیسانس در رشته الهیات و معارف اسلامی، از 10 سالگی با شنیدن سوره حشر با صدای عبدالباسط، به قرائت قرآن علاقه مند شد و خواندن را آغاز کرد و سال هاست خود و خانواده اش را با معنویت و نور قرآن بیمه کرده است.
مرتضی 25 ساله، که معلم مقاطع مختلف تحصیلی مدارس دماوند است و به ارشاد جوانان و نوجوان به امر قرآن می پردازد، گفت: کلاس پنجم بودم که با تمرین های زیاد سوره های تکویر و حشر توانستم در مسابقات آموزشگاهی در آن دوره شرکت کنم و رتبه های خوبی را از همان ابتدا کسب کنم.
اسدالهی افزود: در ماه های رمضان با برگزاری کلاس های آموزش تجوید توسط آقای سعیدیان در سال 69 که از اساتید بزرگ کشور نیز است، توانستم شرکت کنم و این آغاز حرکت من به طور جدی در بحث قرائت قرآن کریم است.
وی در بخش قرائت و ترتیل موفق به کسب مقام دوم و سوم در شرق استان تهران در سال 85 شد، اما اکنون بیشتر در امور تواشیح قرآنی فعالیت می کند.
بردار بزرگ خانواده اسدالهی به بچه هایی که می خواهند در بخش قرائت گام بردارند، توصیه کرد تا تمرین های مداومی داشته باشند و بارها و بارها تمرین کنند، زیرا که دستیابی به موفقیت به راحتی امکانپذیر نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: داشتن علاقه کافی و لازم یکی دیگر از انگیزه های موفقیت در بخش قرائت است، زیرا یادمان باشد تلاوت قرآن کریم لیاقت می خواهد و هر فردی شایستگی آن را ندارد و هر کس زیاد تمرین داشته باشد می تواند به انگیزه کافی دست یابد.
قاری دماوندی قرآن افزود: قرآن به روح انسان صفا و پاکیزگی می بخشد تا در بین مردم محبوب باشید و دعای خیر کسانی که تلاوت قرآن تو را می شنوند، همواره همراه توست و موجب افتخاری برای پدر و مادر و خانواده و همشهریان خواهی بود.
او می گوید: اگر نکره اضافه شود به معرفه، معرفه می شود و اینجا منظور این است که اگر انسان به قرآن و آیات و اهدافش متصل شود از نکره به معرفه می رسد، زیرا قرآن اقیانوس بیکران الهی است و خواندن قرآن پله اول برای نزدیک شدن به خداوند است و پل های بعدی برای عمل کردن به دستورات و فرامین الهی است که باید به آن توجه کرد.

* با برادر کوچکترم همخوانی قرآن داشتیم
«مصطفی اسدالهی» برادر دوم خانواده اسدالهی دماوند، متولد1351 در همین شهر به دنیا آمده است. با داشتن مدرک دیپلم، فعالیت قرآنی خود را از سال 65 زمانی که اساتید مصری به ایران حضور یافتند، آغاز کرد که شروع فعالیتش به طور رسمی از زمان حضور استاد سعیدیان در مسجد شارعی تهران آغاز شد و بعد از آن نیز از اساتیدی چون بنیادی، حنیفی و در زمان حاضر استاد ربیعیان بهره مند می شود.
وی از موفقیت های خود گفت که توانسته است مقام اول را در مسابقات دانش آموزی اذان در کشور، مقام دوم کشوری در مسابقات وزارت کشور در سال 83، مقام دوم کشوری در مسابقات هلال احمر و مقام اول در شهرستان دماوند در سال های 84 و 85، کسب کند.
اسدالهی به همخوانی قرآن کریم با کمک بردار کوچکش اشاره می کند و می گوید: همخوانی قرآن را با بردار کوچکم، مهدی اسدالهی از سال 86 با تشویق های استاد ربیعیان که این همخوانی را یکی از پدیده های کشور نام برده است، شروع کردیم که در سال 89 در امامزاده لویزان که بین قاریان استان اجرا شد، مورد توجه حافظان آن مجلس قرار گرفت.
وی افزود: اکنون نیز در جلسات قرآن با حضور ربیعیان که در محل امامزاده شمس الدین محمد شهر دماوند در روز های دوشنبه برگزار می شود، مسوولیت جلسات قرآنی را بر عهده دارم.
آقا مصطفی به جوانان و نوجوانان توصیه می کند تا جایی که امکان دارد به قرآن نزدیک شوند، زیرا قرآن مانند حصاری است که در این دنیای وانفسا می تواند نقش مهمی را در زندگی انسان داشته باشد.
برادر دوم اسدالهی ها یکی از بهترین حالاتش را هنگام خواندن قرآن می داند زیرا معتقد است، قرآن مانند نوری است که هر کس به آن نزدیک می شود، نورانیت یافته و صفای باطن را از آن خود می کند.

*بعد از چهار سال خواندن حرفه‌ای قرآن را دوباره شروع کردم
«مهدی اسدالهی» برادر کوچک اسدالهی ها که متولد 1362 است، از پنج سالگی به دلیل همراهی برادرانش و با همت خانواده قرائت قرآن را آغاز کرد و با تشویق معلم اول دبستانش به طور جدی از سال چهارم ابتدایی قرائت را با سوره حمد از استاد شحات محمد النور آغاز کرد و مورد تشویق خانواده قرار گرفت.
وی ادامه داد: در سن 17 تا 20 سالگی خواندن قرآن را کنار گذاشتم، اما بعد از آن با همت استاد حنیفی، بنیادی و ربیعیان موفق شدم در مدت چهار سال توقف خود را جبران و موفقیت های زیادی کسب کنم.
وی از بهترین رتبه خود می گوید که توانست در رشته قرائت در سال 88 که در مسابقات ستاد کل فرماندهی سپاه برگزار شده بود، رتبه اول را کسب کند.
وی همچنین نفر سومی مسابقات استانی کانون های مساجد در سال 88 و نفر دوم مسابقات اوقاف شهرستان در سال 89 را نیز کسب کرده است.
وی به همه جوانان توصیه کرد برای رسیدن به یک قرائت موفق باید تلاش کنند و اگر در این راه علاقه مند هستند، صبوری باشند تا به موفقیت دست یابند.
* لزوم توجه مسئولان به ایجاد خانه های قرآن در منطقه
شهرستان دماوند با وجود سابقه اعتقادی خود از نبود دارالقرآنی برای آموزش های قرآنی در تمام رشته های مختلف محروم است که حمایت مسوولان شهرستان با کمک دولت و یا بخش خصوصی را می طلبد.
این سه برادر معتقد هستند که ایجاد و فراهم سازی دارالقرآن و خانه های قرآنی برای تمام گروه های سنی می تواند حرکت خوبی برای رشد و توسعه مفاهیم قرآنی در شهرستان باشد که این امر نیازمند حمایت مسوولان شهرستان است.

ما در نیایشی بعد از تلاوت قرآن از خدا می‌خواهیم: «خدایا! رغبت مرا به قرآن افزون گردان و آن را مایه روشنایی دیده و درمانِ بیماری‌های دل و از بین رفتن غم ‌و‌اندوه من قرار ده. خدایا! زبانم را به خواندن قرآن بیارای و چهره‌ام را با آن زیبا، بدنم را با آن قدرتمند و ترازوی اعمالم را سنگین کن».

پس خدایا! قرآن را در دنیا همراه ما، در گور انیس ما، در قیامت شفاعت کننده ما، بر پُل صراط مایه روشنایی، در بهشت هم‌نشین، در برابر آتش دوزخ پوشش و برای اجرای کارهای نیک، راهنمای ما قرار ده. آمین/.

به گزارش تارود رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند در خصوص شکل‌گیری کانون مداحان و همچنین تاسیس دارالقرآن مرکزی در گفتگویی بیان کرد اقدامات گوناگونی در این زمینه صورت پذیرفته است که در برخی جنبه‌ها نیاز به تقویت زیرساخت‌ها داریم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا