خطر بروز تب کنگو در شهرستان‌های دماوند و پردیس به سبب نبود پیش‌سردخانه‌ در کشتارگاه‌ها/ واکسیناسیون و سمپاشی توسط اداره دامپزشکی راه حل قطعی نیست

محمد تقی عباسی دماوند

رییس اداره دامپزشکی شهرستان دماوند گفت: خطر ابتلای تب کنگو در شهرستان دماوند وجود دارد و اقدامات لازم برای پیشگیری از این خطر در حال انجام است.

محمدتقی عباسی نسیمی پیش از ظهر امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تارود با اشاره به اینکه هیچ مورد مشکوکی تا به حال مشاهده نشده است، اظهار کرد: اقدامات پیشگیرانه شامل واکسیناسیون دام‌های منطقه لار دماوند و سمپاشی در حال انجام است تا از هرگونه خطری پیشگیری به عمل آید.

وی با اشاره به اینکه این بیماری از طریق فرآورده‌های خام دامی به انسان منتقل می‌شود افزود: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که از طریق کنه‌ها به‌عنوان مخزن بیماری، از دام‌های وحشی مانند خرگوش و خارپشت به دام‌های اهلی و نهایتاً انسان منتقل می‌شود؛ یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری ارتباط مستقیم انسان با دام و از طریق ترشحات دام آلوده و ذبح دام است.

عباسی با اشاره به این بیماری امسال در استان مازندران مشاهده شده‌است خاطرنشان کرد:  سعی داریم با سمپاشی کنه ناقل تب کریمه کنگو موجود را در مناطق دامی از بین ببریم.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان دماوند با اشاره به اینکه متاسفانه کشتارگاه‌های دماوند و رودهن سنتی می‌باشد تصریح کرد: بهترین راه برای پیشگیری قطعی از این بیماری باید کشتارگاه‌ها مجهز به سردخانه‌های نگهداری گوشت دام ذبح‌شده باشند تا گوشت قرمز سه الی چهار ساعت قبل از عرضه به بازار در این پیش‌سردخانه‌ها نگهداری شوند که عملیات درمان لاشه در دمای صفر تا چهار درجه انجام شود.

وی افزود: در این فرآیند اسیدیته (PH) لاشه‌گوشت پایین آمده و اسیدی شدن محیط اطراف گوشت سبب از بین رفتن بسیاری از بیماری‌ها و ویروس‌های موجود در این محصول می‌شود؛ بر اثر پیش سردکردن بیماری از بین خواهد رفت و اگر پیش سردکن نباشد احتمال خطر تب کنگو وجود دارد.

عباسی تأکید کرد: شهرداری معتقد هستند که کشتارگاه سودی برای شهرداری ندارد؛ ولی سلامت مردم در اولویت قرار دارد و شهرداری‌های رودهن و دماوند باید هر چه سریع‌تر به مجهز کردن کشتارگاه به پیش سردکن اقدام نمایند.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان دماوند با اشاره به اینکه گوشت پردیس نیز توسط کشتارگاه رودهن تأمین می‌شود و احتمال بروز این بیماری در این شهرستان نیز وجود دارد افزود: شهرستان پردیس قسمتی از هزینه‌های پیش سردکن را تأمین نموده است و به‌زودی عملیات نصب انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه این اداره به همه روستاها مراجعه کرده و تمام واحدهای دامی را سم‌پاشی انجام داده است تا کنه از طریق دام به انسان منتقل نشود تصریح کرد: سم‌پاشی کل اماکن دامی به‌صورت رایگان انجام می‌شود، اما باهم راه پیشگیری قطعی در کشتارگاه‌ها می‌باشد.

عباسی با اشاره به اینکه بنده این خطر را در جلسات قبل هم به شهرداری‌ها گوشزد کردم که اگر این بیماری شیوع پیدا کند، متولی آن شهرداری‌ها هستند، افزود: شورای شهر دماوند بودجه‌ای را برای کشتارگاه در نظر گرفته است که امیدوارم این بودجه عملیاتی در اختیار کشتارگاه برای نصب سردخانه قرار بگیرد.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان دماوند بزرگ‌ترین مشکل موجود در سد لار را بیماری‌های متعدد در آن منطقه عنوان کرد و بیان کرد: طرح واکسیناسیون دام عشایر به‌صورت بخشی رایگان و بخشی بهادار به صورت نقد و اقساط از تاریخ اول تیرماه در حال انجام است که تا دو ماه آینده نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه 120 هزار دام در حال حاضر تحت پوشش شبکه دامپزشکی شهرستان دماوند قرار دارند اضافه کرد: ما میزبان عشایر سمنان، شمیرانات، فیروزکوه و مازندران هستیم، تأکید کرد نگاه مسئولان به تأمین این بودجه شهرستان نباشد؛ بلکه با یک دید ملی به این مسئله نگاه کنند.

عباسی خاطرنشان کرد: با توجه به لزوم پیشگیری از تب مالت، در حال حاضر فرآورده‌های شیری  موجود آزمایش به عمل آمده و اکثر دام‌ها رایگان واکسینه تب مالت می‌شوند تا محصولات فرآورده‌های خام دامی سالم در اختیار مردم قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا