استانی کردن انتخابات، ارتباط با مردم را کمرنگ می‌کرد

عضو کمیسیون اجتماعی mashhadi abasiمجلس گفت: کمرنگ شدن ارتباط مردم با بدنه دولت، ایجاد مشکلات برای مناطق محروم، مشارکت کمتر، ورود تنها افراد سرشناس به مجلس از اصلی‌ترین معایب طرح استانی شدن انتخابات بود.

حمیدرضا مشهدی عباسی با اشاره استانی شدن اینکه شورای نگهبان در جلسه اخیر خود این طرح را مغایر با شرع و قانون دانست اظهار داشت: برخی از نماینده‌های مجلس طرحی برای کیفیت‌بخشی به وضعیت مجلس ارائه دادند که به‌عنوان استانی شدن انتخابات این موضوع مطرح شد.

وی افزود: این طرح نیز مانند هر طرحی دارای معایب و محاسنی است و همان‌طور که بنده بارها ذکر کردم باید از تجربه کشورهای توسعه‌یافته بهره ببریم که اکثراً دارای دو مجلس می‌باشند که اگر بازنگری به تجربه کشورهایی که دو مجلس دارند داشته باشیم با ایجاد مجلسی در کنار این مجلس کنونی هم می‌تواند اثر کیفیت‌بخشی بهینه ای داشته باشد و هم بحث‌هایی که مطرح‌شده حل شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: اصل موضوع این است که نمایندگان مجلس درگیر بحث‌های متفرقه‌ای هستند که آنان را از توجه به قانون‌گزاری دورنگه داشته است اینکه ناخواسته درگیر امورات اجرایی کشور می‌شوند که اجتناب‌ناپذیر است و مسائلی از این قبیل موجب شد تا نمایندگان به فکر استانی شدن افتادند.

مشهدی عباسی با اشاره به ایرادات وارده بر این طرح از جمله کمرنگ شدن ارتباط مردم با بدنه دولت و مشارکت کمتر تصریح کرد: کلان نگریستن نماینده موجب این می‌شود نخبه‌پروری کاهش داشته باشد؛ مثلاً اگر اکنون فردی از میان ملت به داخل مجلس راه پیداکرده است  در آینده فقط لیست‌ها و افراد سرشناس رأی می‌آورند.

وی تاکید کرد: بهتر است زیر ساخت‌ها درست بشود و بد نیست که احزاب تقویت بشوند و پاسخگو باشند؛ زیرا امروزه شاهدیم هر فردی وارد مجلس یا ریاست جمهوری و مناصب دیگر می‌شوند بعدازاینکه از کنار رفتند دیگر بر طرح و مصوبه و اموراتی که انجام داده‌اند پاسخگو نیستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود: به‌طور مثال فردی که رییس‌جمهور می‌شود بعد از ریاست‌جمهور به‌هیچ‌عنوان پاسخگو نیست و شاهدیم که طرفداران فرد نیز می‌گویند ما هم انتقاد داشتیم؛ اما اگر حزبی وجود داشته باشد باید پاسخگو باشد زیرا برنامه‌های خود را طوری طراحی می‌کند که باید بتواند جوابگوی عملکردها باشد تا بتواند محبوبیتی کسب کند.

مشهدی عباسی با مطرح کردن این که باید مجلس کیفیت بهتری پیدا کند گفت: به‌هرحال باید لزوماً به سمت کیفیت‌بخشی مجلس پیش برویم یا دو مجلس تشکیل شود یا اینکه انتخابات استانی شود که البته استانی شدن انتخابات منوط به این است که ضعف‌های آن برطرف شود که یکی از دیگر اشکالات این طرح این است که برای مناطق محروم مشکل‌ساز می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا