مدیر«پروژه مذاکره»در آمریکا: تمدید مذاکرات پس از 30 ژوئن به نفع آمریکاست/ گری سیمور: طولانی شدن مذاکرات به سود آمریکا و زیان ایران است

مدیر «پروژه مذاکره» در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد معتقد است آمریکا می‌تواند پس از مهلت سی ژوئن به مذاکرات هسته‌ای با ایران ادامه دهد و باز هم در مذاکرات در موضع قوی تر قرار داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در حالی که مذاکرات میان ایران و آمریکا بارها تمدید شده است، مدیر «پروژه مذاکره» در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد معتقد است آمریکا می‌تواند پس از مهلت سی ژوئن به مذاکرات هسته‌ای با ایران ادامه دهد و باز هم در مذاکرات در موضع قوی تر قرار داشته باشد.

اندیشکده بلفر در تحلیلی به قلم جیمز سِبِنیوس که مدیر «گروه کاری ایران» در این اندیشکده نیز است نوشت: مذاکره کنندگان ایرانی قبل از «توافق موقت» نوامبر 2013، می‌توانستند برای به دست آوردن زمان وقت کشی کنند و همزمان رژیم ایران به سرعت به تعداد سانتریفوژها بیفزاید و تولید اورانیوم غنی شده را افزایش دهد که این اقدام را هم انجام داد.

در ادامه این تحلیل آمده است: وضعیت، دیگر اینطور نیست. برای نخستین بار در چند سال گذشته، این توافق موقت بسیاری از برنامه هسته‌ای ایران را مسدود و برخی از عناصر کلیدی آن را متوقف کرد. تا کنون، همه طرفها تا حد زیادی مفاد این توافق را رعایت کرده‌اند.

مدیر «گروه کاری ایران» خطر نشان شده است: در طول مذاکرات هسته‌ای قبل از توافق موقت، ایرانیان بی وقفه می‌توانستند وقت کشی کنند در حالی که ظرفیت سانتریفوژها و ذخیره اورانیوم غنی شده آنها به سرعت رشد می‌کرد. در حال حاضر، مذاکره کنندگان گروه پنج بعلاوه باید درک کنند زمان به نفع آنهاست. بیشتر برنامه هسته‌ای ایران توسط توافق موقت متوقف شده است، قیمت پایین نفت، ماجراجویی‌های نظامی در منطقه که موجب اسراف پول شده است و تحریمهایی حتی گزنده تر، موجب شده‌اند زمان به نفع مذاکره کنندگان گروه پنج بعلاوه یک باشد.

گری سیمور: طولانی شدن مذاکرات به سود آمریکا و زیان ایران است

گری سیمور هم در همین راستا در گفتگو با سی اس پن گفت: طولانی تر شدن مذاکرات به سود آمریکا و زیان ایران است ضمن اینکه ساختار مذاکرات آمریکا را در موضعی قوی تر قرار داده است.

وی افزود: در خصوص مسأله دوم باید بگویم علت ادامه حضور ما در میز گفتگوها و شکیبایی با وجود مذاکراتی طولانی وخسته کننده این است که براساس توافق موقت فعلی که در اواخر دو هزار سیزده به دست آمد، ایران بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کرده است ولی ما بخش عمده‌ای از تحریم‌های خود را نگاه داشته‌ایم.

مشاور اوباما همچنین تصریح کرده است که براساس این توافق موقت، طولانی شدن مذاکرات به سود ما شده است زیرا به هدف خود برای کاستن از شتاب برنامه آنان رسیده‌ایم در حالی که همچنان مجازات‌های اقتصادی علیه اقتصاد آنها را حفظ کرده‌ایم. طولانی شدن این مذاکرات باعث می‌شود ایرانیان زیان کنند زیرا آنها از تخفیف‌های عمده اقتصادی بهره نگرفته‌اند و در عین حال، برنامه اتمی آنان نیز متوقف شده است.

وی معتقد است که دولت آمریکا حق دارد که شکیبایی به خرج دهد، زمان بگذارد و به مذاکره ادامه دهد که این موضوع، برای رسیدن به توافقی قابل قبول، ضروری است.

مشاور اوباما پیش از این هم در یادداشتی مدعی شده بود: «توافق در راه با ایران حداقل برای یک دهه و شاید بیشتر زمان می‌خرد. این توافق تهدید را پایان نمی‌دهد. با این فرض که توافق هسته‎ای با موفقیت اجرا می‌شود، آمریکا باید اهداف و جاه‌طلبیهای منطقه‌ای ایران را مهار کند و تا آنجایی که ما می‌توانیم تغییر سیاسی در ایران را تشویق کنیم».

در طول دو سال گذشته بارها مذاکرات تمدید شده است و همین موضوع منجر شده تا هر بار مسائل پیچیده تری مطرح شود که دستیابی به توافق را دشوار تر سازد.

در این زمان نه تنها تحریم‌ها علیه ایران لغو نشده است بلکه تحریم‌هی جدیدی علیه مردم ما وضع شده است که در همین راستا ایران نیز در مسیر راستی‌آزمایی اقداماتی را هم انجام داده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا